Jullie ervaringen met vliegroute en -maatschappij

Hallo medereizigers

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips m.b.t. vliegroutes en -maatschappijen.
Komende zomer ga ik een rondreis maken startend in Yogyakarta en eindigend op Gili Meno.
Ik zou dan heen vliegen op Yogyakarta (via Jakarta of Depansar) en terug vanaf Depansar.

Omdat ik met kinderen reis wil ik op een beetje handige tijden vliegen en niet al teveel tussenstops maken.
KLM reist op fijne tijden maar is wel heel erg duur, omdat je dan heen via Jakarta vliegt en terug vanaf Depansar.

Weten jullie een goed alternatief?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hoi Dorinda,

Er zijn talloze mogelijkheden natuurlijk. Om het minst over te stappen moet je dus eigenlijk een maatschappij hebben die rechstreeks vliegt naar Jogja, Denpasar én Amsterdam, en dan kom je uit bij Singapore Airlines of Garuda Indonesia. Bij die maatschappijen hoef je zowel op de heenweg als op de terugweg maar een tussenstop te maken (in Singapore of Jakarta). Echter, dit zal zeker niet bij de goedkoopste opties horen. Het probleem is namelijk dat de meeste maatschappijen waarmee je goedkoop van Europa naar Azië kan vliegen niet de optie hebben om door te vliegen naar Jogja.

Ik zou je aanraden om een vlucht te zoeken met de heenreis naar Jakarta en de terugreis vanaf Bali (met max. 1 tussenstop zowel heen als terug moet dat makkelijk lukken voor 600-800 euro p.p., vooral als je kijkt naar Emirates en Qatar Airways). Afhankelijk van de aankomsttijd in Jakarta kun je dan voor dezelfde dag (een paar uur later, je moet eerst door immigratie/douane/bagage/etc.) of de volgende ochtend een goedkope vlucht naar Jogja boeken. Als je dat niet al te laat boekt kan dat makkelijk voor onder de 50 euro p.p… Hetzelfde kan ook met een retourtje Bali en dan nog een enkele reis Bali-Jogja erbij.

Persoonlijk vind ik het voordeel van reizen met bijvoorbeeld Emirates dat je halverwege een tussenstop maakt. Dat ligt natuurlijk ook aan jezelf en aan jouw kinderen, maar ik kan me voorstellen dat het voor jullie ook fijner is om niet 15 uur op een rij in het vliegtuig te zitten, maar halverwege even een uurtje of 2 à 4 de benen te kunnen strekken, wat te eten of drinken, etc.

Hopelijk heb je hier wat aan. Je kunt op websites zoals www.skyscanner.net en www.momondo.nl de vluchten zoeken, en ook instellen dat je vanaf een andere luchthaven wilt terugvliegen. Het is gewoon een beetje uitproberen…

Groeten,

Erwin

1 like

Hoi Erwin

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Je hebt gelijk wat betreft die tussenstops, dat is helemaal geen ramp, breekt de lange zit ook weer een beetje. Bovendien zitten die vrij ver aan het eind van je reis, waardoor je niet middenin de macht hoeft te verkassen.

Ik heb nu dankzij jouw tips een vlucht van Garuda gevonden die heen via Jakarta naar Jogya gaat en op de terugreis vanaf Lombok vertrekt. Da’s vlakbij Gili Meno, dus dat is misschien ook wel handig.

Beste Dorinda,

Zelf vlieg ik vaak met Etihad airlines en de laatste paar keer met Turkisch Airlines omdat zij het goedkoopste zijn.
Beide hebben een overstap van uren.
Eten en drinken aan boord van beide maatschappijen min of meer gelijk maar bij Turkisch Airline leek ik veel meer been ruimte hebben.

Als je een leuke vlucht gevonden hebt vergelijk dan ook eens de prijs op http://www.seatguru.com/.
Nu een paar maal meegemaakt dat een vlucht via hen een paar tientjes goedkoper is, zelfde vlucht (datum, tijd en aanbieder)

Ik vlieg altijd naar Jakarta, slaap daar een nacht en reis dan verder met een binnenlandse vlucht.
Overigens misschien kan je in Jakarta Kota Tuabezoeken en “Monas” , mogelijk daarna op de trein naar Yogyakarta. Advies: neem de executive class. Pas op: Kan erg koud (16 graden) zijn in de trein. Station Gambir is naast Monas.

Fijne reis!

1 like

Goed zoeken via skyscanner een alarm opgeven. Ik heb geboekt in Augustus met Singapore Airlines naar yogya via Jakarta 505 euro!