Java-Madura, nieuwe brug?

Omdat ik hier in BKK/Thaild niet de nieuwe info bij de hand heb, deze vraag:
1.ik dacht dat er 2-3 jaar terug een nieuwe brug naar Pulau Madura was geopend, en ik neem aan vlakbij Surabaya? Klopt dat? Er zal dan ook wel een busdienst zijn-vanaf welk van Surabaya"s terminal bis/bas?
2.is een kort bezoekje aan Madura de moeite waard-wat is er te zien/doen en zijn er nog andere tips?

Die brug is nog niet zo lang open, sinds begin dit jaar. Maar daarvoor waren er al ferries die voeren. Madura is een arm en droog eiland, geen sawa, maar jagung en tabak, zout en vis. Sumenep is een mooi stadje met een kraton en museum, Pamekasan voor batik, er zijn aan de noordkant nog mooie stranden ook. Madurezen zijn zeer OK. Waarschijnlijk zal het eiland met die brug snel gaan veranderen. Bekend van Madura zijn de kerapan sapi, de stierenrennen, hebben ze grote stadions voor.

opnieuw dank, mas. Weet je dan misschien of die stierenrennen (komt me vaag bekend voioir als ‘‘heb ik gelezen’’) aan bepaalde feesten zijn gekoppeld-op welke data? is het ook bedoeld als offers-zoals met de karbouw in Toraja?

Nee die stierenrennen zijn gewoon een sport om lekker te kunnen gokken. Ik heb Madura altijd een aanrader gevonden, prima mensen die Madurezen, trots, open en direct. Ze zijn erg close met Allah. Het eiland is ook mooi, alsof het leven heeft stilgestaan i.vgl. met Surabaya. Maar zal wel veranderen met die brug.

en de beste kipsate van indonesie! zelfs de meeste sate stalletjes in jakarta hebben wel ergens staan ‘sate madura’! (oke, behalve de sate padang stalletjes dan).

En dat terwijl er op Madura bijna geen sate te krijgen valt :smiley:

goed he? moet je echt naar zoeken maar wel de moeite waard. laatste keer dat ik er was (moest toch even die nieuwe brug proberen) grapte ze dat het komt omdat al hun sate verkopers in jakarta zitten.

Tip…probeer het 's avonds. veel makkelijker. madurezen eten geen sate voor lunch.