Kaapstad of Port Elizabeth

Hallo Allemaal:dag::zon02:,

Ik wil graag in 2010 een paar maanden naar Zuid-afrika om daar vrijwilligerswerk te doen. Kaapstad is de planning. Ik heb begrepen dat PE ook leuk schijnt te zijn en waar je meer met de bevolking in aanraking komt wat mij erg aanspreekt. In Kaapstad schijnt het uitgaansleven weer meer in trek te zijn. Welke stad heeft je voorkeur? Wie kan mij er wat meer over vertellen?

Alvast bedankt,

Groetjes Evelien

Hee evelien!

Ik vind het zo leuk dat jij daartussen twijfelt!, ik heb daar ook tussen getwijfeld, maar nu ga ik het allebei doen…

ik vertrek namelijk 6 maart naar Zuid Afrika voor 8 weken vrijwilligerswerk
en daarna vlieg ik door naar Port Elizabeth om daar ook nog 2 weken vrijwilligerswerk te gaan doen!
Je moet eens kijken op de site www.travelactive.nl met die organisatie ga ik nu

het kost aardig wat tijd en geld , maar ik weet dat ik een toptijd tegemoet ga!

succes!

groetjes,

Linda

Hey Linda,

Thanks voor je reactie!

Wat ontzettend leuk dat je in maart Naar Zuid-afrika gaat. En toevallig dat je ook daar tussen zat te twijfelen.

Goed dat je nu allebei de steden gaat bezoeken.

Ik ben echt benieuwd wat je uiteindelijk leuker, mooier en interessanter vind. Vast allebei, gaat helemaal goed komen.

Heb je of ga je nog een site maken met al je bevindingen? Zo kan ik misschien ook weer wat meer info van je opdoen.

Ik hoor het wel, ieder geval alvast heel veel fun met de voorbereidingen en je gaat zeker een toptijd tegemoet,

Groetjes Evelien

Geweldig natuurlijk dat jullie vrijwilligerswerk willen gaan doen hier.
Maar wat jammer dat dat alleen in de grote steden gebeurt. Ik woon hier 8 maanden per jaar in een klein dorp aan de rand van de Noordkaap met bijzonder veel natuurschoon en waar echt veel te ervaren is maar daar komt niemand. Gaat het om het vrijwilligerswerk of om het uitgaansleven???

Hallo Hanso,

Ik begrijp je vraag. Inderdaad kom je daar niet alleen voor het uitgaansleven, maar voor mij is het een stukje van beiden. Ik wil heel graag vrijwilligerswerk doen, maar tegelijk ook wat luxe om me heen en echt even tot rust te komen en doen waar ik zin in heb. Voor mij is het de eerste keer en wie weet dat de volgende stap inderdaad meer in een dorp zal zijn. Mijn gevoel ligt nu bij een van deze steden vandaar. Ben jij toevallig in een van deze steden geweest?

Groetjes Evelien

Hoi Evelien,

Ik begrijp je overwegingen. Wij hebben hier in ons dorp twee stagiaires uit Nederland van 18 / 19 jaar en die genieten van de rust en de natuur en alles wat Afrika hier te bieden heeft. Luxe heb je in Nederland volop maar daar ga je toch niet voor naar Afrika… Neem je kans waar en beleef eens iets anders.
Als je toch in een stad wilt zitten: Kaapstad is geweldig maar erg groot, druk, toeristisch etc. Maar wel veel leuker dan P.E.
Groet,
hans

Hoi Hanso,

Wat voor vrijwilligers zoek je? En zoek je ook mensen voor een paar weken in de zomervakantie? En wat voor een project is het?

Jitske
jitsketje@hotmail.com

Hallo Jitske,

Ik zoek niet zo zeer vrijwilligers.
De twee die we hier hebben zijn ROC studenten en ze werken als stage op de twee scholen hier.
Maar er zijn misschien best wel plekken voor vrijwilligers hier.
Hangt er erg van af wat voor soort werk men wil doen.
Een medisch geschoolde vrijwilliger zou hier veel goeds kunnen doen in ieder geval.
Als die er is??? Dat hij/zij zich meldt.

groet,
hans

Hai Evelien,
Ik heb ook de plannen om in 2010 een paar maanden naar (Z) Afrika te gaan!
Ik ben er al eens een paar weken geweest voor vakantie alleen, Kaapstad is super super gaaf, moet je zeker, al is het een paar dagen, heen gaan. Hele veelzijdige stad, Afrikaans maar toch ook modern.
Ik snap heel goed dat je beide dinegn wil, ik twijfel nog steeds een beetje, maar denk toch dat ik voor langere tijd naar een kleiner dorpje ga en dan voor een 2 weken/maandje Kaapstad doe.
Heb nog wel twee leuke sites waar ik zelf mee bezig ben voor je:
4exchange.nl (divers vrijwilligers werk kaapstad)

operationhandinhand.nl (als ik t goed heb in Congo)

Kijk maar eens!

Groetjes
Marjolein

Hoi Evie,

Kun je er een beetje uitkomen?? Ik ben in beide plaatsen geweest. Vond beide steden erg mooi en snap dat de keuze lastig is. Maar Kaapstad is veel groter en heeft qua uitgaansmogelijkheden meer te bieden. Voor vrijwilligerswerk kun je ook ff kijken op www.khaya.nl. Via hen heb ik ook vrijwilligersproject gedaan wat erg goed bevallen is.

Succes.

In Kaapstad ben je een feestende toerist voor 5 mnd en in PE woon je 5 mnd om het maar even kort door de bocht te zeggen.

Succes met jouw keuze en kijk een sop www.khayavrijwilliger.nl

Hoi Evelien,

Over Kaapstad kan ik je niet zoveel vertellen, over PE wel. Ik ben afgelopen zomer naar PE geweest en heb hier een maand vrijwilligerswerk gedaan in een township. Het was een geweldige ervaring, eentje om nooit meer te vergeten.

PE is een stuk kleiner, maar nog steeds relatief groot, dan Kaapstad. PE zelf heeft niet zoveel bezienswaardigheden. Wij zijn vooral in de weekenden naar andere plaatsen gegaan en hebben de natuur onderin Zuid-Afrika bekeken.

Wat ik je wel kan vertellen is dat het na een hele dag werken heel erg moe bent van alle indrukken die je hebt gekregen. De behoefte om 's avonds nog wat te gaan was bij mij een stuk kleiner dan in Nederland. Je maakt overdag zoveel mee, en zeker in het begin is het enorm wennen. Verder is het natuurlijk in SA wel opletten als je in het donker de straat op wil. Ik zou dit zeker niet alleen doen.

Mocht je interesse hebben in PE, Be More biedt hier projecten aan!

Groetjes,
Dorothee

Beste Hans,

Ik las iets over medisch geschoolde vrijwilligers in Kaapstad… Ik ben vierdejaars geneeskunde student en ga in maart 2010 een half jaar naar Kaapstad om onderzoek te doen aan het Grote Schuur ziekenhuis. Ik zou graag in de weekenden wat vrijwilligerswerk doen. Mijn vriendje (5de jaars) komt ook een maand langs en zou graag de handen uit de mouwen willen steken. Weet je iets?

Groet,

Monique

Persoonlijk zou ik kiezen voor Kaapstad, maar dat is omdat er daar meer vertier is. Wil je vooral kennis maken met de locals dan kan dat in beidde steden wel.

Succes met je keuze,

Corné.