Een goedemiddag globetrotters!
Volgend jaar moet ik voor mijn opleiding criminologie een stage ga lopen en dat wil ik graag in het buitenland gaan doen. Nu dacht ik aan de VS. Ik heb al enkele mogelijke bedrijven op het oog (een paar NYC en een enkele in Washington DC). Denk aan organisaties voor hulpverlening voor slachtoffers van crminaliteit, gevangenissen, opvangcentra, etc.
Ik vroeg me af wat er allemaal bij komt kijken om dit te regelen. Hoe zit het met het visum? Ik ben al twee keer op stage in het buitenland geweest en toen was dit allemaal een stuk simpeler (Curaçao en Zuid-Afrika).
En daarnaast, bedrijven die bemiddelen in stages naar het buitenland, vragen flinke bedragen. Dus ik probeer het zelf een beetje te regelen. Daar zal dus wel bij komen dat ik dus ook zélf een betaalbare kamer moet vinden. Hoe reëel is dit in NYC?
Alvast bedankt!
Groeten,
Rob
Hallo Rob,
Om met de deur in huis te vallen: kamers in NYC zijn vaak nog duurder dan in Amsterdam! Heb eind 2008 met wat studenten gesproken daar en de bedragen zijn echt afschrikwekkend hoog.
Een visum voor stage is prima zelf te regelen. Lees je eerst een beetje in op dit onderwerp. In jouw geval zou ik kijken naar een J1-visum. Hier de link naar de site van de ambassade in Amsterdam: http://amsterdam.usconsulate.gov/j_visas.html
Hopelijk heb je hier iets aan!
Jurjen
Ok heel erg bedankt! Weet je ook of ik een werkvergunning of iets dergelijks nodig heb?
Zijn trouwens de huurprijzen van een kamer ook zo hoog in Brooklyn, Queens, The Bronx of Staten Island? Dat zijn natuurlijk nog altijd enorme stadsdelen, zal wel liggen aan de wijk. Maar zijn er daar ook betaalbare kamers te vinden (in een veilige buurt natuurlijk)?
Bvd!
Over veiligheid hoef je je weinig zorgen te maken. In de afgelopen jaren is de criminaliteit hard aangepakt (met succes!) The Bronx is dan ook veel veiliger dan je in verouderde reisbrochures zal tegenkomen.
Ik ben overigens niet echt een expert voor visa en wooninformatie in de VS; ik weet toevallig een paar dingen van mijn bezoek aan NYC, maar lang niet alles. Voor uitsluitsel over je visum, kun je altijd bellen naar het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam en vertel daarbij of het een betaalde stage is en hoe lang deze duurt (is soms ook van invloed). Gezien de verschillende soorten visa, denk ik dat zij ook de J1 zullen opvoeren.
http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_services_contact.html