als onderdeel van mijn wereldreis ga ik 3 weken naar japan.
Wat moet ik zeker hebben gezien in japan naast tokyo , osaka , kyoto ?
Koyasan, de heilige berg. Tempellodging bij de monniken.
Miyajima, eilandje voor de kust van Hiroshima. Te doen in een dag, maar vele male leuker met een nacht op het eiland.
danku dionne , is koyasan de moeite waard?? want het zijn eigenlijk alleen maar tempels denk ik? geen mooie uitzicht ?
Ik ben zelf nog niet op Koyasan geweest, maar een verblijf in een tempel lijkt me zeker een unieke ervaring.
Maar er is zo ontzettend veel te zien en doen in Japan, buiten wat standaard reisgids-werk is het dan lastig adviseren. Japan kent ook maar weinig echte wereldberoemde trekpleisters van het niveau Eiffeltoren of Chinese Muur, de aantrekkingskracht zit hem wat mij betreft meer in de veelheid aan kleinere dingen. Prachtige tempels vind je door het hele land, maar uiteraard zijn er een aantal net even bijzonderder dan de andere. Musea zijn er in soorten en maten voor zo ongeveer alles wat je maar bedenken kan. Japan heeft een tamelijk ruig landschap, dus mooie natuur is door het hele land wel te vinden. De meeste mensen kiezen voor een eerste reis voor Tokyo en het deel van Japan ten westen daarvan met een nadruk op Kansai (Kyoto, Nara, Osaka), en op zich zeker niet onterecht, maar ook het veel minder bezochte noorden en Hokkaido hebben heel veel te bieden. En anders Okinawa wel.
Om het daarom toch een beetje te kunnen sturen: heb je wellicht specifieke interesses om rekening mee te houden? En wanneer zal je Japan bezoeken?
Koyasan is zeer zeker bijzonder. De eeuwenoude begraafplaats is heel erg heilig. En prachtig om te zien, bos met daartussen de grafzerken, overwoekerd met mos. Vele beeldjes met mutsjes of slabben. Heel bijzonder.
Verder kun je gebed en vuurceremonie bijwonen. Dat is interssant om eens te zien. Onze tempel had een badhuis. Eten volgens de monnikentraditie.
En ook fijn om te bezoeken zijn vele andere tempels in het dorp.
Er is inderdaad geen uitzicht, het dorp ligt in een vallei tussen hoge bergtoppen.
Maar alle tradities en gebruiken zijn zo bijzonder en het summum om mee te maken.
Succes met keuzes maken.