Japan, schema en knoopppunt

Ha allen,

In april ga ik voor de tweede keer richting Japan. Aangezien dit ook een droom is van mijn moeder neem ik haar mee. Ze is 73 maar goed ter been.

De planning is de volgende

Dag 1
Tokyo/ hotel of airbnb in de buurt van Shibuya ik zou graag mijn grote tas willen achterlaten.
Dag 2 Tokyo
Dag 3/4/5vlucht naar Okinawa en okinawa
Dag 6 vlucht naar Hiroshima
Dag 7/8 Hiroshima
Dag 9 Jr pass activeren en naar Kyoto

Dag 10/11/12/13

Dan loop ik tegen wat lastige dingen aan waar ik graag tips over wil. Kyoto vind ik erg gaaf maar ik zou ook graag Osaka of Nara willen bezoeken. Misschien dat Nagayo ergens past.

Dag 14 terug naar Tokyo
Dag 15 terug naar het land van de hutspot.

Concreet heb ik een paar vragen:

  • wat denk je van dit schema :wink:
  • is okinawa interessant genoeg voor een vrij dure vlucht?
  • iemand een aardig hotel waar ik een tas kan achterlaten (en deze ongeopend weer terugkrijg)
  • het voornaamste, wat is het meest efficiënt voor dag 10-13.

Misschien is er al schema beschikbaar voor 15 dagen Japan inclusief 1 week Jr pass en okinawa. Daar ben ik wel naar op zoek geweest maar met weinig succes.

Arigato gozaimasu

Had je de vlucht naar Tokyo al geboekt? Kijk anders of je vanaf Kansai terug kan vliegen, dat scheelt weer de terugreis naar Tokyo en wellicht ook de noodzaak voor een JRP. En probeer desnoods of je de route om kan draaien, beginnen in Kansai en eindigen in Tokyo, dat kan soms flink voordeliger zijn.

Wat betreft Okinawa, ik ben twee keer in Naha geweest, en vond dat zeker de moeite waarde. Het is Japan, maar dan anders. Wat betreft de vluchten: kijk zeker ook voor de lowcost airlines zoals Peach of Jetstar. Beide keren had ik m’n vluchten voor minder dan €100 enkele reis (soms ruim, soms maar net). Naar Hiroshima zal dan wellicht wel wat lastiger zijn, want tussen Naha en Hiroshima vliegt volgens mij alleen ANA.

Voor die openstaande dagen: wellicht is het nog het meest praktisch om ofwel Kyoto, ofwel Osaka als uitvalsbasis te kiezen, en van hieruit de regio te verkennen? Zo groot zijn de afstanden niet, en dan ben je wellicht juist het meest flexibel. Nagoya daarentegen zou ik alleen bezoeken als je er ook echt specifiek iets te zoeken hebt, het is verder nu eenmaal niet de meest interessante stad.

Voor wat betreft het achterlaten van de bagage in een hotel: ik zou niet durven zeggen of hotels dat zouden doen, zeker de wat kleinere/goedkopere hotels die toch meestal al moeten woekeren met ruimte. Maar wat ik me sowieso een beetje afvraag: wat is dan precies de gedachte daarachter? Vooral om op de terugreis nog veel souvenirs mee te kunnen nemen? Zou het dan geen optie zijn om ter plekke iets te kopen? In ieder geval in Tokyo rond Ueno Station (maar vast ook op andere plaatsen) zitten diverse winkeltjes waar ze voor een prikkie tassen verkopen, uiteraard niet de hoogste kwaliteit, maar het overleeft best een vlucht. Ik heb daar zelf ooit al eens een trolley en een rugzak gehaald voor een paar honderd yen, toen ik het ook allemaal niet meer in m’n bagage gepropt kreeg…

Dank voor je reactie, de vlucht naar Narita ligt al even vast. Met Finnair voor een appel en een ei dus dat kon ik niet laten schieten.

Qua omdraaien kunnen we er ook voor kiezen om sneller naar Kyoto of Osaka te gaan en de laatste dagen in Tokyo te blijven. Ik zie dat met het golden week (end) niet helemaal zitten maar ga dit wel bekijken. Dan komt ook Hakone bv in beeld.

Ik zal voor haneda- okinawa nog even kijken naar de prijsvechters. Okinawa- Hiroshima is inderdaad relatief duur. Het is niet anders.

De overweging mbt Kyoto heb ik ook. Ik vind Kyoto geweldig. Een airbnb of hotel dichtbij het station is wellicht het antwoord. De afstanden in Kyoto zijn over het algemeen niet wereldschokkend.

Qua bagage overwegen we om vanuit tokyo verder te reizen met alleen een kleine tas. Als Kyoto de uitvalsbasis is straks is de noodzaak daarvan ook wat minder.

De puzzel is bijna af…

Ha allen,

Het schema blijft op details na zoals het is. Kyoto is de uitvalsbasis voor Osaka/ Nara.

Iemand een mooie en enigszins betaalbare plek in Okinawa in de portfolio? Zelfde vraag voor Kyoto (dichtbij het station) en Tokyo.

Ramen, here we come :slight_smile:

Hoi,

Over Okinawa: Wij vliegen retour voor €110 per persoon. Dit is met Peach vanuit Osaka naar Naha en terug, inclusief grote tas(of koffer).

Voor goedkope slaapplaatsen; genoeg opties denk ik. Al nam het aantal beschikbare plaatsen rap af in de afgelopen weken. Kijk eens op hostelworld/tripsavisor/booking?

De hotels tijdens mijn twee verblijven on Naha:
[ul]
[li]Toyoko Inn Okinawa Naha Kokusai-dori Miebashi-eki, op 5 minuutjes lopen van Kokusai Dori, maar wel met monorail-halte Miebashi zo’n beetje recht voor de deur. Voor de rest is het een Toyoko Inn zoals alle andere: geen fratsen, maar gewoon praktisch comfort en met (Japans) onbijtbuffet inclusief.[/li][li]Hotel New Okinawa, midden op Kokusai Dori, op een minuut of 5 lopen van monorail-halte Kencho-mae (Prefectural Office). Wat kleine kamers en een beperkt regelbare airco, en het is wat onhandig dat de lobby op de bovenste etage zit. Wel een uitstekend ontbijtbuffet met veel lokale specialiteiten.[/li][/ul]

Wat betreft Kyoto, persoonlijk prefereer ik daar een hotel in de buurt van Shijo Dori (voornaamste winkelstraat) bij stattion Karasuma. Je zit hier op loopafstand van Nishiki Market, Gion/Pontocho en ook Nijo Castle. Ook heb je hier een prima verbinding (met Hankyu) naar Arashiyama en ook Osaka, en met de metro vanaf Shijo station naar Kyoto Station. Er zitten hier ook twee Toyoko Inn’s, en diverse andere hotels. Rond Kyoto Station zal het aanbod aan hotels wel ruimer zijn, maar qua omgeving vind ik dat minder leuk. Maar waar je ook gaat zitten, wacht niet te lang met boeken want Kyoto heeft een chronisch tekort aan hotels.

Dank!

Ik ga dit weekend alles proberen te boeken.

Het is op okinawa waarschijnlijk raadzaam om een auto te huren. Kan dat met een internationaal rijbewijs ( uiteraard heb ik mijn gewone ook bij me). Tips voor een goede verhuurder naast de ws bekende in de buurt van het vliegveld?

Het ligt er een beetje aan wat je wilt op Okinawa. Binnen Naha kom je een heel eind met de monorail, benenwagen en desnoods een taxi, en er is op zich een prima (en best te begrijpen) busnetwerk. Echter, hoe verder je buiten Naha komt, hoe minder dat wordt. Het zuidelijke deel van het eiland gaat dan nog vrij goed, maar ik ben tijdens m’n eerste bezoek ook met de bus naar het Churaumi Aqaurium geweest (zeker een aanrader!), en dan is de bus toch minder handig. Doordat de bus in Naha nog een hoop stops bij hotels maakt duurt het sowieso een hele tijd voor je “echt” onderweg bent, waardoor de rit van 90km je dik 2 uur kost. En lastiger nog: de laatste bus terug vertrekt al om half vijf of zo. Ik heb die dag alleen dat (gigantische) aquarium bezocht, terwijl er zowel in het park daar omheen als onderweg op de route toch wel meer te zien zou moeten zijn. Hier geeft een huurauto je echt veel meer flexibiliteit.

Inmiddels is alles geboekt. Klein momentje nadat ik bij e-Dreams tickets voor Tokyo-Naha- Hiroshima had gekocht. Geld afgeschreven maar ook na 24 uur geen bevestiging. Opgebeld en toen bleek dat ik mijn geld net terug had maar het geen probleem was om de tickets opnieuw te kopen. Uiteraard voor een euro of 200 meer. E nightmares, nooit meer.

Verder alles airbnb. Op okinawa gekozen voor een huurauto en een rustig dorpje buiten de stad. Dagen aftellen en leuke dingen inplannen. Wedstrijdje van de giants in de Tokyo dome staat al������

Natuurlijk hoort daar de roep voor tips bij. Mijn moeder wil graag een traditionele Japanse thee ceremonie. Is er een leuke plek in bijvoorbeeld Kyoto daarvoor? Past bij die stad voor m’n gevoel.

Ik wil zelf wel eens kaiseki meemaken. Iemand een goed adres, liefst van te voren te reserveren.

Is de Tsukiji market er nog? Ik ben niet van plan om er rond 03: 00 te zijn maar kom er graag voor een stevig ontbijt.

We zullen de bloesem net missen maar dat is een prima excuus om volgend jaar weer te gaan.