Ja, ook wij willen naar Engeland, maar waar???

Hallo allemaal,
Ons hart zweeft voortdurend richting Engeland en we zijn bezig de stap om te verhuizen te wagen!
We weten alleen niet waar, we vinden bijna heel Engeland prachtig.
We willen een goedkoop (en mooi) gebied (wat huizen betreft).
Een punt is wel dat we van vrijheid houden (lees: huis buitenaf) en van dieren, dus redelijk wat land. Zo wonen we nu ook en dat bevalt prima.
Alleen in welk gedeelte moeten we dat zoeken?
Niet onbelangrijk is ook het toekomst perspectief voor onze kinderen wat opleidingen betreft, we hebben 4 kinderen in de leeftijden van 13,12, 9, en 2 jaar. (onze oudste wil bv dierenarts worden).
Wie kan onze vraag beantwoorden!!!
groetjes Marie-Jose

Welkom :slight_smile:

Ik denk dat je op huizenprijzen websites al een goed beeld kan krijgen waar het goedkoop is en waar niet, bijvoorbeeld Surrey kan je vergeten, en alles rondom Londen ook, aangezien het hier veel duurder is als in het noorden.

Hoe zit het met jullie eigen werk? Ik denk dat dat ook een hele belangrijke factor is… tenzij jullie natuurlijk gepensioneerd zijn en alle vrijheid van de wereld hebben, maar met een kind van 2 lijkt me dat sterk :slight_smile:

Hallo,
Bedankt voor je reactie, dat proberen we zo nu en dan, maar dat is vrij complex, zelfs in bep. gebieden schelen de huizenprijzen soms enorm op een afstand van enkele tientallen km.
Ik heb geen werk(behalve thuis), mijn man werkt in de zorgsector. Tuurlijk is werk heel belangrijk, maar we moeten ergens beginnen. En onze voorkeur gaat uit naar eerst gebied verkennen, dan werk veroveren :wink:! We hebben de tijd gelukkig.
groetjes

Hallo, dapper idee! Mijn ervaring met het wonen in Engeland is goed. Ik woon al bijna 3 jaar in London. Ik werk in de City en woon samen (geen kinderen).

Ik wil jullie niet afschrikken, maar voor jullie stap denk ik dat onderwijs inderdaad belangrijk is en dat je je heel goed moet realiseren hoe anders het onderwijssysteem hier is dan in Nederland. Ik heb een aantal vrienden (met kinderen) die niet zijn verhuisd of terug zijn verhuisd vanwege de hoge kosten van het onderwijs hier.

Ik heb dus geen eigen ervaring, maar mijn impressie is dat je in heel veel gevallen meer betaalt voor een goede school. Er zijn “gratis” staatsscholen die goed aangeschreven staan, maar huizen daar in de buurt zijn dan ook vaak veel duurder, dus je betaalt dan indirect. En die goede school heb je nodig om op een goede universiteit terecht te komen, en die goede universiteit is weer cruciaal voor een goede baan. En studiefinanciering is lang niet zo genereus als in Nederland.

Kortom, cliche maar waar, voor wat scholen betreft, is hier nog steeds een klasse-maatschappij.

De BBC website heeft een goede education website en de Financial Times maakt ieder jaar League Tables van de best scholen. Ook bij andere grote kranten zou je meer informatie kunnen vinden. Misschien is dat een goede start voor de huizenjacht? In Engeland is dit in ieder geval wat de meeste ouders drijft.

En kijk ook op de overheidswebsite www.direct.gov.uk, zij hebben veel informatie over onderwijs en schoolkeuze.

Succes!

Hallo,
Dank je, daar gaan we mee aan de slag!
Waardevolle tip.
Groetjes Marie-Jose

Hallo,
Inmiddels weten we dat we naar Cumbria willen verhuizen:wereld:.
Mijn man is druk aan het solliciteren (als iemand een baan weet als support worker houden we ons aanbevolen).
We proberen thuis zoveel mogelijk engels te praten met de kinderen om ze enigszins voor te bereiden.
We willen ook heel graag verder gaan met pleegzorg, wat we hier in nederland al 9 jaar doen. Heeft iemand hier daar ervaring mee, als ‘‘buitenlander’’ in het pleegzorgcircuit?

groetjes

Hi Marie Jose,
Hoe gaat het inmiddels met de voorbereidingen voor jullie nieuwe leven in Cumbria? Ik hoop goed. Wat goed dat jullie je pleegzorg ouderschap hier ook willen voortzetten. Misschien zelf al gevonden, maar ik vond nog een website met info. http://www.fostering.org.uk/information/default.html
Veel succes!
groetjes Christina

Hallo,

Bedankt, nee, deze had ik nog niet gezien, er is zoveel te lezen op internet. We tikken bij elk onderwerp vaak ook ''Cumbria" in dat heb je de lokale info, scheelt weer.
Mijn man heeft deze week een sollicitatiegesprek (skype)Spannend!!
Ik las op het forum dat het niet mogelijk is om in Engeland een hypotheek te nemen, is dat ook als je eigen geld hebt? Lijkt me geen risico voor de bank.Weet iemand dat?

Groetjes :dag:

Ze zijn tegenwoordig in Engeland zeer strikt met het verstrekken van krediet, met minder dan 3 jaar adres en krediet geschiedenis binnen Engeland nemen de meesten geen genoegen. Wat je wel kan proberen is via een Nederlandse hypotheekverstrekker een hypotheek af te sluiten in Engeland, er zijn een redelijk aantal die dit zullen doen, maar dan moet je wel, net zoals bij Engelse hypotheken, minimaal 10% van de koopwaarde in kunnen brengen, het enige verschil is dat de Nederlandse hypotheekverstrekker naar jouw geschiedenis etc. in Nederland zal kijken.

Ik zou eigenlijk eerst een jaartje of 2 huren, dan weet je beter of de verhuizing permanent wordt en de huizenprijzen blijven zakken in Engeland, de meeste analysten verwachten dat hier de komende paar jaren geen verandering in komt mede gezien het bezuinigingsbeleid dat is ingezet door het nieuwe Engelse kabinet. Dit geeft ook wat meer tijd om alle andere zaken op orde te brengen. Met een beetje geschiedenis in Engeland en genoeg eigen geld wordt een hypotheek in Engeland zelf ook waarschijnlijker.

Als je gelijk wil proberen voor een hypotheek in Engeland is er wat ze ‘manual underwriting’ noemen, waarbij je dmv al je papierwerk aantoont dat je genoeg verdient en in het verleden al je rekeningen etc. op tijd hebt betaald, op basis van dit bewijs kan ook een hypotheek worden afgegeven.

Hier sluit ik me volledig bij aan, eerst huren en dan pas kopen heeft ook nog het voordeel dat je uit kan proberen of je er echt wel wil wonen, en niet dat je er na 3 weken achter komt dat het dorp verderop toch wel een stuk leuker is!

Nog wat advies, Engeland is een zwaarlijvig land wat betreft administratieve rompslomp. Je HOEFT als EU burger eigenlijk nergens te registreren en kan gewoon je gang gaan (op je National Insurance nummber na dan, gezien jullie in Engeland willen werken en de NHS, maar dit is gewoon registreren bij de lokale huisarts), maar als je jezelf officieel wilt registreren als inwoner begint de pret, ik ben hier na een jaar zelf stilaan mee bezig.

Ook heb je 2 of 3 bewijzen van adres nodig (denk aan rekeningen) om een bankrekening te openen, terwijl je eigenlijk een bankrekening nodig hebt om eerst te kunnen huren/kopen. Als je huurt is dit te omzeilen, gezien de eerste maand huur direct aan de makelaar/huurbaas wordt betaald, maar daarna moeten alle betalingen liefst via automatisch incasso, dus heb je een maand de tijd om rekeningen te verzamelen en een bankrekening te openen. Bewijzen van adres zijn heel belangrijk in Engeland, je hebt ze voor heel veel zaken nodig.

Zelfs dan zullen de meeste banken geen intresse hebben omdat je nog geen 3 jaar in Engeland woont, ik kan zelf Lloyds TSB aanraden, van de 3 banken die ik destijds heb geprobeerd, was dit de enige waar ik gelijk een rekening kon openen, bij een andere werd gelijk nee gezegd, en bij nummer 3 was het misschien wel mogelijk, maar mocht ik een hele papierwinkel gaan invullen die dan ter beoordeling naar het hoofdkantoor zou worden gestuurd en ik zou binnen een maand antwoord krijgen.

Verder woon ik er prima :beef:

1 like

beetje laat maar evengoed bedankt!!!