Een vriend en ik zijn van plan om in januari een jaar naar Australie te gaan… We hebben vandaag de visumaanvraag op de post gedaan en willen zsm de ticket gaan boeken… Echter heb ik een aantal vraagjes en wil ik graag tips…
> Ticket…?
Beter een enkeltje halen en daar een retourticket kopen of is het verstandiger om hier meteen een retourtje te halen…?
> (Zorg)verzekering…?
Zover ik weet ben je verplicht verzekerd te blijven in NL (t/m 1jr) Hoe hebben jullie het geregeld met bv zorgtoeslag… De zorgtoeslag word berekend aan hand van je inkomen… Maar je hebt geen vast inkomen…? En geven jullie het gewerkte deel in Australie aan in NL(belasting)…?
> Werk…?
Heeft iemand misschien tips of ingangen om te werken…? We zijn bereidt al het werk aan te nemen dat op ons pad komt…
> Levensonderhoud…?
Wat kost ongeveer het leven in Australie (een indicatie)…? Bv overnachtingen en voedsel… En weet iemand goede plaatsen om te overnachten…?
> Vervoer…?
Graag zou ik een busje of SUV daar kopen… Heeft iemand daar ervaring mee of goede referenties waar je zoiets kan kopen…? En hoe zit het met motorvoertuig belasting en verzekering…?
> Overige…?
Er zullen nog veeel meer vragen bij mij opkomen… Alle tips zijn welkom!!
Ticket:
Het is goedkoper om nu een retourtje te regelen maar weet je al waar je aan het van je reis bent? Ik zou even naar de kosten kijken. Het voordeel met een enkeltje is dat je zelf kan bepalen wanneer je terug wil. Ik had een enkeltje geboekt. Zorgverzekering:
Ja het is handiger om gewoon ingeschreven te zijn in nederland. Je kan je ook uitschrijven bij de gemeente maar dat is veel gedoe. Ik heb een gewone zorgverzekering (met buitenland module) afgesloten en nog een aparte reisverzekering (check: goed dat hij 365 dagen geldig is) volgens mij heeft OHRA zo’n verzekering. En nee, ik heb niet mijn uren die ik in australie gewerkt heb aan de nederlandse overheid doorgegeven. Wel aan de australische. Je krijgt je belasting via de aussie overheid gewoon terug. Werk:
Hier kan ik je weinig tips geven. Goed rondkijken, bij je hostel informeren. Overal hangen briefjes met informatie en uiteraard Gumtree. Zoek via google maar op gumtree australia. Hier worden jobs gepost. Levensonderhoud:
Leef je echt lowbudget, dan ben je rond de 60 dollar (ongeveer 30 euro) kwijt per dag. Je kan het zo duur maken als je wil. Vooral vervoer is duur en eet in de hostels. Grote steden zijn ook duur. Voor overnachtingen check de lonely planet!! Essentieel voor je reis!! Vervoer:
Wil je langer dan 2 maanden gebruik maken van auto of 4wd dan is het aan te raden een auto te kopen. SUV is niet te doen want dat is gewoon veel te duur! Een busje kopen kan je overal doen. Check hiervoor ook weer Gumtree en de hostels waar veel briefjes hangen met banen en backpackers die hun auto verkopen. Met verzekering enzo weet ik niet precies hoe dit zit.
Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel en zoals de aussies zeggen:“No worries, mate!”