Jaar Australië, budget?

Hallo daar,

Ik ben van plan om volgend jaar na het afronden van mijn middelbare school een jaar naar Australie te gaan. Ik weet nog niet zeker wat ik daar dan zal gaan doen… Ik kan werken daar of ik kan een course volgen met EF. Stel dat ik niet ga werken, maar ik heb natuurlijk wel een kamer nodig.

Hoeveel kost het ongeveer per maand om een kamer te huren en hoeveel ben je ongeveer kwijt per maand aan andere dingen zoals boodschappen etc?

Oftewel: Wat is een goed budget om mee te beginnen aan zo’n Gap Year?

Groeten,

Frank

Hi Frank!
Fantastisch dat je erover denkt om Down Under te gaan!

een kamer kun je huren vanaf zo’n 130$ per week, maar wil je wat luxers, dan zit je al snel aan 180$. Wisselend of alles inclusief is of niet… je kunt ook met een paar vrienden (als je hier wat langer zit) een huis huren. Kijk eens op www.gumtree.com.au voor wat er momenteel te huur is.
boodschappen kosten voor mij persoonlijk zo’n $100 per week (maarja, ik houd wel van lekker eten en wat luxere dingetjes… alsje iedere avond voor gekookte piepers, groente en een saucijs gaat, dan kost het je wellicht zo’n $40 per week). Dit is exclusief sterke drank/bier/wijn!

In mijn eerste jaar hierzo, waarin ik studeerde, heb ik in totaal zo’n 8.500 EURO uitgegeven. gewoon leven, kleding, feesten (niet al te veel) en 2 goedkope! vakanties in Australia (dit bedrag is exclusief studiekosten) Dit klinkt als een enorm bedrag, maar toen ik het terug rekende, kwam ik erachter dat ik in NL net zoveel uitgaf per jaar aan eten/wonen/feesten.

Hopelijk zijn er wat meer mensen die hun ervaring kunnen delen wat betreft de kosten van zo’n jaar - kosten zijn zo persoonlijk uiteindelijk - zodat je een beter beeld krijgt.

Cheers, Karin

Dag allemaal

Ik ben ook aan het denken om volgend jaar voor een jaar Down Under te gaan rond trekken. Ik zou er ook willen werken maar toch ook het jaar gebruiken om grote delen van het land te zien. Heeft er iemand een idee welk budget ik hiervoor zou moeten voorzien? Het is natuurlijk afhankelijk van verschillende details. Ik kan gewoon niet goed inschatten hoeveel het werken oplevert en of ik genoeg kan verdienen om dan weer een tijdje verder te trekken.
Mensen die eventueel geïnteresseerd zijn om mee te reizen mogen ook altijd iets laten weten! Mercikes!

Yves.

Hi,

Hier misschien een idee voor een leuke bijverdienste als de kans zich voordoet:

Kijk eens op ons culinaire en creatieve activiteiten forum:
http://www.vacaza.com/forum/viewforum.php?f=57

Daar we eind april onze tarieven zullen aanpassen zal ook de vergoeding naar boven worden bijgesteld. Als je interesse hebt kun je contact met ons opnemen:

Marcel
marcel@deligogo.com

Hej!

Bedenk je wel dat je VOORDAT je uberhaupt in Australië bent, al een hoop geld kwijt bent:
Visum (working holiday) 170€
Ticket €1200
eventuele kosten voor een cursus die je wilt volgen a €500 tot €1000

Vooral de eerste maand is duur; je moet dingen betalen als borg (vaak een maand huur) en je eerste boodschappen ed.
Verder kost vooral vlees meer dan in NL; bijv. een kg kip kost omgerekend €15. Ook de rest is vaak duurder dan je in NL gewend bent dus daar moet je je budget op aanpassen; ook als je alleen gebruik gaat maken van de Aldi hier :wink:

De huurprijs hangt af van de wijk waar je gaat wonen en of je een eigen kamer of gedeelde kamer wilt. Wel is het aan te raden om pas hier een kamer te gaan zoeken om te voorkomen dat je in zee gaat met iemand die niet bestaat (en je je borg kwijt bent) of je in een “pigeonhole” á 200$ p.w. terechtkomt. Gewoon eerst een week een hostel boeken is het best!

Mocht je nog tips nodig/vragen hebben, mail me gerust!

Doeg,
TEssa

Hé,

Ik ga waarschijnlijk ook een jaar naar High School in Australië maar ik hoef geen woonruimte hebben, op hoeveel kosten kan ik dan rekenen?

Cecile

Beste Frank,

Wat leuk om te horen dat je het avontuur in Australië wilt op zoeken. Een goede keuze, het land biedt vele kansen en het is zeker goed voor een internationale ervaring.

Om je een idee te geven wat je nodig hebt om een begin te maken heb ik hieronder even een klein overzicht voor je neergezet:
Vliegticket € 1200 (retour, flexibel)
Huisvesting € 500 per maand ( Gemeubileerde kamer incl. G/W/L en internet )
Levensonderhoud € 400 per maand ( Eten/drinken, uitgaan etc.)

Verder zag ik dat je eventueel ook wilde werken of een cursus wilt volgen, houdt hier wel rekening mee bij het aanvragen van je visum, de voorwaarden verschillen namelijk per visum.

Wij bieden een gratis studieservice, als je dus meer vragen hebt betreffende cursussen, studies, visum, verzekeringen, huisvesting en nog veel meer kun je altijd een mailtje sturen naar erik@studentdownunder.com Zo lang het over Australië of Nieuw-Zeeland gaat kan ik je veel vertellen :wereld:

Hopende je vraag voldoende te hebben beantwoord. Ik houdt me graag aanbevolen voor verdere vragen :wink:

Fijn weekend alvast.

Groetjes

Erik

Beste Frank,

de kosten die hier vermeld staan zijn trouwens erg hoog, zo kost een visum slechts 110 euro en kan een cursus ook goedkoper :slight_smile:

Beste Cecile,

Een Highschool programma hoeft helemaal niet zo prijzig te zijn, dat ahngt er ook een beetje vanaf in welke stad en welke school je dit wilt doen. Als je meer informatie wenst te ontvangen kun je me altijd even mailen op erik@studentdownunder.com.

Hopende je voldoende te hebben geïnformeerd.

Groetjes Erik

Ik denk dat dit er helemaal vanaf hangt hoe je het organiseert. Als jij met een NL organisatie een jaartje High School gaat doen, dan zorgen zij voor je ticket, het schoolgeld, kost en inwoning bij het gastgezin etc.

Wat je zelf betaalt zijn bijv. uistapjes, reisjes, kosten die je maakt tijdens het uitgaan, persoonlijke zaken zoals kleding etc.

Een deel hangt ook af van je gastgezin. Het ene gastgezin vind het heel normaal dat als ze een weekendje weggaan jij gewoon meegaat zonder dat jij daarvoor hoeft te betalen (want jij bent deel van hun gezin) een ander gezin vraagt misschien een kleine bijdrage etc.

Het is dus heel erg gastgezin afhankelijk en dat weet je nooit van te voren, ongeacht de organisatie waarmee je gaat.

Succes!