Stage: dagelijkse kosten

Hey allemaal,

In september start mijn 3e jaar HBO Pedagogiek, het stagejaar.
Ik ben vastberaden om de laatste 5 maanden naar het buitenland te gaan en nu bezig met orienteren waar ik heen wel.
Ik zou graag op een internationale school of gewone middelbare school stage willen lopen dus die zitten overal ter wereld.
Australie, daar droom ik al zo’n 5 jaar van, en stage is natuurlijk een mooie kans. :zon02:
Om te kijken of het betaalbaar en dus haalbaar is voor mij, zou ik graag willen weten hoeveel je maandelijks ongeveer kwijt bent aan huur (studentenhuis/gedeelt apartement of iets dergelijks) en gewone dagelijkse kosten.
Ik zit te denken aan Brisbane of Melbourne.
Tips, iemand?

Groetjes Petra

Heey Petra!

Mooie plannen! Ik heb bijna precies dezelfde plannen. Ik doe de studie Social pedagogisch hulpverlening en hoop in januari 2011 naar Australie te vliegen om daar stage te gaan lopen. Ik heb zelf geprobeerd een stage plek te zoeken. Erg moeilijk. Op dit moment is het bedrijf www.stagehuis.nl voor mij een plek aan het zoeken in de buurt van melbourne.
Na een onderzoekje ben ik erachter gekomen dat je ongeveer 300 tot 400 euro per maand kwijt bent voor een gedeelde kamer. Daarnaast zijn alle dingen zoals eten en drinken daar duurder dan hier in Nederland. Het lijkt mij dat je ook nog wat leuke dingen wil gaan doen en bekijken dus ik zou rekening houden met gemiddeld 800 euro per maand.

Zou het leuk vinden om te horen hoe jij op dit moment bezig bent met het vinden van een stage plek en wat je plannen zijn.

Groetjes!

1 like

Hi Petra,

Wat leuk dat je naar Australië gaat!

Melbourne en Brisbane zijn leuke steden!

Het land is het laatste jaar wel erg duur geworden omdat de dollar zo sterk is. Op dit moment betaal je zo’n 450 tot 550 euro voor een gedeelde kamer. Een eigen kamer is bijna onbetaalbaar. Het is wel zo dat je bij een bijbaantje wel veel per uur verdiend, dus dat is ook nog aan te raden. Daarnaast ben je nog zo’n 400 euro per maand kwijt aan alles om de huisvesting heen zoals eten, drinken, reizen etc.

Een visum kost ongeveer 100 euro en je ticket 1200.

Mocht je meer vragen hebben kun je altijd een bericht sturen, ben toevallig net terug uit Sydney :)!

Groetjes,

Susanne

www.abroad-internships.com

Ervaringen en stages in het buitenland.

Hoi Petra,

Leuk om te horen dat je heel graag naar Australië wilt voor je stage.

Wij hebben een wat uitgebreider kosten overzicht wat we je toe kunnen sturen, hiervoor kun je contact opnemen met contact@stagehuis.nl, Hierin zijn de grote kosten zoals visums, vliegtickets, verzekeringen etc… in terug te vinden. Ook de eventuele inkomsten en beurzen waarvan je gebruik kunt maken!

De steden Brisbane en Melbourne zijn daarnaast zeker iets goedkoper als Sydney. Hier moet je voor rond de € 450,- inderdaad een gedeelde kamer kunnen huren.

Mocht je verder nog meer informatie willen over het land en de steden dan kun je die terug vinden bij onze bestemmingsinfo, je mag ook altijd even contact met mij opnemen, daar ik zelf twee jaar in Australië gewoond heb en er nogsteeds regelmatig kom.

Met vriendelijke groet,

Dolf
dolf@stagehuis.nl
Stages in het Buitenland

Hoi Petra,

Vanuit Australië zelf rekenen ze op ongeveer $18000 per jaar voor wonen, eten, transport, leuke dingen, etc Dus deel dat door 2 dat is dan $9000. Dat is omgerekend (nu) €6800. Maar dat is wel uitgaande van een gedeelde kamer waarschijnlijk. En dit is maar een indicatie. Ik heb dat toen zelf uitgezocht toen ik aan het kijken was om eventueel in Australië een jaar te gaan studeren.

Dus probeer zeker dat bedrag te hebben. Nu zul je recht hebben op studiefinanciering neem ik aan dus dat scheelt al weer. Nu weet ik niet of je mag bijwerken. Als je daar naar school gaat (op een studenten visum) mag je namelijk tijdens schoolperiodes 20 uur in de week werken en buiten schoolperiodes 40 uur…maar ik weet niet hoe dat zit met stages.

Succes met je studie en stage, hopelijk heb je iets aan deze informatie :smiley:
Trouwens, ik kan je aanraden om met Stagehuis te werken (zie post boven mij) want zij hebben mij toen ook goed geholpen met alle informatie e.d. helaas is mijn studie daar niet door kunnen gaan omdat de TAFE niet valt onder de studiefinanciering (niet meer, net toen ik besloot te gaan)

1 like

Hoi!

Goed idee om naar Oz te gaan voor stage. Ben zelf net terug van 7 maand stage in Sydney. De huurkosten gaan per week; zelf had ik een mooie kamer die ik niet hoefde te delen, voor $200 per week. Voor $150 is ook zeker wat te vinden. Gebruik hiervoor niet de websites zoals easyroommate want je wordt opgelicht waar je bijstaat, maar liever de website http://www.domain.com.au welke heel wat betrouwbaarder is. Wat betreft je stageplek; gebruik niet bovenstaande stagebedrijf; erg slechte ervaring mee (stageplek onder niveau, geen controle op voorhand van het bedrijf etc etc). Google eens op scholen in bepaalde steden en stuur er een enthousiaste brief naartoe (of mail natuurlijk!) met daarin wie je bent, wat je wilt en vooral wat jij hen kunt bieden. Reken er in de meeste gevallen niet op dat je een stagevergoeding krijgt, maar je kunt eventueel afspreken om 4 dagen stage te lopen en 2 dagen een bijbaantje te doen. Het loon dat je met simpel serveerwerk verdient is rond de €11 (eventuele fooien niet meegerekend). Wel moet je voor veel baantje speciale certificaten hebben (bv. RSA om drank te mogen serveren/schenken) deze kosten al gauw rond de $80.
Tevens was ik per week al snel rond de 120$ kwijt puur en alleen aan voedsel (vooral vlees, groente en fruit is schrikbarend duur vergeleken met NL!)
Veel succes en mocht je nog vragen hebben, mail gerust!

als je naar Australië of Nieuw Zeeland gaat voor een stage kun je het beste terecht bij Stagehuis (stagehuis.nl). Zij hebben ons niet geholpen met een stage (daar gingen we niet voor) maar zij hebben ons geholpen zelfs voor vakantie. Wij wilden eerst ook met hun hulp een studie in Australië gaan doen, alleen net toen schaften ze voor MBO (TAFE) de studiefinanciering af.

Zij kunnen je echt zo goed helpen, hebben ze bij ons ook gedaan. Zij helpen je met het zoeken van een goede stageplek en ook huisvesting.