Omdat ik in Augustus voor 2 jaar naar Amerika vertrek ben in opzoek naar een kamer vlak bij mijn school, maar niemand wil mij als roommate omdat ik geen credit check of criminal background check kan laten uitvoeren omdat in geen “American Citizen” ben. Mijn college daar (de reden waarom ik naar Amerika ga) probeert me nu te helpen maar zij verhuren alleen veel te dure volledige appartementen.
Heeft iemand hetzelfde probleem gehad en hoe is dat goed gekomen?
(Mijn college staat in El Dorado, Kansas, mocht het uitmaken.)
Jeetje wat vervelend zeg.
maar om überhaupt een visum voor Amerika te krijgen, wordt toch al onderzocht of je een crimineel verleden hebt?
Via ESTA is dat. Dus raar dat ze dat zeggen. want in feite krijg je een credit check bij toegang tot hun land.
Misschien kun je particulier een duurder appartement huren en met iemand uit NL of een ander land delen??
Misschien kun je een week eerder voor aanvang van je studie daarheen gaan en kom je dan vanzelf mensen tegen die je willen helpen met het vinden van een geschikte kamer? Of dan zien ze vanzelf dat je geen credit check nodig hebt.
Succes
ESTA is alleen een vlugge controle of je niet op een lijst staat van mensen die niet te vertrouwen zijn (verdacht van terrorisme, op een lijst van boeven bijgehouden door Interpol, de FBI en nog zo wat politie-instanties). Heeft dus niets te maken met kredietcijfers en weinig met een loopbaan als misdadiger. ESTA mag je bovendien alleen maar voor een verblijf van maximaal 90 dagen gebruiken en je mag er niet mee studeren of werken.
Een studievisum moet je via een erkende universiteit regelen. En daarbij wordt WEL wat dieper in je verleden gekeken.
Wat huisvesting betreft: de suggestie om een week of twee eerder te gaan is een goede. Veel studenten zitten in hetzelfde schuitje om een betaalbare kamer te vinden. De universiteit moet je kunnen verwijzen naar een elektronisch ‘prikbord’ met vraag en aanbod van het delen van huizen/appartementen, vraag en aanbod van ‘roommates.’ Mijn zoon (Amerikaan omdat hij in New York geboren is en Nederlander omdat ik Nederlander ben) heeft zo bijvoorbeeld huisvesting gevonden (studeren: Carnegie Mellon, Pittsburgh en Yale, New Haven, wonen en werken: New York). Voordeel is als je samen met Amerikanen zoekt dat die al dat soort controles kunnen vermijden door OF hun eigen achtergrond, OF ouders die garant willen staan.
Via ESTA is dat. Dus raar dat ze dat zeggen. want in feite krijg je een credit check bij toegang tot hun land.
Misschien kun je particulier een duurder appartement huren en met iemand uit NL of een ander land delen??