Wat is het laatste souvenir dat je uit Indonesië hebt meegenomen?
Dit jaar alleen maar kleding en foto’s meegenomen naar huis. Maar ik heb thuis voldoende souvenirs staan van eerdere reizen.
We brachten dit jaar 2 copien houtsnijwerk van ornamenten die men vroeger op Bali gebruikte boven op tempel offers. zg gebogan.
Een forse verkoudheid door het temperatuurverschil…:vak02: Na zo vaak in Indonesië te zijn geweest moet ik echt zoeken naar iets speciaals dat ik zou willen hebben. Voor mijn kinderen neem ik altijd een apart houten beeldje mee. Laatst zag ik weer iets leuks in een ‘Antiek shop’. Zie foto.
Die zijn leuk!
Ik vind antiek altijd lastig. Ik vind iets mooi, of ik vind iets niet mooi, maar ik kan het niet op waarde schatten. Dat leidt er toe dat ik soms het gevoel heb dat iemand me probeert af te zetten, ook als dat soms helemaal niet zo is omdat iets ECHT iets waard is…
Ja ik ben ook een leek op het gebied van antiek, ik zag vaak munten met de beeltenis van Willem 3 erop die er zeer oud uitzagen. Men stopt die nagemaakte munten een tijd in de grond en het resultaat is “antiek”…
Laatst was er een programma op TV over een man ergens in Jakarta die (bijna) alles kon namaken en het antiek laten lijken.
Die beeldjes in die lijst kon ik voor 8 euro mee naar huis nemen, geen antiek maar inderdaad leuk om te zien.
Als je ze nog een keer tegen komt voor 8 euro mag je een paar voor me meenemen
Ik heb zelf tijdens mijn eerste reis naar Indonesie een paar Wayangpoppen meegenomen. Heel cliche! Ik ben er echter nog steeds erg blij mee (ze zijn absoluut niet antiek), en ze hebben een redelijk prominent plekje in mijn woonkamer.
Als ik je daar een plezier mee kan doen, volgend jaar mei reis ik weer naar Sumatra en zal ik er een paar meenemen, t.z.t. verneem ik wel waar ze naar toe moeten. :dag:
Ik moet wachten tot juli voor ik weer die kant op ga. Moet naar beslissen welke eilanden het gaan worden, maar ik neig naar een enkeltje Labuan Bajo en dan naar Sumbawa, Lombok en Bali. (Ik ga maar 2,5 week, ik wil Sumatra bewaren voor als ik meer tijd heb.)
Lieve allemaal. Laat jullie niet flessen door zogenaamd antiek in Indonesie te kopen!!! IN HEEL INDONESIE IS GEEN ANTIEK MEER TE KOOP!!! Het meeste Indonesische antiek staat in de NEDERLANDSE HUISKAMERS!!! Kijk dus goed uit wat je voor ‘‘nep’’ wilt betalen want ze proberen het natuurlijk wel voor antiek te verkopen maar het is nep!!! Het enige antiek wat in Indonesie is dat staat in de musea’s EN IS NIET TE KOOP! Kijk goed uit zodat je niet teveel gaat betalen. Mijn moeder (leeft niet meer) was met een Balinees getrouwd dus ik weet veel van de geschiedenis van dit land. Voor mooi houtsnijwerk moet je naar Mas gaan naar de gallery’s want daar vind je DE KWALITEIT!!! Niet gelijk bij de eerste de beste kopen maar bekijk er eerst wat meerdere voordat je besluit iets te kopen. Wil je iets moois van zilver kopen ga dan naar Tom’s zilver in Java. Tom zit daar al meer dan 70 jaar en heeft een hele goede naam en de kwaliteit is 100%!!! Doen hoor want je kan beter iets kleins MOOIS kopen dan iets groots wat rommel is! Groetjes, Jacquelien.
Mijn laatste souvenir is een stukje houtsnijwerk ( van gekweekt hout ) uit de directe omgeving van Ujung Kulon ( Westpunt van Java ) waar de laatste 50 Javaanse neushoorns leven. In sommige kampongs aan de rand van dit natuurreservaat, van waaruit tot in de jaren '90 illegaal op de neushoorn werd gejaagd, worden door de voormalige stropers nu houten neushoornbeeldjes gemaakt die aan naburige hotels worden verkocht. Dit is tot stand gekomen dankzij een initiatief van het Wereld Natuur Fonds Indonesia. Een samenwerking tussen natuurbescherming en lokale bevolking die prima blijkt te werken: de houtsnijders zijn verzekerd van een aanvulling op de opbrengst van de rijstoogst, en Ujung Kulon, met haar unieke flora en fauna, wordt beter beschermd !
Mooi wat Alam schreef en ik hoop dat al de toeristen hiervan op de hoogte worden gesteld met ALLE reizen naar de tropen. Dit moest veel vaker gebeuren. In Sri Lanka zijn er winkeltjes waar je de arme mensen mee helpt die dan eigen gemaakte spulletjes verkopen, heel goed!!! Gelukkig hebben ze daar ook opvang voor schildpadden en olifanten. In Maleisie worden hele bossen gekapt voor de palmolie (ook in Indonesie en Sri Lanka) en ik hoop dat dit ook heel gauw zal stoppen. Al die prachtige landen wat meestal derde wereldlanden zijn weten NIET wat ze allemaal hierdoor vergooien. Jammer!!!
[quote="“Wereldwijzer Redactie, post:1, topic:97754"”]
[/quote]
Eeen prachtige ebbenhouten Garuda uit Jepara (Midden Java)
Heb de laatste keer twee grote (1.80x1.20) schilderijen (acryl)
meegenomen van de balinese kunstenaar Dewi Gede Jodi. Hij is
de zoon van de eigenaresse van de toenmalige Warung Nyukuning
die de lekkerste nasi campur had.
Ben er heel gelukkig mee en kon hem en z’n gezinnetje even financieel
helpen. Hij maakt nu objekten en plastieken. Vaak zeer humoristies.
Een echtgenoot >>>
[quote="“Wereldwijzer Redactie, post:1, topic:97754"”]
[/quote]
Twee wajangpoppen, de maker hiervan heb ik in de kampong ontmoet.
Houten bakjes voor mijn indonesiese hapjes en placemats.
Yvonne
heel veel mooie herinneringen en :foto: van de kids van onze stichting.
EEN VIRUS,
het is te lezen op onze website: www.projectnamaste.nl
Waarschuwing: soms in en in triest…
een "ketjap " instrument van de Batak mensen uit Samosir Sumatra
Mijn laatste souvenir uit Indonesie zijn houten "tjitjaks " op bijna ware groote die nu op een van de muren siert