Komend jaar willen wij Kalimantan en Sulawesie bezoeken. wie heeft er goede tips? t.a.v. vervoer, guesthouses, excursies enz.
b.v.d.
Komend jaar willen wij Kalimantan en Sulawesie bezoeken. wie heeft er goede tips? t.a.v. vervoer, guesthouses, excursies enz.
b.v.d.
In Sulawesie is Tana Toraja erg de moeite. Het is wel een uurtje of 8, 9 rijden, maar je kan er moeiteloos een tweetal dagen doorbrengen (en dan een begrafenisritueel meemaken -> aanrader).
dank je wel voor de reactie. voor het begrafenisritueel had je toen een gids of is het zelf te regelen.?
Ik had een gids die het voor me regelde. Gidsen weten welke ceremonies voor wanneer op de planning staan. Bovendien kan een gids je introduceren bij de kepala desa. Neem altijd een cadeautje mee voor de gastheer/overledene, je gids kan je hier meer over vertellen.
Een goede gids kent de adat van het dorp!
Inderdaad, wij zijn dat ook via onze gids te weten gekomen. Kan zijn dat ze het in sommige hotels ook kunnen vertellen, maar dat weet ik niet. Normaal gezien zijn er in die regio wel voortdurend om de paar dagen ergens een begrafenis, dus de kans is wel groot dat je zo’n ritueel kan meemaken.
Toraja is inderdaad een heel mooi gebied en een begrafenis zeker de moeite. Als je wil zou ik eens kunnen kijken of ik het telefoonnummer van de gids die ik toen had nog kan vinden, hij is zeker betrouwbaar en heeft ons meer van de omgeving laten zien. Maar ik zou ook zeker naar Noord sulawesi gaan, daar gaat bijna niemand heen maar is ook erg mooi. Ben zelf een aantal maanden in het noorden geweest. Tips zijn manado tua (een eiland voor de kust) het tankoko national park maar ook de markt in Tomohon. Wat je daar ziet maak je verder niet snel mee. Het gebied is gewoon ontzettend mooi en de mensen zijn heel vriendelijk zeker omdat ze geen toeristen gewend zijn. In de kuststreek rondom manado kun je eventueel ook heel mooi duiken.
dank je voor de reactie.ik ben de reis nog aan het uitstippelen dus alle informatie is welkom. wij(65+) zijn van plan een week of 8/9 te gaan. we denken te vliegen op Kuala Lumpur. een week of twee daar rond te trekken, dan naar Kalimantan en vandaar naar Sulawesie. Zijn er in het noorden van Sulawesie voldoende Hotelletjes/guesthouses? Ik zou het heel fijn vinden als je het tel.nr. van de gids nog hebt.
groet,
In het noorden van sulawesi zijn een aantal hotels/hostels te vinden maar zeker niet zo veel. Maar als je rondvraagt is er zeker wel wat te vinden. Ik weet ook dat er nederlanders zijn die een hostel hebben. Die moeten vast op internet te vinden zijn. In tomohon kun je bijvoorbeeld bij nonnen overnachten. Over het zuiden: Ik heb even gezocht en het nummer van de driver/gids gevonden. Hij had eerder mijn ouders gegidst en een paar maanden later mij met een vriendin. Zijn naam is Yunus en de gegevens die ik nog heb zijn zijn mobiele telefoonnummer: 08124113295 en van zijn “kantoor” 042323335 daar moet natuurlijk nog wel het landnummer voor. Wij vonden hem erg vriendelijk en betrouwbaar. Succes!!!
Dank je wel voor de moeite.
Alweer jaren geleden verbleef ik in Wisma Monton in Rantepao. De eigenaar heet Joseph - maar dat heten ze vrijwel allemaal - en was toen -15 jr. geleden - een van de weinige gidsen.
De begravenis rituelen zijn zeker interessant, maar het slachten van al die
beesten beslist bloederig.
Met een bemo kan je je lokaal zonder problemen verplaatsen. Trekkings
worden ook aangeboden. In de regentijd kan dat weleens verkeerd - mistig -
uitpakken.
Hoe willen jullie verder reizen naar het Noorden? Via Gorontalo?
voor de duidelijkheid: die gids is wel in het zuiden dus rantepao gebied.
Sorry , voor mij is Tana Toraja NIET het zuiden van Sulawesi maar
centraal Sulawesi.
Van Udjung P. naar Rantepao is niet zo moeilijk. Misschien een stop
aan het tempe meer. Het probleem is eerder van Rantepao naar het
noorden. In de regentijd zijn er veel landslidings. Alternatief is dan terug naar Udjung P. en vliegen naar Manado en daarvanuit het noorden bezoeken.
Of toch via de Togians Islands naar Gorontalo ? (Robinson Crusoe spelen op het piepkleine Taipi eiland ? )
Bij het typen van dit krijg ik alweer heimwee!
Klopt maar voor mij altijd het zuiden omdat je daar vandaan omhoog reist… (ik denk altijd nog vanuit de minahassa…)