junglebook in Malawi

(origineel bericht op be-more.nl)

junglebook in Malawi

We zitten alweer bijna halverwege week 4 en ik heb nog niets over week 3 geschreven. De tijd gaat hier ook zo waanzinnig snel, niet normaal. Volgende week gaan Anne en Majet alweer naar huis en krijgen Monique en ik twee nieuwe huisgenootjes. Ik vind het nu al lastig om een weblog te schrijven omdat ik aan veel dingen nu gewend ben maar waar jullie thuis je geen voorstelling van kunnen maken. Vorige week maandag hadden we zoals elke maandag ochtend executive meeting, hiermee bepalen we het weekprogramma. Dinsdag ben ik mee gaan helpen met een hek bouwen om de nursery. De kinderen konden gewoon de straat op met buiten spelen, iets wat je in Nederland niet voor kan stellen maar hier mag dat gewoon. Voor de veiligheid en privacy hebben de members er toch maar een hek om heen gebouwd. Het verschil met thuis is natuurlijk wel dat hier veel minder auto’s de hele dag langs komen waardoor er minder gevaar is voor de kinderen. Wij wonen naast de hoofdweg en er komt misschien een keer in de 10 minuten een auto langs. Ook zouden wij in Nederland dat niet eens een auto noemen maar een soort blik op wielen. Op dinsdag middag heb ik weer Engelse les gegeven. De mensen die regelmatige komen vertelden ons dat ze echt heel veel van de lessen hebben geleerd, we doen het dus niet voor niets. We hebben deze les buiten gegeven omdat een vrijwilliger van be-more filmpjes gaat maken voor de site. Ze reist alle projecten af van be-more en maakt overal een kort filmpje van. Dus hopelijk kunnen jullie binnenkort op de site een kort filmpje over LIYO zien. Ik wil jullie allemaal nog bedanken voor het donatiegeld, hiermee kunnen we een office bouwen voor LIYO. Hier zal de hele community samen komen. Ze zullen hier voorlichting krijgen over hiv/aids, boeken lenen van de bibliotheek, Engelse les krijgen en alles wat de komende vrijwilligers zullen gaan verzinnen. Het gaat nog even duren voordat de office gebouwd is want het regenseizoen komt er aan en dan wordt het lastig om stenen te drogen die nodig zijn voor het bouwen van de office. De anderen projecten van be-more hebben al een office alleen wij nog niet. Op woensdag hadden we vrijwilligersdag van be-more en zijn we alle projecten af gegaan. LIYO is wel het minst vergevorderd. Maar ik ben toch hartstikke blij dat ik voor dit project gekozen heb. Donderdag was alweer de laatste projectdag van die week, we zijn naar Blantyre zijn gegaan opzoek naar T-shirts voor het project. We willen dat als we de community ingaan mensen kunnen zien dat we van LIYO zijn. Helaas zijn de shirts niet gelukt omdat je hier in Malawi niet zo makkelijk aan veel dezelfde shirts kunt komen. Maar naar Blantyre komen was al leuk op zich. Gewoon met 20 man in een taxibusje, in Nederland verklaar je mensen voor gek als je dat zou doen en hier doe je er zelf gewoon aan mee. Je krijgt wel altijd de leukste gesprekken, vooral als er een malawiaan ineens op je schouder in slaap valt. Dat je in zo een busje kan slapen vind ik sowieso knap want ik kan op veel plekken slapen, maar zo een busje hobbelt me toch net even te veel hoor. Op vrijdag vertrokken we alweer vroeg naar cape maclear waar ik een heerlijk weekendje aan het strand heb gehad. Ik zal jullie de foto’s sturen zodat jullie lekker jaloers worden, als jullie zelf naar buiten kijken naar het herfst weer. Cape maclear is echt een van de mooiste plekken die ik ooit heb gezien! Dus daar zal ik binnenkort nog wel een keer komen. We zijn daar op zaterdagavond naar een kinderfilm geweest. Dit is de enige plek in Malawi waar kinderfilms gedraaid worden. Ze draaiden zaterdag junglebook in het Engels en voor de film komt er een man in beeld die het verhaal vertelt in het Chichewa. Het is een waanzinnig mooi project dat is opgezet door een Nederlander. De kinderen leren van het Engels en van het moraal van de film. Veel kinderen gaan hier onder schooltijd naar films voor volwassenen waar veel geweld en seks in voorkomt. Ze moeten hier een klein beetje geld voor betalen en dan laten de bazen van de filmhuizen ze gewoon binnen. Het was zo mooi om te zien dat de kinderen zo moesten lachen om jungle book, iets wat ik zelf als kind ook geweldig vond om naar te kijken. Na een heerlijk weekendje is het ook wel weer fijn om ‘thuis’ te komen, want zo voelt het wel een beetje. Gister was ik helaas niet zo lekker dus ben ik de hele dag thuis gebleven, vandaag heb ik ook niet mee gedaan aan het programma maar ik voel me wel alweer een stuk beter gelukkig.

Heel veel liefs van mij

(origineel bericht op be-more.nl)