Zomerstage Washington 2011: J-1 Visa en tijdelijke huisvesting

Ik ben van plan om komende zomer (juni-augustus 2011) een stage te doen in Washington. Hiervoor heb ik een J-1 visum nodig. Zeer waarschijnlijk moet ik dit zelf regelen. Mijn vraag is of iemand misschien weet (uit eigen ervaring) welke organisatie mij hier het beste bij kan helpen. Ik heb er zelf al een aantal gevonden die wellicht zouden kunnen helpen:

Alvast bedankt voor de feedback!

Groet,

Patrick

Hoi Patrick!

Zoek je informatie over welke organisatie je bij het verkrijgen van jouw visum kan helpen of informatie over het J-1 visum?
Voor dat laatste raad ik je aan te kijken op de website van het Fulbright Center, wanneer je naar beneden scrolt vind je heel veel informatie over het J-1 visum. Voor meer informatie kan je ook terecht op de State Department Website, of de website van het Amerikaans Consulaat te Amsterdam.

Als ik het goed begrijp moet je direct soliciteren bij de organisatie waar je stage wilt lopen, wanneer je dan aangenomen bent geven zij jou een DS-2019 formulier waarmee je het visum kan aanvragen bij het consulaat. Daarvoor moet die organisatie wel SEVP gecertificeerd zijn. Voor een overzicht van zogenaamde sponsors kun je hier klikken. (ik weet niet of deze lijst compleet is).

Succes ermee! Laat je even weten of en hoe het gelukt is?

Bedankt voor je reactie en tips!

Ik heb inmiddels wel een vrij compleet beeld van de hele J-1 visum procedure, dus het gaat vooral om organisaties die mij inderdaad kunnen ‘sponsoren’, omdat de (particuliere) organisaties waar ik een zomerstage bij zou willen doen en waarop ik inderdaad direct soliciteer (o.a. the European Institute en the Atlantic Council) het visum niet ‘sponsoren’.

Ik twijfel trouwens steeds meer of een zomerstage in de VS uberhaupt wel zo’n goed idee is…Stage is onbetaald, kosten voor visum, verblijf, reis etc. zijn aanzienlijk (in totaal toch iets van €5000,- schat ik). Daarbij komt dat ik een eventuele bevestiging op een solicitatie waarschijnlijk pas (op zn vroegst) eind maart krijg, wat me weinig tijd geeft om het visum te regelen) als de stage eind mei/begin juni begint. Desondanks ga ik het proberen en ik laat je weten of het wat wordt!

Groetjes,

Patrick

Indrukwekkende stageplekken! Het kost wat, maar dan heb je ook wat! Ben er zeker van dat de rest van je leven je er met enorm veel plezier op zal terug kijken en het staat natuurlijk ook nog eens onwijs goed op je CV.

Ben je eigenlijk nog student bij een hogeschool of universiteit, er zijn namelijk verschillende beurzen aan te vragen wanneer je in het buitenland stage gaat lopen en wie weet kan de opleiding ook nog helpen met het regelen van het visum.

Kijk eens op beursopener, daar kan je vinden wat voor een beurzen je zou kunnen aanvragen (ook wanneer je al afgestudeerd bent).Nuffic.nl(de site waaronder de vorige site ook valt) is sowieso een goede bron van informatie.

Succes ermee en ik ben benieuwd!

Heey!

Je kan ook eens contact opnemen met Yummy Jobs. Zij zitten in London en zijn relatief goedkoop voor het J-visum, je betaald dan 600 euro, nog steeds veel, maar wel minder!

Het is wel echt aan te raden om te doen! Het is zo’n goede ervaringen en het staat ook nog eens super op je CV.

Ik heb ook stage gelopen in Amerika, dus als je vragen of tips nodig hebt kun je altijd even een berichtje sturen!

Succes met je keuze!

Susanne >>>
Ervaringen Abroad Internships

Ik ben toegelaten tot een zomerstage bij de European Institute in Washington D.C! Ben hier echt harstikke blij mee en kan nu eindelijk beginnen met het regelen van alle praktische zaken.

Voor visum: heb een profiel aangemaakt bij Yummy Jobs en zij lijken inderdaad wel een van de goedkoopste (via Nuffic/CIEE betaal je volgens mij een dikke 900 euro).

Voor huisvesting: moet ik ook zelf regelen en ga dat nu ook een beetje uitzoeken. Hebben jullie misschien tips voor het vinden van tijdelijke huisvesting in DC? Misschien Amerikaanse websites voor studenten die hun kamer voor de zomer willen onderverhuren?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Patrick

Hi Patrick,

Op dit moment hebben wij geen studenten in Washington, anders had ik je gegevens kunnen mailen.

Wat wij studenten altijd wel aanraden is pas op zoek te gaan naar een kamer op locatie. Zo weet je dat je goed terecht komt en kun je alles goed op papier laten zetten, dat is vanuit hier altijd iets moeilijker. Je kunt veel vinden via Craigslist. Niet alles is te vertrouwen, maar dit is wel de marktplaats van Amerika en iedereen gebruikt het! Maak dan afspraken voor de eerste week dat je aankomt en ga alles af, dan vind je bijna altijd wel een goede en leuke kamer!

Studentenhuizen zijn er ook, maar die zijn vaak in kosten twee keer zo duur als een gewone kamer, dit omdat er vaak veel meer extra faciliteiten bij zitten.

Ik help je graag, dus als je nog tips nodig hebt kun je een berichtje sturen!

Groetjes en succes,

Susanne >>>

Stage Washington?