Hallo, ik ben toevallig vorrig jaar in aug naar Thailand geweest, kheb het echt super naar mn zin gehad wat een mooi land is dat! En over de regen die was er echt bijna niet was er 3 weken en hebben ik totaal 2 regen buitjes gehad! Ons orginele plan was om naar Indonesie te gaan maar vinden onze tijd te kort voor zo’n groot land!
Ik was enkele jaren geleden van eind juni tot eind juli in Thailand, en enkele jaren geleden in dezelfde periode in Maleisië. Qua weer was er niet veel verschil; in mijn beleving was het in beide landen even zonnig/regenachtig. Je leest eigenlijk overal dat Thailand in juni/juli best wel meevalt qua weer. Ik heb in elk geval nog nooit van iemand gehoord dat een juni-/juli-vakantie ‘in het water is gevallen’. Ik heb even klimaattabellen van enkele steden in Thailand en Maleisië opgezocht in de Lonely Planets van die landen. Daaruit blijkt ook dat in juni/juli de hoeveelheid regen niet veel verschilt; gemiddeld net iets onder de 200mm. In Thailand is er duidelijker sprake van seizoenen (droog/heet/nat) en in Maleisië is het klimaat door het jaar heen gelijkmatiger. Dus in het droge seizoen in Thailand (nov-apr) zal het weer in Thailand beter zijn dan in Maleisië. Zeker aan het eind van het natte seizoen in Thailand (aug-okt) zal het in Maleisië beter zijn dan in Thailand. Maar zo rond juni/juli is het regenseizoen in Thailand nog niet op z’n hevigst, waardoor de situatie in die periode niet zo veel zal afwijken van de situatie in Maleisië. Kortom: ik zou het weer niet te zwaar laten wegen in je beslissing. Er zijn overigens ongetwijfeld wel regionale verschillen in beide landen die veel meer/minder regen kennen dan de rest van die landen in een bepaalde periode.
Je schrijft op zoek te zijn naar onder andere zon, zee en strand: ook in Thailand zal je dat in juni/juli augustus kunnen vinden, zeker als je richting de Golf-eilanden gaat (Koh Samui, etc). Daar is in juni/juli juist erg weinig regen.
Wij hebben Maleisië als veel duurder dan Thailand ervaren. Dat kwam voor ons met name door de volgende factoren:
- Accommodatie is in Maleisië veel duurder dan in Thailand. Je kunt in Maleisië ook goedkope accommodatie vinden, maar in Thailand heb je voor hetzelfde geld betere accommodatie. Ook is accommodatie in Thailand breder beschikbaar (meer toeristen?). Ik denk dat dat ook zorgt voor lagere prijzen ivm meer concurrentie enzo.
- Zeker als je richting Maleisisch Borneo gaat zijn binnenlandse vluchten een must. Wij hebben voor onze reis naar Maleisië niet minder dan zes binnenlandse vluchten gehad, waarvan er vier onoverkoombaar waren (vasteland->Borneo (Kuching), Kuching->Gunung Mulu NP, Gunung Mulu NP->Kota Kinabalu, Kota Kinabalu->vasteland (Singapore))
Zaken als eten/drinken, bussen, etc. waren zowel in Maleisië als in Thailand erg betaalbaar. Daar zat het verschil hem voor ons niet in. Of Maleisië voor jullie ook duurder uit pakt ligt denk ik heel sterk aan waar je naartoe wilt. Ga je naar Maleisisch Borneo, dan ben je meer geld kwijt dan wanneer je de ‘tourist trail’ op het vasteland volgt. In dat laatste geval zal het wel meevallen.
Je schrijft dat je ook een wereldstad wilt bezoeken. Daar zijn beide landen geschikt voor. Zowel Kuala Lumpur als Bangkok zijn de moeite waard. Ik denk dat Bangkok wat meer te bieden heeft op het gebied van sights, maar ook Kuala Lumpur heeft z’n charmes. Als je van steden houdt zullen beide je kunnen bekoren. Bovendien kun je vanuit Maleisië ook heel eenvoudig naar Singapore, ook een interessante stad. De steden zijn trouwens wel heel anders: Bangkok is groter, en net als Thailand boeddhistisch. Kuala Lumpur is vergeleken met Bangkok moderner en wat makkelijker bereisbaar. Singapore is ontzettend modern, ontzettend makkelijk bereisbaar, heeft veel Chinese invloeden en is duur. Singapore is wat minder een cultuurschok dan Kuala Lumpur, wat weer minder een cultuurshock is dan Bangkok.
Ik heb me nooit echt verdiept in Indonesië. Lijkt me ook een erg interessant land en ik zou er graag eens heen gaan. Volgens mij zijn Java en Bali qua weer heel prima te doen in juni/juli, maar hoe zich dat precies verhoudt met Maleisië en Thailand heb ik nooit goed onderzocht. En Indonesië is natuurlijk gigantisch. Naast Java en Bali heb je nog veel meer plekken die je kunt bezoeken. Je moet toch keuzes maken, want Indonesië is (veel) te groot om in een maand te doen ;-).
Nog even een vraagje is het handiger om vanaf KL eerst naar cameren highlands te gaan en dan naar taman negara if andersom?
iemand nog tipss?
Als je van snorkelen houdt moet je niet aan de westkust zijn. Je zou kunnen overwegen om van Taman Negara met de Jungletrein richting Kota Bharu te gaan en dan naar Kuala Besut om de Perhentians te bezoeken. Je kunt daar heerlijk snorkelen vanaf het strand en er zijn beachbungalows voor budget travelers. Vanaf Kota Bharu zou je dan direct naar Penang kunnen vliegen met Firefly. (Er zijn nog seats voor rond de 40 euro op 17 en 19 juni).
Wat betreft het weer zit je in jullie vakantieperiode beter aan de oostkant.