Huurwoning aanhouden, uitschrijven gemeente?

Hi!

In oktober vertrek ik voor onbepaalde tijd naar Midden-Amerika, Zuid-Amerika en de Pacific. Streeftijd is 12 maanden, maar het zou kunnen dat ik met ca. een half jaar alweer terugga richting Nederland.

Wie kan mij helpen bij het volgende:

Ik heb een (sociale) huurwoning in Nederland die ik graag aan wil houden zodat ik er weer inkan zodra ik terugkom. Onderhuurders heb ik al gevonden, die willen er graag in. Officiëel ben ik verplicht kwam ik achter je uit te schrijven uit de gemeente indien je langer in het buitenland verblijft dan 8 maanden. Nu is de kans dat ik langer dan 8 maanden wegblijf groot, maar niet 100% zeker.
Maar volgens mij wil/kan ik me niet uitschrijven uit de gemeente, omdat ik officiëel woonachtig dien te blijven in mijn woning; anders raak ik mijn woning kwijt. Dat is tenminste het idee dat ik krijg wanneer ik de woningbouw bel. Alhoewel zij zelf ook niet eens weten hoe het allemaal zit, ik krijg geen duidelijke info. Mijn onderhuurders kunnen zich dus volgens mij niet inschrijven in mijn woning. Het lijkt me dan logisch dat ik ingeschreven dien te blijven op mijn woonadres, en dus in de gemeente.

Maar ja, dan ga ik wel tegen de regels in; na 8 maanden moet ik worden uitgeschreven!!

Is er iemand die er wel achter is gekomen hoe e.e.a. zit? En heeft de gemeente uberhaupt een controlesysteem of je wel of niet in de gemeente verblijft?

Alvast bedankt voor je reactie!

Shelley

Hoi Shelly,

Welkom op Wereldwijzer!

Het wel of niet moeten uitschrijven is al eens eerder besproken, namelijk in DEZE TOPIC. Daar staat inderdaad ook in beschreven: het is verplicht, maar er is vrijwel geen controle op.

Het vraagstuk over je huurwoning vind ik een lastige. Hangt denk ik ook af van je eigen huurcontract. Staat daar specifiek in vermeld dat het niet mag, lijkt het me duidelijk. Ik vond HIER wat nuttige info. Wellicht hangt het voornamelijk ook van het kostenplaatje af, is het de moeite waard om je ingeschreven te houden? Of ben je veel voordeliger uit als je je uitschrijft.

Heb nog even verder op internet gezocht en vond deze pagina.
Daar staat letterlijk:

• **Huurwoning onderverhuren?:

Je hebt toestemming nodig van de verhuurder. Bij grote cooperaties is dit vaak niet eens zo heel moeilijk.

Laat je de verhuurder niets weten en worden de maandlasten niet betaald dan heb je een probleem. De extra kosten zullen op jouw bordje terecht komen en je hoeft er niet op te rekenen dat je weer je huisje in mag. Je huurcontract zal ontbonden worden.

Vergeet niet dat een huurder zelfs rechten heeft als hij zijn huur (of jouw hypotheek) niet betaalt!!! Ik zou dus zeker niet zomaar iemand van straat plukken en in je huis zetten en zelf een contract maken. Laat het in ieder geval beheren! *

Op zich kan het dus volgens mij wel: niet uitschrijven en je huis onderverhuren. Mits de verhuurder er mee akkoord gaat. Dan gaat het nog allemaal behoorlijk legaal. Lijkt mij tenminste… En als er dus een contract is, kan de nieuwe huurder zich ook gewon inschrijven bij de gemeente…

Succes! Laat ons weten wat je gaat doen en wellicht naderhand ook hoe het gegaan is. Altijd interessant!

Liefs,
Carolina

Hallo Shelley,

Wij hadden ook de plannen een jaar weg te gaan en hebben hier open kaart over gespeeld naar de woningbouw. We hebben een gesprek gehad met de woningbouw waarin zij aangaven toestemming te geven voor onderhuur. Je zou dan een soort driehoukscontract krijgen waarin de woningbouw dus partij is, jij en de onderhuurder. Zo beschrijf je dat je allen op de hoogte bent van de situatie. Wel blijf je dan zelf altijd eindverantwoordelijk voor je woning als je onderhuurder toch na 3mnd besluit te vertrekken. Maar goed, dat wat betreft evt. mogelijkheden om iemand legaal onder te laten huren in je huurwoning.
Misschien kun je er wat mee.

Groetjes Sjester