De stap wagen: gaan wonen in Engeland

Na wikken en wegen (wonen in Engeland of in Nederland) met mijn engelse vriend, is het besluit genomen dat ik die kant op zal gaan. Leuk Leuk Leuk! maar ja…en nu…wat moet er allemaal geregeld worden?

Mijn vriend woont net onder Manchester (bij zijn ouders in) en we willen graag in die regio blijven (maar dan in een huis van onszelf: gekocht als mogelijk, anders huren).

Nu werk ik al jaren als doktersassistente in een ziekenhuis en wil graag ditzelfde werk daar ook gaan doen. Na rondkijken op diverse sites van dichtbijzijnde ziekenhuizen, heb ik het idee dat er redelijk wat werk in de zorg is?

rondkijken op deze site heeft me al een beetje geholpen maar adviezen en verhalen zijn altijd welkom:)

groetjes Nicole

dat moet goed te doen zijn qua baan hoor. huizen genoeg nu ook in de UK maar het duurt wel even voordat jezelf een bankrekening hebt opgezet en dan moet je vaak nog 5 jaar credit history bewijzen voor een hypotheek. veel papierwerk dus maar goed te doen hoor (als je geduld hebt)
Ik heb het 3 jaar geleden ook gedaan en goed bevallen!

succes!!

Dankje voor je reactie:)
Ik denk dat het voorlopig even huren gaat worden. Ik heb een website gevonden waar echt ongelooflijk veel huizen (huur en koop) op te vinden zijn dus dat is wel al erg leuk om te bekijken:)

hallo mensen,
mijn ouders hebben overwogen om naar Engeland te verhuizen,
alleen dat is nogal een gedoe, want ik ben 15 en ik heb nog 1jaar te gaan en ik haal mijn diploma,
mijn broertje is 11 en die gaat volgend jaar naar de brugklas en mijn zusje die gaat naar groep 8. nu wilden ik en mijn ouders weten hoe het verder moet met school als we naar Engeland gaan verhuizen?

ik hoop dat jullie wat meer te vertellen hebben,
Groetjes
Ramez

Hallo,

Ook ik heb een engelse vriend en besloten om naar engeland te verhuizen.
Ben erg benieuwd of jullie nog goede tips hebben, ik heb echt nog geen idee wat ik allemaal moet regelen!

Groetjes Marieke

Spannend! ik heb zelf de stap vier jaar geleden gemaakt. Ik heb vanmorgen best wel wat info bij een ander topic vragen over verhuizen naar Engeland/London gepost.

groetjes
Christina

Om verder te gaan bij de scholen kwestie van Ramsess2. Aangezien ik lange tijd in België gewoond heb weet ik niet wat de verschillen zijn tussen Nederland en GB. Wel kan ik je wat meer uitleg geven aangezien ik ondertussen zelf aan het kijken ben om mijn zoontje naar school te sturen in GB. Ik maakte de overstap naar Liverpool ongeveer 1 jaar geleden en heb het mij nog geen moment beklaagd.

In GB heb je twee soorten scholen: State schools en Private schools.
De eerste kan nogal twijfelachtig zijn van kwaliteit. Je hebt goede state schools maar ook mindere. Net zoals je in ieder land ter wereld hebt (denk ik). Private schools zijn duur. Als je ouders veel geld hebben kan je er makkelijk binnen raken. Weet wel dat Private schools meestal alleen jongens of alleen meisjes zijn. Een mix zal je niet veel tegen komen. Het moet ook gezegd zijn dat Private schools wel top zijn als je wil verder studeren. Mocht je nog vragen hebben over studies moet je ze maar stellen. Hoop dat je er iets mee bent.

Hier hetzelfde, verhuis deze zomer naar Engeland omdat het op een of andere manier toch het makkelijkste leek :slight_smile: Hij woont nu nog bij zijn ouders, en gaan de komende weken naar huisjes kijken… Toch wel makkelijk zo’n internetsite met huurhuizen in plaats van jarenlang op een wachtlijst staan!

Wat is die site met huur en koophuizen waar jullie het steeds over hebben of heb ik iets gemist:question:
En weet iemand goede sites waar jobs te vinden zijn? Is het begrip uitzendburo in de UK ook bekent of werkt dat anders

http://www.findaproperty.com
daar kan je op zoek naar huur en/of koop huizen.

Idd, of www.rightmove.co.uk veel van hetzelfde, kan zijn dat de kaarten wat beter werken

http://www.jobcentreplusuk.co.uk/, en verder kun je je ook inschrijven bij uitzendbureaus zoals manpower.co.uk.

Een woning kopen is momenteel redelijk moeilijk in Engeland. Door de crisis is de hypotheekmarkt aardig op z’n falie gegaan en zijn de verstrekkers nu heel streng geworden wat voorwaarden betreft.

Ten eerste kom je nergens zonder minimaal 3 jaar adres en financiele geschiedenis binnen GB (probeer dus ook zo snel mogelijk een financiele geschiedenis op te bouwen, bv door een credit card aan te vragen, hier bestaan speciale kaarten voor die makkelijk zijn te krijgen, maar een lage limiet hebben). Ten tweede moet je om een goede hypotheek te krijgen al snel 20% van de koopwaarde van de woning zelf in kunnen brengen, dus sparen sparen sparen.

Kijk naar de zogenaamde catchment areas voor scholen, je moet binnen een bepaald gebied wonen om in aanmerking te komen voor een bepaalde school.