Eind mei ga ik naar Peru toe. Mijn eerste backpack-vakantie. Ik heb inmiddels l heel wat voorbereidingen getroffen en informatie gelezen. Er is echter één puntje waar ik niet helemaal uit kom.
Wat voor jas moet ik meenemen?
Een Gore-tex jas zou misschien wel het meest voor de handliggend zijn, maar die ligt eigenlijk boven m’n budget. Ik wil best wat investeren, maar zeker bij zo’n eerste reis heb ik eigenlijk nie zo’n zin om meteen 300 euro neer te tellen voor een tas. Het is allemaal al zo duur…
Ik ga zowel naar Peru als Bolivia, en hoewel het dan het droge seizoen is, is een (flinke) regenbui altijd te verwachten natuurlijk. Kan ik het beste voor een ‘goedkope’ regenjas gaan… moet ik een softshell-jas gaan zoeken… Kortom, wie heeft er advies?
En welke merken zijn aan te bevelen? Is het ‘huismerk’ van bijvoorbeeld Perrysport (Wildebeast) afdoende, of moet ik toch meer kijken naar bijv. The North Face?
Alvast heel erg bedankt, want ik zie door de bomen het bos niet meer!
Veel laagjes dragen! Dus van alles wat meenemen.
T-shirts/tops voor overdag en een lekkere dikke (fleece)trui met extra wind/waterdicht jack voor 's avonds. Dan is een jack van de Perry sport (van Nordface of Wildebeast) voldoende. Ik doe er al jaren mee! Ga in september voor het eerst naar Peru/Bolivia, maar in voorgaande reizen veel plezier van gehad!
laagjes van thermisch ondergoed en/of gewone bloes en/of t-shirt en/of dun lamswollen truitje. Icebreaker thermisch ondergoed is redelijk duur maar een investering voor jaren, en ook buiten het reizen om te dragen. Maar je hebt ook wel goedkoper spul dat ook voldoet.
Buff of ander sjaaltje
winddichtdun fleece vest met lekkere kraag (soort jas-achtig vest met zakken, was destijds 100 euro). Wildebeast is een prima merk, doet waarschijnlijk niks onder voor North Face. In mijn ervaring altijd supergoede kwaliteit Wildebeast rugtassen, slaapzakken, dus waarschijnlijk ook goede jassen.
wegwerp regenponcho van de HEMA, een paar euro.
eventueel een muts of pet tegen kou en regen.
Je kan het zo gek maken als je wilt maar dat is lang niet altijd nodig.
Neem geen dikke trui of jas mee want dat is alleen maar zwaar, onhandig, en kan te warm zijn. Veel dunne laagjes over elkaar kun je op 1000 manieren combineren zodat het precies past bij de temperatuur en je activiteit.
Ik heb afgelopen jaar een tijdje in Cusco gewerkt, ook tijdens het droge seizoen, en ik heb 't 's avonds altijd kunnen redden met, over mijn t-shirt + trui heen, een dik fleece jack en een sjaal. De keren dat ik regen heb gehad waren minimaal en vaak ook van korte duur. Overdag in het zonnetje droog je in no time weer op hoor.
Laagjes is net zo gemakkelijk en een fleece jack weegt misschien ook nog eens minder dan een jas.
Ideaal zijn de 3 in 1 jassen van north face of columbia. Nike heeft er ook een paar en kjelvik.Ikzelf vind columbia de fijnste.
Dit is een dun regenjasje met een inritsbare fleecetrui. Dan heb je een regenjasje, en dikke jas en een lekkere fleecetrui. Ideaal en scheelt een hoop gewicht in je rugzak.
Ook ik ga naar Peru / Bolivia (/ Chili/ Argentinië), ook ik vertrek eind mei, en ook ik ben nog aan het puzzelen met de kleding :slywink:.
Ik zat een beetje te kijken in de richting van wat Cecilia aangeeft. Ik wil ook een winddichte fleece meenemen, en thermisch ondergoed.
Waar ik nog een beetje mee zit, is de warmte/tussenlaag: hier zit ik ook te kijken naar iets van merino-wol. Van Icebreaker bijvoorbeeld, maar welke dikte/soort? Ze hebben zoveel :). En is 1 stuks dan voldoende (naast bovengenoemde items) om warm te blijven, of moet er nog een dunne fleece bij of zoiets?
Wat zijn de alternatieven voor Icebreaker?
Ik ben tot nu toe alleen maar op reis geweest naar landen waar de temperatuur meestal niet onder nul kwam :teeth:. Alle tips welkom voor een warm verblijf ;).
Ik ben een ontzettende koukleum maar heb genoeg aan een dunne laag thermisch ondergoed van Icebreaker (ik heb een zwarte shirt met lange mouwen dat er niet echt als ondergoed uitziet). Dat is van Merino wol.
Als ik dat buiten combineer met bv. een bloes en/of dun lamswollen truitje, klein BUFF sjaaltje en winddicht fleece vest, is het warm genoeg. Als het echt koud is, draag ik ook een pet of muts, dat scheelt enorm (70% van je lichaamswarmte verlaat het lichaam via je hoofd). En ik heb ook altijd dunne handschoentjes bij me.
Als het 's avonds echt koud is draag ik ook mijn lange Icebreaker onderbroek onder mijn (dunne) broek, je zou ook voor een gewone maillot of legging kunnen kiezen.
Als het regent, draag ik een HEMA wegwerp-poncho over dat alles heen, superklein pakketje om mee te nemen en doet het prima. Maar mocht je de Inca Trail willen gaan lopen of een andere hike, is een wat zwaardere (en langere) regenponcho misschien beter. Lang lopen in de regen is niet mijn hobby dus ik heb daar niet zoveel verstand van!
Omdat ik mijn thermisch ondergoed soms ook gebruik als pyama, heb ik wel twee van die shirts bij me in koude gebieden, voor als eentje in de was is. Ze zijn vrij duur maar gaan jaaaaaren mee en ik gebruik ze in Nederland ook voor sport en zo.
Overdag kan het ook wel 15 of 20 graden zijn hoor. Vandaar dat laagjes handig zijn. Die kun je op allerlei manieren combineren.
Neem niet teveel kleren mee want je kunt altijd daar nog wat bijkopen.
Ik heb al een Wildebeast tech trek jacket die windproof en waterafstotend is, met slechts een dunne laag fleece. Niet zo heel warm als sommige winddichte fleece jassen volgens mij.
Als ik daarbij dus bijv. een Icebreaker Bodyfit 200 doe (bijvoorbeeld Icebreaker - Merino Wool Clothing for Outdoor and Performance Sports ), en een fleece of lamswollen trui, dan zou ik dus min of meer beschermd moeten zijn tegen de kou van bijvoorbeeld Uyuni?
Goed idee van die poncho van de Hema. Zelf heb ik al een dun nylon regenjack van North Face, maar jouw optie is nog compacter ;). Ik hou ook niet zo van regen, gelukkig ga ik in het droge seizoen :vak02:.
Ik zou niet kleding van North Face kopen. Ik was ook op zoek naar wintersportkleding en toen kwam ik erachter dat North Face dons gebruikt van Foie gras ganzen. Je weet wel, die beesten die meerdere keren per dag gedwangvoederd worden en daarbij worden ze dus ook nog eens levend geplukt. Ergere dierenmishandeling kun je je bijna niet voorstellen.
Kijk hier maar: http://www.vier-voeters.nl/output.php?id=1196&idcontent=3063&language=2
Wij hebben in La Paz veel winkels van the Northface gezien. De prijzen lagen een heel stuk lager dan hier. Misschien dat je daar eentje kan kopen?
Volgens onze gids was het van dezelfde kwaliteit, maar misschien niet van het laatste seizoen.
En ik zou ook laagjes doen. Zelf heb ik met een T-shirt - dunne fleece - dikke fleece - winddichte regenjas helemaal niet koud gehad. (reis in peru & Bolivië in juli).
Thermisch ondergoed is zijn geld ook wel waard.
Zou ook dunne handschoenen meenemen en een muts (kan je ginder overal kopen in de typische leuke kleurtjes van daar)
Perry kennen we hier in België niet, maar ik ben steeds tevreden van de spullen uit de Decathlon.
Als je toch liever voor Northface/Columbia… gaat, kan je ook eens in outlet winkels gaan kijken.
Ik weet dat er in Roermond een aantal van deze winkels zijn en dat kan tot de helft van de prijs schelen.