Hallo Marleen,
Nu ben ik al 13 x naar Viet Nam geweest en neem nooit wat mee.
Wel voor vrienden iets en voor mijn steun in Viet Nam waar ik altijd terecht kan met vragen waar ik het antwoord niet op weet.
Misschien wel leuk om te schrijven.
Had afgelopen jaar een paar klompen meegenomen en na diverse malen “thank you, enz.” , vroeg ik haar of ze wist wat het was.
Dat wist ze dus niet, maar ze was blij dat ik aan haar dacht in Nederland.
Waren wel echt touristische klompen, met tulpen, molens en vuurrood.

Maar ik heb het ook nog nooit meegemaakt dat er iets gevraagd werd voor het op de foto zetten.
Meestal zien ze wel dat je een foto wilt maken en dan gaan al vrij snel spontaan de wijsvinger en de middelvinger omhoog.

Wat ik soms wel doe, is als ik in een vreemde plaats ben en heb wat contact met bijv mensen daar, is om lotjes voor de loterij te kopen.
Je zal zien dat je er vele verkopers daarvan zult tegen komen.
Vietnamezen zijn gek op gokken.
Ik koop dan wel bij een oude vrouw / man of bij een gehandicapte, is iets van gevoel.
Vraag aan mijn vietnamese gesprekspartner naar zijn lucky number en dan geef deze dan aan hem, vinden ze helemaal te gek.
Zullen je dan ook meteen overal mee helpen.
Omdat het volgende goed in je vraag past, geld even niet voor jouw, maar voor andere lezers misschien wel interessant kan zijn.
Wanneer je net voor TET in Viet Nam bent, en je wilt een blijk van waardering uiten is dit iets waar ze helemaal gelukkig van worden en enorm waarderen.
Dus bijv. een service die gewaardeerd hebt bij je hotel van een speciaal iemand of zo, en van die dingen.
Koop dan voor 10 cent een TET envelop en stop daar een bedragje in.
Dit heet dan "lucky money ".
Maar nu terug naar je vraag.
Ik zou niets kopen en wanneer je iets zou willen geven , daar kopen, help je de lokale mensen meer mee dan dat je het in Nederland koopt.
En wanneer je je fototoestel te voorschijn haalt en er wordt om geld gevraagd, meteen doorlopen.
10 meter verder is er wel iemand die het gewoon leuk vind.
De mensen zijn trots op hun land en vinden het een eer dat je hun land komt bezoeken, maar je hebt er natuurlijk altijd mensen tussen die er een slaatje willen uitslaan; deze dus negeren.
Ik heb deze ervaring dus niet gehad, misschien dat andere mensen deze wel hebben gehad en hun ervaring zouden willen plaatsen .
Of dezelfde ervaring hebben als ik.
gr.
Ton.