In september vertrek ik voor een aantal maanden naar Zuid-Afrika en ik wilde graag een tijdje werken, betaald of als vrijwilliger. Ik heb al heel wat gespeurd op internet naar de mogelijkheden, maar ik vind hele tegenstrijdige berichten.
Wat ik graag wilde weten is het volgende: is het makkelijk om in Kaapstad ter plekke op zoek te gaan naar vrijwilligerswerk of moet dat per se via een (dure) organisatie thuis?
En hoe zit het met baantjes? Soms lees ik dat er tijdelijke baantjes genoeg zijn (seizoensgebonden werk) terwijl ik een andere keer lees dat het heel moeilijk is om een baantje te vinden.
Heeft er iemand ervaring met het zoeken van vrijwilligerswerk of een tijdelijk baantje in de buurt van Kaapstad?
Ik heb een paar jaar geleden als vrijwilliger gewerkt voor Cheetah Outreach, een cheetah (jachtluipaard) opvangcentrum in Stellenbosch. Leuke omgeving (veiliger dan Kaapstad), aardig team, mooie dieren.
Je kunt ze bereiken via www.cheetah.co.za en kijken naar hun mogelijkheden voor internationale vrijwilligers (volunteers). Ik heb daar in ieder geval genoten en ze hebben het er goed voor elkaar (betrouwbare organisatie).
Verder ken ik de ‘commerciele’ vrijwilligersorganisaties die je op internet veel tegenkomt. Ontzettend dure reizen waarbij je ook nog eens 6 dagen per week vaak hard moet werken. Niet erg, maar ik vind dat de ontvangende partij / organisatie daar dan wel wat tegenover mag stellen en niet duizenden euro’s, dollars of zelfs ponden mag vragen… Verder kun je natuurlijk ook ter plekke in Kaapstad rond gaan vragen. Zal ook zeker wel lukken. Hou wel je voelsprieten open zodat je met een betrouwbare organisatie in zee gaat.
Betaald werk wordt moeilijk omdat je met een toeristenvisum binnen komt en daarmee mag je officieel niet in Zuid-Afrika werken! Zou dus zwart moeten en in huidige economische klimaat is dat moeilijk. Maar ja, je kunt natuurlijk geluk hebben…
Veel plezier alvast en laat nog eens weten wat het wordt.
Natascha / www.zazoetravel.com
Hey!
Je kunt best ter plekke iets vinden er zijn ontzettend veel projecten in en om Kaapstad. Maar misschien wel handig als je nu vanuit Nederland al wat info verzameld en contactgegevens van die organisaties.
Ik heb gewerkt via Cape Town Child Welfare. Zij hebben verschillende projecten, werken met kids, of juist met volwassen. Hier een lijstje dat ik op hun website vond (http://www.helpkids.org.za)
Misschien kun je ze bellen of faxen om te vragen of ze je kunnen gebruiken. Succes in elk geval, XX :dag:
**Margaret’s House - Lansdowne **
Mrs Suzette Sampson
Tel: 27 21 797 0233
Fax: 27 21 797 2430 James House - Hout Bay
Mrs Kathy Scott
Tel: 27 21 790 5616
Fax: 27 21 790 1928
**Highway Home - Maitland **
Mrs Jenny Evans
Tel: 27 21 510 4554
Fax: 27 21 510 1066 Hout Bay Educare Centre - Hout Bay