Een aantal jaren geleden heb ik een aantal maanden door Australie en Nieuw Zeeland gereisd. Na deze verslavende ervaring ben ik nu van plan een paar maand door Afrika te gaan reizen. Naar Ozz ben ik vrij onvoorbereid heen gegaan. Ik heb al mijn trips ed daar pas besproken en gepland. Kan ik dit zo ook in Afrika doen? Het enige wat ik al vrij zeker heb beslist heb, is dat ik in Zuid-Afrika wil beginnen en dat ik daar waarschijnlijk met de Baz bus wil rondreizen. Vanuit Kaapstad of Johannesburg wil ik dan omhoog naar Nairobi, ook wil ik proberen Madagascar op enig moment aan te doen.
Zou ik de trip/tour vanuit Zuid Afrika richting Nairobi in NL moeten plannen of kan ik dit beter ter plekke doen. Is dit misschien goedkoper en is er dan ook meer keuze? Graag hoor ik jullie ervaringen.
Ik ga over twee weekjes stage lopen bij een reisbureay dat reizen regelt door heel zuidelijk afrika. Als ik daar ben kan ik wel kijken wat er voor je mogelijk is, maar weet wel (dat weet jij waarschijnlijk ook als je in OZ bent geweest) dat pakketen veel korting met zich meebrengen, en beter te plannen zijn als je daar bent zoals je zegt.
Je gaat het ene en het andere uiterste meemaken: Zuid Afrika is bijna westers qua infrastructuur. Madagascar heeft bijna geen infra. Als je niet dezelfde weg terug wilt zul je moeten vliegen…
Je kunt vanuit Jo’burg en Nairobi naar Tana vliegen. Wij gaan vanuit Jo’burg. We hebben in Nl geboekt: 532 incl. tax excl. admin via cheaptickets.nl of lastminute.com. Er zijn 3 vluchten per week echter geen concurrentie (gecombineerd uitgevoerd door Air Mad (is iets goedkoper) en SAA). Dus vandaar dat wij niet wachten tot het laatste moment.
Zodra je in Tana bent, moet je meteen al je binnenlandse vluchten regelen want die zitten bijna altijd vol (of je moet de informele wegen bewandelen).
Ieder zijn voorkeur maar waarom van Zuid Afrika naar Nairobi. Mijn ervaring is dat grensoverschrijdende vluchten in Afrika erg duur zijn en je hebt een vast punt in je reisschema waar je niet vanaf kunt… Ik reis bij voorkeur zonder klok en agenda …
Als je naar Kenya (Nairobbery; ik heb nog wat leuke verhalen…) wilt waarom dan niet over land via Mozambique en Tanzania? Deze landen vind ik persoonlijk mooier, vriendelijkere mensen EN minder toeristen!
Of ga vanuit Zuid Afrika naar Namibie en Botswana en stel Kenya uit tot volgend jaar; Kenya kun je leuk combineren met Uganda en Ruwanda.
Voor diverse mensen: accommodatie (ook redelijk goedkope) is meestal geen enkel probleem in Zuid-Afrika. Dat hoef je vaak niet van tevoren te boeken. Kijk voor leuke adresjes hier in de ‘Coast to Coast guide’. Deze compacte guide kun je hier overal gratis krijgen en sluit aan bij de route van de Baz Bus. Hun site: www.coastingafrica.com. Een schitterend, grappig boekje met heel veel goede tips voor goede en goedkope accommodatie voor Zuid-Afrika maar ook Lesotho, Swaziland, Namibie, Botswana, Zimbabwe en Mozambique.
Tickets / vervoer is een heel ander verhaal. Denk voor Zuid-Afrika niet dat je een leuke last-minute (lijn)vlucht vanuit Europa kunt boeken. Die vluchten worden, naarmate de tijd vordert, alleen maar duurder. En ook binnen Afrika is het vaak idd lastig om op het laatste moment nog iets te vinden. Er komen echter wel steeds meer lokale vliegtuigmaatschappijen hier in Zuid-Afrika die soms leuke aanbiedingen hebben. Maar dan nog zou ik dat vanuit NL alvast een beetje bekijken. Vooral als je dan nog een goede internetverbinding hebt…
De combinatie Zuid-Afrika en Kenia komt mij niet helemaal logisch voor. Ik sluit mij aan bij een eerdere reactie dat een combinatie met bijv. Mozambique en/of Botswana / Namibie logischer (en minder km’s) zou zijn.
Maar ja, het gaat natuurlijk niet om logica. Snap ik wel. Zorg er in ieder geval voor dat je een leuke reis gaat maken. En dat hoeft zéér zeker ook voor Zuid- of zuidelijk Afrika niet van voor tot achter gepland te worden. Maar sommige dingen zijn wel handiger om ietwat voor te bereiden! Dan nog heb je plenty of ruimte om de reis naar je eigen zin door te brengen.
Heel veel voorpret alvast en ook alvast een hele fijne tijd in Afrika gewenst. Gaat vast lukken! Je hebt in ieder geval heerlijk de tijd om te genieten.