Het volgende lijstje heb ik onlangs aan een bekende gestuurd die ook naar NZ vertrok:
The Old Slaughterhouse - Hector: Je met er een eindje voor omrijden, maar dan heb je ook wat. Een hostel tegen de heuvel gebouwd, met uitzicht op zee. Schoon, rust en aardige mensen. Ga erheen met mooi weer, laat de schuifpui van de kleine dorm open om met het geluid van de zee in slaap te vallen… 's Ochtends vroeg op en met verrekijkers zoeken naar de kleine hectordolfijnen. Zie je ze? Grijp je zwembroek en ga met ze zwemmen. gratis en voor niks. Geen vaste uitchecktijden. Wel van tevoren eten meenemen, geen winkels.
Tasman Bay Backpackers - Nelson: gratis fietsen te leen, nog geen kwartiertje fietsen naar het strand. Wederom schone kamers en zelfs ook (echt goede) single bedden, geen bunks! Met de auto even naar Rabbit-Island en daar op het strand liggen, dat is iets minder winderig dan het strand van Nelson zelf: de rit erheen is erg mooi.
Punakaiki Beach Hostel - Punakaiki: in de hottub op de veranda met een glas wijn, de zon gaat onder boven de zee en niet al te ver weg zijn de wereldberoemde pancake-rocks. Neem eerst een snelle duik in de oceaan (niet te ver, want onbetrouwbare stromingen) en ren weer terug naar je bubbelbad! Neem wel van tevoren wat boodschappen en contant geld mee, ze hebben er geen ATM, laat staan een supermarkt. De buurman van het café kan wel oké koken :-). Ga naar de pancake rocks bij vloed, anders zijn ze niet zo spectaculair: perfecte plek om de sportstand van je camera uit te testen.
Funky Green Voyager - Rotorua: goede bedden, leeslampjes erbij. Nadeel van de cabins buiten, is dat je naar binnen moet voor douche en toilet, maar het is er eigenlijk altijd super gezellig!
Wat betreft Auckland: ga niet naar de Fat Camel. Die heeft nu enkele jaren op een rij de Golden Hostel Award gewonnen, maar jeetje, wat was ik teleurgesteld: lawaaierig, vies, stroomuitval die maar niet gerepareerd kon worden want alle mannetjes waren vrij… Ik heb uiteindelijk mijn toevlucht genomen tot het Mercure Hotel (daar had ik in Auckland al eerder gezeten) en bij de Fat Camel mijn geld teruggeeist. Het hotel ligt midden in het (winkel) centrum, aardige bediening, elektronische kaarten om de deur te openen (veilig, m.n. 's nachts!), waterkoker, koelkastje en dergelijke op mijn kamer… Want inderdaad, als ik helemaal op ben, dan wil ik gewoon een groot, goed bed, een lekkere douche en 24 hour moviechannel. Voor mij altijd de perfecte afsluiting van een rondreisje NZ. Per nacht geloof ik 50 euro, kwestie van inpassen in je budget…
Veel plezier! :wereld: