Wat moet ik nu meenemen??

We gaan van 12 sept t/m 3 december naar Peru, Bolivia en Argentinië. We beginnen in Peru. Daar willen we zowieso de inca trail lopen en misschien ook nog een trekking doen in Huaraz. Ook in de andere landen zijn we van plan om nog verschillende trekkingen te gaan doen. En we gaan ook nog de jungle in! Nou weet ik niet zo goed wat ik allemaal mee moet nemen. Ik heb een backpack van 55L en wil deze zo praktisch mogelijk inpakken.
Ik heb zo her en der gelezen dat een winddicht fleecetrui eigenlijk niet weg te denken is. Maar ik twijfel of ik ook nog een jas mee moet nemen. Het neemt namelijk zoveel ruimte in! Wie kan mij helpen? Andere mee neem tips zijn ook welkom!!

Alvast bedankt!
Groetjes Chrystie

1 like

Nee, ik zou geen jas meenemen. Maar wel iets tegen de regen. Werk zoveel mogelijk met laagjes. Meer aantrekken als het nodig is, minder als het kan. Winddicht fleecetrui is wel zo verstandig.
Verder: Oordoppen, want het zijn nogal lawaaierige mensen daar die wat andere ideeën hebben over andermans nachtrust.
http://www.hostellima.nl/

Dat wordt een mooie reis! Gaaf.

Bij Decathlon hebben ze handige drie-in-een jassen: water- en winddichte jacks met capuchon, en met uitritsbaar fleece vest. Zonder dat fleece vest is het dus een regenjas / windjas, mét fleece (en de andere laagjes die je er nog onder draagt) is het zo goed als een winterjas. En vaak is dat uitritsbare fleece vest ook ‘mooi’ genoeg om los te dragen (maar vaak niet van het winddichte type fleece en dus niet altijd geschikt als jas… de wind er doorheen kan erg koud zijn).

Wat ook kan is die delen zelf los kopen, bijvoorbeeld een winddicht fleece vest (vind ik handiger dan een trui, met een vest kan je de rits nog helemaal open doen), en een wind- en waterdicht dun jack met capuchon. Dat vind ik zelf fijner want op droge dagen kan ik dan gewoon dat fleece vest dragen als jas, en de waterdichte dunne jas (wat ik vaak nogal lelijk vind) in het hotel laten.
Ga gewoon eens naar Decathlon, hun merk Quechua heeft prima jassen. Je hebt niet persé een superdure Tenson ofzo nodig. Perry Sport heeft ook wel van Wildebeast goeie jasjes. Tip: in Amsterdam Arena heeft Perry Sport een koopjesverdieping, met prima kleding maar gewoon een seizoen ouder.
Bovendien kun je daar tenminste in de winter zomerkleding vinden en andersom!!
Heel bizar hoe de meeste outdoor-winkels de Nederlandse seizoenen aanhouden, terwijl je meestal juist kleding komt kopen voor het zuidelijk halfrond waar het dan precies het andere seizoen is.

Ik zou ook een fijne muts meenemen en handschoenen, ik vind het handig als ik een flapje heb om mijn vingers bloot te maken (voor foto’s maken e.d.).

Verder inderdaad alleen maar dunne laagjes gebruiken. Drie dunne laagjes geven meer warmte en comfort dan 1 hele dikke wollen trui. Laagjes kun je ook makkelijker combineren al naar gelang de temperatuur. Een dikke trui neemt veel ruimte in je tas in, en is vaak juist weer te warm.

Zelf houd ik bijvoorbeeld erg van mijn thermisch ondergoed van Icebreaker met lange mouwen (zwart, dus ziet er gewoon uit als een normaal t-shirt) en lange pijpen aan de broek (kan ik onder een broek dragen, én als pyama gebruiken). Icebreaker gebruikt merino wol wat niet kriebelt, minder snel ruikt naar zweet, en niet zo klam wordt als katoen (katoen voelt daardoor snel koud als je een trekking doet). Ik gebruik die kleding op reis maar ook op lange fietstochten in Nederland.
Het is duur spul maar gaat jaren mee, ik ben nog steeds blij met de investering.

Een andere favoriet van mij voor landen waar het koud kan zijn, is mijn dunne lamswollen truitje met col, maar dat is heel persoonlijk. Kan wel een beetje kriebelen. Maar wel in verhouding veel warmte voor weinig omvang.

En wat ook superfijn spul is, is bamboe. Ik had laatst op reis 3 t-shirtjes bij me van 70% bamboe en 30% organisch katoen, van dit type: http://www.supershirt.net/shirt.php?iframe&id=402
en nog een paar katoenen hempjes, maar ik heb vrijwel alleen die bamboe shirtjes gedragen. Ook die ruiken véél minder snel naar zweet, worden minder snel klam of nat bij inspanning (ook bijna nooit van die zweetplekken zoals in katoen), als ze een beetje gekreukt zijn gaan de kreukels er meteen uit zodra je het aantrekt, en het voelt gewoon heel fijn op de huid. Om in te pakken zijn ze ook minder dan half zo dik als een katoenen t-shirt.
Deze webwinkel heeft ze ook met leuke prints, en met iets langere mouwtjes. Let op, ze verkopen ook 100% katoenen shirts en die zijn voor reizen dus minder ideaal. Dus even zoeken naar hun bamboe shirts. Er zijn vast ook wel winkels die het verkopen.

En voor in de jungle is een dunne blouse / shirt met lange mouwen weer fijn, dan kun je je 's avonds ook bedekken tegen de muggen maar het is niet te heet. In de koudere gebieden combineer je die blouse met je andere kleding.

Verder ben ik niet bepaald een hiker maar ik heb begrepen dat goede sokken ook enorm belangrijk zijn, en dat je ook droge sokken bij je hebt voor als je tijdens een trekking natte sokken krijgt (blaren). En dat je schoenen al ingelopen zijn, maar ik neem aan dat jullie wel ervaren hikers zijn als je zoveel trekkings wilt maken.
Lees je even goed in over hoogteziekte.

Op veel plekken kun je goedkoop je was laten doen, en je kunt natuurlijk ook zelf wat wassen, maar een paar reserve shirtjes en sokken en ondergoed is wel handig voor als je een paar dagen geen tijd daarvoor hebt (om het goed te laten drogen). Ik hang soms ook wat dingetjes te drogen aan het gordijnrailtje in de bus, hi hi… Bv. mijn handdoekje van het douchen die ochtend. Als je dat nat in je tas stopt en 7 uur later eruit haalt word je niet blij. :slight_smile:

Verder… een fijne zonnebril, eventueel een petje tegen de zon, goed zonnebrandmiddel met redelijk hoge factor. Geen jeans, maar broeken van veel lichter spul (bij kou combineren met thermisch ondergoed). Oh ja en ik ben het helemaal eens met HendrikHerman: oordoppen mee. :slight_smile: Maar dat doe ik overal ter wereld. In de nachttrein naar Berlijn mocht ik ook een keer ‘meegenieten’ van een verliefd stelletje in het compartimentje naast me. :S

55L moet genoeg zijn maar misschien kun je nog losse vakken kopen die je aan de buitenkant van je tas kunt bevestigen, de meeste backpacks hebben daar wel speciale bandjes voor. Ik had altijd twee losse vakken van 5L per stuk bij me, leeg op de heenweg, soms vol souvenirs op de terugweg :slight_smile:
Probeer je grote backpack onder de 15 kilo te houden, liever 12 kilo of nog minder. Dat ligt er een beetje aan hoeveel opladers en stekkers je meeneemt… maar je hebt natuurlijk ook nog een dagtas die je gebruikt als handbagage in vliegtuigen en bussen, en voor overdag tijdens je reis (als je backpack in het hotel ligt).

Succes en veel plezier!

1 like