Istanboel

Hallo allemaal,

Van de zomer ben ik van plan Turkije te bezoeken. Ik zal rond 22 augustus vanuit Plovdiv de trein nemen naar Edirne. Vanuit Edirne wil ik dan met de trein door naar Istanboel reizen. Ik wil dan nog een week in Istanboel doorbrengen om daarna terug naar Nederland te vliegen.

Is het reizen met de trein goed te doen in Turkije? En kan je in Istanboel, naast van de stad, ook goed van het strand genieten? Als jullie nog tips voor me hebben hoor ik het natuurlijk ook graag!

Ik kan me vergissen, op de Turkse Google is er tenminste niets over te vinden, maar er is geen directe trein naar Istanbul vanaf Edirne. In 2013 zijn ze begonne met een hoge snelheidslijn vanaf Edirne en ze deze lijn is tot Çerkezköy. Voor het stuk daarna kan ik geen ticketprijzen vinden en ik kom regelmatig langs de spoorlijn naar Istanbul en moet zeggen dat ik op die rail al jaren geen trein heb gezien.

Ik zou voor safe gaan en gewoon een intercitybus nemen vanaf de otogar.

Naar Ankara en Eskişehir zijn ook hoge snelheidstreinen. Die naar Isparta is nog gewoon. Treingebruik is hier niet zo actueel, men doet veel meer met de bus of vliegtuig. De busdiensten staan trouwens bekend als een van de beste ter wereld.

Het enige fatsoenlijke strand (vind ik) is aan de Zwarte Zee, Kilyos of Sile. De eilanden hebben ook schoon water maar kiezelstrand. De Zee van Marmara is alleen op de punt achter het Topkapı Paleis leuk om te zwemmen. Je moet dan wel vanaf de keien en daar zitten geen families, alleen mannen. De stranden bij Florya, Büyükçekmece tot aan Selimpaşa vind ik vies. Ondiepe babybadjes vol met zeesla.
Kilyos en Şile is 2-3 uur met de bus en de eilanden zijn 2-3 uur met de boot vanaf Kabataş in Istanbul.

Ik vind de beste plaats om te zwemmen de eilanden. leuke restaurantjes en terrasjes ook. Strandstoel kost 10 lira per dag. Ik wil je aanraden niet in het weekeind te gaan want dan moet je vechten voor een plekje op de boot :wink:

Bedankt voor je reactie. Als ik hier kijk: http://www.thetrainline-europe.com/train/istanbul-sirkeci-to-edirne~7500003~7500001 zou er elke dag een trein moeten rijden tussen Edirne en Istanboel. Met 4.5 uur doet hij er ook niet heel erg lang over. Maar misschien is het een beter idee om met de bus te reizen. Je hebt het over de eilanden. Welke eilanden bedoel je dan precies?

Wat die trein betreft weet ik het ook niet zeker. Wel vaag dat ik er niets in het Turks over vind.
Met de eilanden bedoel ik de prinseneilanden voor het Aziatische deel van Istanbul. Google maar eens Istanbul adalar…
Heel leuk ook om te wandelen of fietsen te huren. Er zijn geen auto’s en voor de bezoekers koetsen. Daar is wel veel over te doen momenteel omdat de paarden zo slecht behandelt worden…Leuke synagogen en kloosters om te bezoeken, veel taverna’s, hotelletjes en natuurschoon.

Hoi sideli,
Ik wil rond 1 juni weer naar Istanbul gaan voor een aantal dagen. De prinseneilanden staan nog erg hoog op mijn lijstje. Daar wil ik ook zeker een dag doorbrengen. Is wandelen op het eiland te doen, ik bedoel daarmee afstanden, of is het verstandiger om een fiets te huren. Ik vind het lastig om de grote van het eiland in te schatten. Is de temperatuur rond die periode goed genoeg om toch in bikini te kunnen liggen. De watertemperatuur is voor mij niet belangrijk.
Groetjes,

Hoi
Het is is juni zeker zwemweer, no problem.
Op alle eilanden kan je wandelen.
Je kan het net zo ver maken als je wil. Het eerste eiland, Kınalı, loop je in 2 uur rond, maar niet erg interessant. Ik heb het gedaan en vind het niet voor herhaling vatbaar. Büyükada is niet rond te lopen op een dag. Daar kan je of een fiets huren of een wandelroute volgen. Je kan zowel routekaartjes krijgen daar als gekleurde paaltjes volgen. Fietsen is echter leuker want dan zie je veel meer. Onderweg zijn er ook genoeg plaatsen, oa oude kloosters, het grootste houten huis die de moeite waard zijn om te stoppen. Bij een huurfiets krijg je een sowieso een routemapje mee. Er is een grote en een kleine route, die je naar eigen inzicht kan afsnijden of vergroten. Verdwalen kan je niet want je kan vanaf elk hoog punt zien waar je bent.

Dank je sideli. Nu krijg ik helemaal zin om te gaan. Zie je al direct vanaf waar de boot aanmeert waar je de fietsen kunt huren?

Ja, het wijst zich allemaal vanzelf. De eilanden zijn ingericht op bezoekers. Toen ik de foto maakte stond ik met mijn rug naar 2 fietsverhuurders.

Dank je, dan gaat het zeker goedkomen

Als je het leuk vind om te fietsen, dan kan ik je ook echt een fietstour in Istanboel aanraden. Je verwacht het niet van de stad, maar het is zo leuk om er te gaan fietsen en al helemala met Nederlandstalige gids. Ik heb mijn tour geboekt bij Baja Bikes, als je interesse hebt. Helemaal leuk. Een hele goede reis gewenst!

Inderdaad heel leuk om met baja bikes te fietsen. Had voor deze keer ook weer een tocht geboekt maar deze ging helaas niet door omdat ik als enige geboekt had