Hallo,
mijn vriend en ik gaan in juni voor het eerst naar Azie, we gaan naar Indonesie. We hebben 3 weken de tijd en en willen graag naar Java en Bali en nog een paar dagen ergens snorkelen (Glil eilanden). Nou heb ik al een aantal leuke tips op deze site gelezen van wat ik wil zien en doen (zie hieronder). Alleen nu vraag ik me af hoe ik een en ander het beste kan organiseren. Om alles geheel zelf uit te zoeken en van tevoren alle accomodaties al te boeken vind ik teveel (puzzel) werk. Een mogelijkheid is om via een Nederlandse reisorganisatie die reizen op maar levert de reis te boeken, maar dan vraag ik me af of zij wel al die leuke dingen kunnen organiseren omdat zij daar niet allemaal mee bekend zijn, en het zal ook veel duurder zijn. Hebben jullie tips hoe ik het beste kan reizen en alles kan regelen? En waarschijnlijk is onderstaand programma teveel voor 3 weken, wat kan ik het best laten vervallen?
Java: Treinreis maken, Kalibaru,Bromo, Jogyakarta, Borobodur, Merapi beklimmen,evt nog Prambanan tempels, wandelen: hellingen Gunung Lawu ten oosten van Solo.
Bali: Waterpaleis Tirtagangga, Manggis: kookcursus in hotel Alila Mangis en wandelen/fietsen in enkele van de volgende gebieden:
[ul]
[li]Sidemen, [/li][li]Jatiluwih, op helling van vulkaan Batukau [/li][li]Tenganan naar Tirtaganga, [/li][li]Ubud, [/li][li]Mountainbike tocht van Kintamani naar Ubud[/li][/ul]Lombok: Gili Meno of Air
Jullie willen teveel zien en doen in 3 weken! Vergeet niet dat reisdagen ook tijd kosten.
Aangezien jullie je programma al aardig in je hoofd hebben, ik zou alles lekker zelf regelen. Dat lijkt moeilijker dan het is, maar in ieder hotel kunnen ze je helpen bij het boeken van hetvolgende hotel. Ook kan men assisteren met het regelen van een bus of trein, of als het openbaar vervoer te lastig is een auto met chauffeur of taxi.
Hallo Jenny, bedankt voor je snelle reactie. Is het ook makkelijk om wandeltochten (met goede gids voor de beklimming Merapi voor zonsopgang) met beschrijvingen en fietstochten in de specifieke (mooie) gebieden te regelen? En ik geloof dat jij eerder ergens een tip had voor een goede chauffeur op bali en java, wie was dat en kan hij ook wandelingen en fietstochten en zo regelen?
Hotels in de omgeving van Yogya kunnen je prima helpen om de Merapi te beklimmen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, dus concreet advies kan ik je niet geven.
Een chauffeur op Java ken ik niet, wel eentje op Bali. (Made, [EMAIL=“bali_happy2004@yahoo.com”]bali_happy2004@yahoo.com.)
Hij heeft niet veel wandelingen en fietstochten in zijn standaard assortiment, simpelweg omdat niet veel mensen daar naar vragen. Wel zijn er natuurlijk de standaard dingen op Bali als een beklimming van de Gunung Batur bij zonsopkomst, of fietsen vanaf de Gunung Batur. Met een kaartje (en evt een mond om de weg te vragen) kom je zelf op verschillende plekken op Bali ook een heel eind. Fietsen zijn bv te huur in Ubud, en je zou bv naar de Gunung Kawi kunnen fietsen. Erg mooi, maar wel heel erg zwaar! De weg erheen loopt nl stijl omhoog Rondom Ubud zijn echter meerdere routes die je kan fietsen, ook meer vlakke routes. Verder kun je ook mooi wandelen bij Ubud, eigenlijk overal wel op Bali. In de Lonely Planet staat een aantal routes aangegeven, maar als je gewoon begint te lopen is er altijd wel een lokale rijstboer die je voor een paae euro wilt gidsen. En dat zijn vaak de mooiste wandelingen!
Bedankt voor je reactie en de tips. ik heb het bericht i.d.d. 2x geplaatst omdat ik nog moest uitvinden hoe deze site werkte en toen kwam in 1e instantie het bericht op de verkeerde plek terecht (Bali reiscafe) terwijl ik het graag op deze plek (Indonesie reiscafe) wilde zetten. Waar we beginnen, dus waar we naar toe vliegen moet ik nog uitzoeken, het zal wel op Jakarta heen zijn en vanaf Bali terug, of heb je misschien een betere suggestie?
Bedankt voor je tips:chin:. Ik denk dat het inderdaad het beste voor ons is om op Jogyakarta te vliegen en vanuit Denpasar terug te vliegen (of is er een grot prijsverschil met op Solo vliegen). Heb je nog een tip op welke site(s) ik het beste naar de tickets kan zoeken? En ik woon in Nijmegen, weet je toevallig of het nog voordelig is om vanaf een Duits vliegveld te vliegen?
Vliegtickets met een verschillend aankomstpunt en vertrekpunt zijn vaak duurder dan met hetzelfde vertrek en aankomstpunt. Als je erg op de centjes bent, kan het lonen de vlucht van Yogya naar Bali zelf ter plekke te boeken.
Of vliegen vanaf Dusseldorf goedkoper is, is helemaal afhankelijk van de maatschappij waarmee je vliegt. SA en MAS zijn vaak goedkoper vanuit Nederland, terwijl Emirates (naar Jakarta) meestal goedkoper is vanuit Dusseldorf.
Bekende boekingsites zijn vliegwinkel.nl, cheaptickets.nl enz. Gewoon een beetje puzzelen, en vooral ook zoeken op flexibele data, en het lukt vast een betaalbaar alternatief te vinden. Een goed reisbureau kan je zeker ook verder helpen, maar ik ben niet bekend genoeg in Nijmegen om je daar iets zinnigs aan te raden.