Japan augustus 2011

Ook ik durf de Toyoko-inn zo wel aan te raden, nooit geen problemen mee gehad! Altijd tevreden geweest!

@ chineeske : hebben wij ook gedaan maar dan van 21 juli tot 12 augustus

succes

Toyoko-Inn is inderdaad prima, helemaal niks op aan te merken. Hooguit dat het personeel vaak nauwelijks Engels spreekt, maar dat is in Japan toch eerder regel dan uitzondering. Maar ik ben nu over twee vakanties verspreid in totaal 9 nachten in 4 van hun hotels geweest (Nagoya, Hiroshima, Fukuoka en Nagasaki), altijd brandschoon, vergeleken met vergelijkbaar geprijsde businesshotels kamers van redelijk formaat en vaak zelfs een wat ruimere badkamer (tijdens m’n afgelopen reis was het het enige hotel waar ik daadwerkelijk in het bad kon zitten, na een dag lang lopen is dat stiekem toch wel erg aangenaam).

Nog een voordeel: tot aan de inchecktijd kan je altijd gratis annuleren, eenvoudig via internet. Daar heb ik zelf ook goed gebruik van gemaakt, door Yokohama en Kanazawa te annuleren en langer in Tokyo te blijven. Daarnaast hebben ze ook nog een ontbijt inbegrepen, maar op de een of andere manier past dat nooit in mijn planning…

Overigens heb ik tijdens mijn laatste reis ook het een en ander geboekt via JapanICan, die hebben een goed aanbod [SIZE=1](meer dan de internationale sites) en een gebruiksvriendelijke site.

Overigens, voor het geval je wilt eindigen in Osaka, dan is Hotel Kikuei een aanrader. Praktisch gelegen vlakbij Nankai Nanba Station, dus een snelle verbinding naar Kansai Airport, dat was voor mij de voornaamste reden om voor de laatste dag toch nog van Kyoto naar Osaka te verkassen. Het hotel ligt aan de rand van Den-Den Town, Osaka’s tegenhanger van Akihabara (en naar mijn persoonlijke mening veel leuker, minder elektronica, meer gadgets en andere otaku-rommel), en op loopafstand van zowel Dotombori als Shinsekai. De kamer was (even afgezien van de badkamer) de grootste van de hele reis, terwijl het het goedkoopste hotel van de hele trip was, €35 voor een eenpersoonskamer. Wat mij betreft van harte aanbevolen!
[/SIZE]

Verschillende kennissen van mij raden Dormy Inn Hacchobori aan. Een goedkoop hotel met onsen(heetwaterbron). De kamers hebben geen bad/douche, wel toilet. Bad is dus gedeeld, mannen en vrouwen apart. De locatie is 1 station met metro van Tokyo Station.

Meer info:
http://www.japanican.com/hotels/shisetsudetail.aspx?st=4011A52&ref=

Lagere prijs:

Het eerste hotel is geboekt, na wikken en wegen toch maar de knoop doorgehakt en gekozen voor:

Candeo hotels Uenokoen

Na Tokyo is het plan om door te reizen naar Takayama. Hoeveel nachten is het aan te raden om hier te blijven en met welke hotels/guesthouses heeft iemand goede ervaring?

KJ

Ondanks alle ellende in Japan zijn we toch maar verder aan het plannen. De ideeën uit de eerste post zijn inmiddels achterhaal. Tot nu toe hebben we dit geboekt:

1 aug: heenreis
2 aug: Tokyo
3 aug: Tokyo
4 aug: Tokyo
5 aug: Tokyo
6 aug: Tokyo
7 aug: Hakone
8 aug: Hakone
9 aug: Tsumago
10 aug: Tsumago

In Tokyo hebben we een hotel en in Tsumago een Minshuku geboekt. Voor Hakone hebben we nog geen overnachting geregeld. Na Tsumago is het plan om drie dagen in Kyoto te verblijven, dan een nacht in Hiroshima en Miyajima en vervolgens via Osaka weer naar huis.

Volgens ons is het een mooie afwisseling van grote steden en natuur (Hakone en Tsumago). Zijn er nog tips over overnachtingsmogelijkheden in Hakone en wat is beter geschikt voor onze reis; de een of twee weken JRP?

Alvast bedankt,

kjlammers

1week JRP is voldoende. Ik zou hem in laten gaan op de dag dat je naar Kiso valei reist en ervoor zorgen dat de trip naar Hiroshima/Miyajima binnen de 7 dagen plaatsvindt. Een 14daagse JRP zal zich niet terugbetalen. Het is jammer van de toestand in Japan nu, alleen in Tokyo heb je er misschien nog wat last van. Wellicht dat er nog steeds minder treinen rijden en de neonverlichting minder is om stroom te besparen.

Het is dan wellicht handiger om eerst vanuit Tsumago naar Hiroshima/Mijayima te reizen en te eindigen in Kyoto? We redden dan waarschijnlijk alleen de laatste dag Kyoto-Osaka-Kansai niet met de JRP?

Heeft iemand ervaring met de green cars? Eerste klas scheelt voor een week niet zoveel met tweede klas en geeft misschien toch wat meer ruimte.

Ook lees ik overal dat het tijdens de Obon periode ontzettend druk is omdat alle Japanners naar huis gaan. Hoe gaat dat met reserveren van trein plaatsen in die periode?

*Het is dan wellicht handiger om eerst vanuit Tsumago naar Hiroshima/Mijayima te reizen en te eindigen in Kyoto? *

Dat kan. Een andere mogelijkheid is om eerst naar Kyoto te gaan met een overnachting en dan Hiroshima/Miyajima en weer terug naar Kyoto. Dan kun je een gedeelte van je bagage in Kyoto laten, ervan uitgaande dat je in het zelfde hotel verblijft.

We redden dan waarschijnlijk alleen de laatste dag Kyoto-Osaka-Kansai niet met de JRP?

Van Kyoto naar Kansai Airport met een gereserveerd ticket is 3500yen. Maar er zijn ook andere opties: Kansai International Airport (KIX)

Heeft iemand ervaring met de green cars? Eerste klas scheelt voor een week niet zoveel met tweede klas en geeft misschien toch wat meer ruimte.

Nauwelijks ervaring met Green cars. In de shinkansen heb je meestal heel veel beenruimte omdat er veel ruimte tussen de stoelen zit om ze te kunnen draaien wanneer ze weer de andere kant op gaan. Over het algemeen zit je in treinen waarvoor gereserveerd kan worden ook heel comfortabel. In lokale treinen/stoptreinen is trouwens vaak geen eerste klasse aanwezig. Grootste voordeel lijkt mij dat het wat minder druk is en dat het makkelijker reserveren is met Obon. En sommige treinen hebben coupes en je hebt bijna altijd een stekkeraansluiting voor je laptop e.d.

Ook lees ik overal dat het tijdens de Obon periode ontzettend druk is omdat alle Japanners naar huis gaan. Hoe gaat dat met reserveren van trein plaatsen in die periode?

Dat klopt, rond die tijd zie je beelden op tv van mensen die moeten staan in de shinkansen en daarom vermijd ik reizen tijdens Obon zoveel mogelijk. Ik geloof dat je maar beperkt kunt reserveren van buiten Japan en alleen voor de noordelijke routes van de Shinkansen. Het beste is om gelijk op het vliegveld de reserveringen te doen bij het omwisselen van je JRP voucher. Op het vliegveld kunnen ze je zeer waarschijnlijk ook in het Engels helpen. Als je ervoor zorgt dat je de reizen(aankomst/vertrektijden bij benadering zijn voldoende) die je wilt maken in een schema bij je hebt, zijn de reserveringen zo gedaan.

Ik heb net je bericht gelezen. Wij hebben geboekt bij Fujihakone Guest House in Juli. My man was er eerder geweest en was zeker hiermee tevreden. Heel knus en met een oud ( binen) en nieuw ( buiten) onsen. De e-mail adres is hakone-@pop21.odn.ne.jp. Ik hoop dit helpt? Ze hebben ook een website, www.fujihakone.com
Let op ze hebben twee verschillende accomodaties in verschillende gebieden. Wij hebben alleen kennis over de hierboven genoemde.
Laat ons hopen dat alles rustig blijft en dat wij kunnen genieten van ons reizen. Wij zijn in Japan van 26 juli - 9 augustus. Mijn man is 9 dagen langer in verband met een judo course in de Kodokan.