Jouw beste Japan-ervaringen in 2016!

Zoals elk jaar hebben de mensen achter Japan-guide.com ook nu weer hun persoonlijke top-10 van ervaringen dit jaar in Japan gemaakt. Altijd leuk ter inspiratie.

Misschien niet origineel dus, maar wat zij kunnen, dat kunnen wij uiteraard ook! Maar om er toch een iets andere draai aan te geven, waarom alleen een overall top-10 als je ook lijstjes op onderwerp kan maken? Vrijheid, blijheid!

Ik zal zelf alvast een aftrap geven, meer lijstjes volgen vast nog…

Top-5 matsuri & evenementen:

  1. Oga Namahage Sedo Matsuri
  2. Shizuoka Daidogei
  3. Yokote Kamakura & Bonden
  4. Sukagawa Taimatsu Akashi
  5. Sapporo Yuki Matsuri (op herhaling, maar daardoor echt niet minder geweldig)

Top-5 bezienswaardigheden & musea:

  1. Hakui Cosmo Isle
  2. Kurobe Gorge (Railway)
  3. Motorcar Museum of Japan
  4. Noboribetsu Jigokudani
  5. SCMaglev Museum

Top-5 culinair:

  1. Funazushi in Hikone
  2. Yakisoba in Yokote
  3. King Crab-buffet in Daiichi Takimotokan, Noboribetsu Onsen
  4. Unagi-ochazuke in Hamamatsu
  5. de Yatai bij matsuri, met name in Sapporo, Hachinohe en Yuzawa

Wat waren jullie Japan-hoogtepunten van dit jaar? Alles kan, alles mag!

Het einde van het jaar is het moment van veel lijstjes: top 2000, beste sportman/sportvrouw enz. enz.
Naar aanleiding van ons vakantie in Japan heb ik ook nog wat kunnen samenstellen.
We hebben met deze treinen niet allemaal een ritje gemaakt, de laatste 2 hebben we wel gespot.

Top-5 railways Kyushu

  1. Minami Aso Railway
  2. Mojiko Retro
  3. Hisatsu Orange Railway Line
  4. Ibusuki no Tamatebako
  5. Aso Train

**Top-5 bezienswaardigheden
**1) Fukuoka
2) Kagoshima
3) Kumamoto
4) Mojiko
5) Yufuin

Culinair zijn we vaak niet zo bezig, al eten we eigenlijk nooit iets wat we niet lekker vinden.

Enkele hoogtepunten waar ik geen top-5 van kan samenstellen maar wel een top-2:

**Top-2 natuurgeweld
**1) Kumamoto/Aso aardbeveving april 2016
2) uitbarsting van de Sakurajima tijdens ons verblijf in Kagoshima

Ik weet niet helemaal of ik er blij om moet zijn of dat ik het jammer moet vinden dat ik geen toplijstje van natuurgeweld kan maken. Ik ben blijkbaar wel een paar keer bij een aardbeving in de buurt geweest, maar nog nooit iets gemerkt. En toen ik vorig jaar in Kagoshima was stond Sakurajima al weken op non-actief…

Top 3 mooiste treinervaringen:

  1. Kurobe Gorge Railway
  2. Resort Shirakami
  3. SL Kita Biwako

**Top 3 onsen:
**1) Daiichi Takimotokan, Noboribetsu Onsen



2) Yamashiro Soyu, Kaga Onsen
3) Yuyu Plaza, Yokote

Het was toeval dat we beide vormen van natuurgeweld mee hebben gemaakt.
De Sakurajima-uitbarsting was niet zo heftig, en eigenlijk heel gewoon; met grote regelmaat is er activiteit met als gevolg een grote aswolk.
De Kumamoto-aardbeving was natuurlijk één die bovengemiddeld was, met gevolg veel schade en enkele doden.

De Kurobe Gorge Railway en Resort Shirakami hadden wij al een paar jaar eerder gedaan.

Wij, en jij, hebben al zoveel dingen van Japan gezien, dat we heel veel lijstjes kunnen maken om anderen te interesseren om ook JAPAN te bezoeken!:biggrin:

Ik weet nog wel een TOP samen te stellen al is die niet van alleen 2016.

**Top 5 mooiste uitzichtpunten in Japan;
**1) Fukuoka Tower
2) Government Building Tokyo
3) Goryokaku Tower Hakodate
4) Mount Misen op Miyajima bij Hiroshima
5) Yashima bij Takamatsu

Al deze plekken zijn in onze reizen door Japan allemaal bezocht!:slight_smile:

Leuk lijstje!

Een van mijn mooiste uitzichten in Japan was wel in 2016: na een door slecht weer mislukte poging in 2013 en het aardige maar veel minder indrukwekkende uitzicht bij daglicht de volgende ochtend heb ik begin 2016 dan eindelijk het nachtelijke uitzicht van Hakodateyama kunnen ervaren. Schitterend! Het nachtelijke uitzicht over Nagasaki vanaf Inasayama was ook al prachtig (steden aan zee hebben wat dat betreft toch altijd een streepje voor), maar de unieke ligging van Hakodate maakt dat uitzicht toch wel heel bijzonder.

Toch moet ik voor het mooiste uitzicht helemaal terug naar mijn tweede reis naar Japan in 2008: Tokyo by night, vanuit een helikopter. tamelijk hopeloos voor foto’s en filmpjes, maar dat is toch de beste manier om de bizarre omvang van de stad te ervaren.

Top 5 verrassingen:
[ol]
[li]Shizuoka Daidogei. Ik wist dat dit straatartiestenfestival groot was, maar desondanks had ik er eigenlijk maar een dagdeel voor ingepland. Sterker nog: als er niet gelijktijdig een matsuri in Fujinomiya was geweest had ik Shizuoka waarschijnlijk niet eens bezocht. Achteraf bleek dit een van de meest geweldige evenementen die ik ooit heb meegemaakt.
[/li][li]Hamamatsu. Een mij totaal onbekende industriestad ergens tussen Tokyo en Nagoya (en vermoedelijk veruit de grootste stad in Japan waar uitsluitend de trage Kodama-diensten stoppen), vooral ingepland als uitvalsbasis voor de Oigawa Railway. Die ik uiteindelijk niet eens meer bezocht heb. Nu gaat het te ver om het een toeristische topbestemming te noemen, maar ik heb me er boven verwachting goed vermaakt. De aanzienlijke Braziliaanse bevolking geeft de stad een eigen karakter, en niet alleen door het alom aanwezige Portugees op de borden. De stad weet ook het maximale te halen uit zijn grote auto- en muziekindustrie. De motorspeedway (“Auto race”) was nog een leuk (en gratis!) extraatje, al kan je daarvoor uiteraard ook elders terecht. En dan heeft de stad ook nog eens een grandioos matsuri in huis, waarvan ik nu nog alleen het museum heb bezocht, maar ik heb inmiddels al een hotelkamer voor begin mei geboekt…
[/li][li]Winter-matsuri in Tohoku. Mijn liefde voor matsuri in het algemeen zal inmiddels wel duidelijk zijn, en in 2015 had ik uiteraard al de sneeuwpret op Hokkaido ervaren. Allemaal geweldig, maar wel grotendeels variaties op hetzelfde thema: sneeuw- en ijssculpturen om naar te kijken, sneeuwglijbanen, ijsdoolhoven en ander vertier ter vermaak, en een hoop yatai om een beetje op te warmen. De matsuri die ik dit jaar in Tohoku bezocht heb waren dan toch heel anders. Niet zozeer die in Hirosaki, alwaar ze het kasteelpark vol hadden gezet met sneeuwlantaarns. Maar de festivals in Akita-ken waren stuk voor stuk echt uniek, diep geworteld in de lokale cultuur. En voor een deel ook prettig gestoord, met name Yokote Bonden, maar ook het matsuri in Kakunodate wat ik wegens slecht weer had overgeslagen ging toch tegen elke vorm van gezond verstand in. En dan tot slot Hachinohe Enburi, wat ook draait om eeuwenoude tradities om een goede oogst en visvangst zeker te stellen. Geen van mijn festivalreizen is zo gevarieerd geweest.
[/li][li]Hakui Cosmo Isle. Ik verwachtte een klein museumpje, niet al te serieus maar vooral gericht op de meer fantastische kant van ruimtevaart en buitenaards leven. Per slot van rekening wordt het meestal het “UFO-museum” genoemd, en is de imitatie van de Roswell-autoptie veruit het meest genoemde item van het museum. terwijl dat maar een klein ding in een donker hoekje van het museum is. Ondertussen staat er ook een collectie ruimtevaartuigen en andere apparatuur, deels authentiek en deels replica, die vermoedelijk z’n gelijke niet kent in de wereld. Toch wel het laatste wat je verwacht in zo’n klein stadje in een uithoek van Japan.
[/li][li]Friet met chocoladesaus bij McD is echt lekker!
[/li][/ol]

Over friet met choco: is het een bittere saus? Met een zoete variant kan ik me er zo weinig bij voorstellen…

Brengt me bij:

Top 5 all time Japanse fastfood

[ol]
[li]Yoshinoya [/li][li]Sukiya [/li][li]Matsuya [/li][li]Tenya [/li][li]MOS Burger [/li][/ol]
Het viel me op dat MOS en Freshness helemaal niet snel de gerechten bereiden. En de Yoshinoya is soms eng snel en met eng snel bedoel ik binnen een minuut…

Ik vond die chocoladesaus vrij neutraal: niet bitter, maar ook zeker niet te zoet. Het is ook niet zo dat de chocoladesmaak heel overheersend is, maar het combineert verrassend goed met het zoute van de friet.

Wat betreft de gyudon-ya, ik kan daar onmogelijk een rangorde van maken. De standaard gyudon is bij alledrie prima, maar ook met de steeds wisselende tijdelijke gerechten doen ze niets voor elkaar onder. En de snelheid is inderdaad soms bizar, nog voor je goed en wel zit staat je eten soms al klaar. Nu is zeker een reguliere gyudon uiteraard een gerecht waarvan ze alle bestanddelen kant en klaar hebben, maar dan nog is het indrukwekkend.

Met Tenya heb ik maar weinig ervaring, in ieder geval maar één keer dat ik me er van bewust was dat het een keten betrof. Maar met tempura is een beetje zoals met ramen of in iets mindere mate met Japanse curry: helemaal niks mis met de ketens, maar er zijn ook zoveel zelfstandige alternatieven die ik dan toch interessanter vind.

MOS Burger vind ik wel een beetje hit-and-miss, ik heb daar uitstekende vers bereide burgers op, maar soms ook kleffe happen (ondanks wat langer wachten) waar ze zich bij McD nog voor zouden schamen. Bij Freshness Burger ben ik maar één keer geweest, en dat vond ik in geen enkel opzicht bijzonder. Niet goed, niet slecht, maar heel middelmatig. Nee, als het om hamburgers in Japan gaat steken er watb mij betreft twee met kop en schouders bovenuit: voor simpelweg de beste hamburger Kua’Aina (alleen is dat uiteraard geen Japanse keten, ook al zitten daar wel 27 van hun 30 vestigingen wereldwijd), en voor de combinatie van goede burgers en een tamelijk maffe sfeer Lucky Pierrot (waarvoor je dan wel eerst naar Hakodate zal moeten gaan).

Mijn top 5 mooiste steden/dorpjes:

1 Hirosaki,een hele emotionele ervaring (voor mij,en vraag me niet waarom) en de prachtige Mt.Iwaki
2 Kumamoto,deze plaats heeft mijn hart gestolen
3 Hakodate,met zijn prachtige kerken
4 Matsushima, met de wilskracht om het na de tsunami weer op te bouwen en z’n mooie eilandjes
5 Yokohama,met z’n mooie bloemenperkjes en de lichtjes in de avond langs de boulevard

**Top 5 Japanse Schrinen:

**1)Fushimi Inari near Kyoto
2) Itsukushima Shrine on Miyajima
3) Aoshima Jinja, south of Miyazaki City
4) USA Shrine in **Oita Pref.
5) Katsurahama Shrine near Katsurahama Beach near Kochi

**