Ieder jaar gaan vele Nederlanders en Belgen naar Zuid-Amerika. Maar zijn landen in Zuid-Amerika in vergelijking met Nederland en België wel aantrekkelijk qua prijzen van producten en/of diensten?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Ieder jaar gaan vele Nederlanders en Belgen naar Zuid-Amerika. Maar zijn landen in Zuid-Amerika in vergelijking met Nederland en België wel aantrekkelijk qua prijzen van producten en/of diensten?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Afgelopen jaar ben ik in Peru en Ecuador geweest. Peru is ontzettend goedkoop qua eten, overnachten en reizen per bus. Ecuador is al een stuk duurder, maar toch voor Europese begrippen nog wel goedkoop. Door niet in de grotere restaurants te gaan eten, maar bij kleine eettentjes, kun je al een hoop geld besparen. En dat is nog leuker ook ![]()
Het enige nadeel is dat vliegtickets binnen Zuid-Amerika erg duur zijn, dus reizen per bus is qua kosten een aanrader.
Ik heb “Ja, erg duur” gestemd omdat ik alleen afga op het prijspeil in Argentinie en Chili. En dat is intussen behoorlijk prijzig, zeker als je in Argentinie (als toerist) wat binnenlandse vluchten wil maken. Maar zelfs de nachtbussen zijn al aan de prijzige kant. Uit eten gaan is gelukkig nog wel redelijk betaalbaar, maar producten in een supermarkt zijn vaak duurder dan in NL.
Ik kan alleen meespreken over het land Colombia en ik vind het wel goedkoop. Het ligt er gewoon aan hoe je je geld besteed. Als je ineens ontzettend graag een kiwi wil eten, tja dan betaal je daarvoor. Met de komst van de Colombiaanse ryanair zijn de binnenlandse vluchten een stuk goedkoper geworden en kan je voor 29.000 cop = 12,5 euro (enkel) vliegen. Jammer genoeg nog wel niet voor alle bestemmingen. Als je echt duikt in het Colombiaanse leven, kan je goedkoop reizen. En als je slaapt in hostels, betaal je ongeveer 20.000 cop (8,5 euro) voor een gedeelde kamer. Het enige wat duurder is in vergelijking met Nederland en Belgie zijn de supermarkten. Op naar de lokale markt zou ik zeggen!
Ja klopt , maar de vliegtickets naar zuid America bijv ; naar Peru en dergelijken gooien altijd roet in het andere " goedkopen " van die landen.
Mijn ouders kwamen vorig jaar naar Colombia en betaalden slechts 550 euro (Frankfurt-Bogota); maar dat was een actie van Lufthansa. Dat was dus super. Maar idd in het algemeen zijn de tickets ernaar toe nog steeds een beetje duur. Maar dit geldt voor alle verdere bestemmingen, nee!?
Veel mensen geven antwoord op de vraag met in hun achterhoofd dat ze een inkomen verdienen uit NEDERLAND (of als goed betaalde expat die voor een groot internationaal bedrijf werkt in Zuid-Amerika). Zo moet je het mi dus NIET zien…als je gaat rekenen wat mensen in Zuid_amerika gemiddeld LOKAAL verdienen is ZA een dure bestemming (vooral levensmiddelen,autos en luxe goederen zijn meestal duurder als in NL)…en inderdaad de supermarkten zijn een pak duurder als in NL. Hoe dit komt?? Welnu allereerst is het aanbod van supermarkten kleiner (zeker buiten de grotere steden) dus er is minder concurrentie (dus ook een hogere prijs aan de kassa) verder is het zo dat er lokaal ook minder soorten produkten geproduceerd worden en dus ingevoerd moeten worden (=duur). Tevens valt mij op dat er in ZA supermarkten meer personeel rondkloopt als in NL…en tsja die moeten wel betaald worden. Op dat punt zijn we in NL erg verwend geraakt want ook in Belgie of Frankrijk zijn de supers aanmerkelijk duurder als in NL…en ik zwijg helemaal over Scandinavie of Oost-Europa! In Europa zelf denk ik dat alleen the UK en Duitsland nog ietsje goedkoper zijn qua supermarkten…de rest is allemaal duurder of minstens even duur als in NL.
Als je echter lokaal voedsel eet en op markten inkoopt valt het wel mee…echter moet je wel uitkijken dat je geen slechte kwaliteit koopt. Tevens wordt naar mijn idee nog vaak gesjoemeld met uiterste datums (op verpakkingen) en dat soort dingen. In ZA (in zijn algemeenheid) wordt minder streng gecontroleerd als vb. in NL. De corruptie speelt ook hier weer mee…en zeker in een land zoals Paraguay.(waar ik woon)
De vliegtickets zijn naar mijn idee idd aan de dure kant…een vergelijkbare reis naar vb Azie is vaak toch goedkoper als naar Zuid-Amerika…over het waarom kan ik ook niets zeggen maar het valt me wel op. Vooral de „offroad" bestemmingen zoals Paraguay,Bolivia zijn erg duur. Een gemiddeld kaartje kost toch snel 1100 euro (retour vanuit Europa en buiten het seizoen)…en dan zit je gewoon in de touristclass…uiteraard kun je soms geluk hebben en een goedkoper kaartje op de kop tikken…echter is dat mi een uitzondering en komt niet snel voor.
Reizen IN Argentina als gringo is idd duur als je gaat vliegen (binnenlands) dit omdat je dan een extra toeslag betaald. Discriminatie??? Ik denk het wel…zoiets is in Europa ondenkbaar en zou zeer snel aan de kaak gesteld worden door een consumentenbond oid.
Voor ZA in het algemeen geldt dat Chilie,Argentina en Uruguay de duurdere bestemmingen zijn…en het prijspeil ligt zeker gelijk als in NL en vaak zelfs hoger. Althans dat is MIJN persoonlijke mening. Brasil kan ook erg duur uitpakken maar daar ligt het weer eraan in welke regio je zit…in de binnenlanden kan je soms erg cheapo overnachten dat kun je natuurlijk vergeten in een grote stand zoals SP of Rio…!
Het bovenstaande is gebaseerd op mijn ervaringen en mijn persoonlijke mening.
Peter Veldman
Paraguay
Beste Peter, je zegt dat “Veel mensen geven antwoord op de vraag met in hun achterhoofd dat ze een inkomen verdienen uit NEDERLAND” maar alle toeristen die komen vanuit Nederland en Belgie hebben toch een Europees loon, nee!? Hierdoor bijvoorbeeld is een taxirit van 5.000 cop (=2 euro) opeens niet meer duur te noemen. Al mijn vrienden die op bezoek kwamen in Colombia trakteerden graag op een biertje voor de hele groep omdat het allemaal zoveel goedkoper was als in Europa. Zoals hierboven beschreven zijn er idd duurdere dingen in Zuid-Amerika (zoals zalm en wijn in Colombia) maar het blijft nog steeds goedkoper als het thuisfront, Belgie - Nederland.
Heb een jaar in Bolivia gewoond in 1974 ben intussen al 5 maal terug gereisd. En het wordt steeds duurder maar in vergelijking met Argentinië is het een goedkoop land. Je moet idd. geen producten kopen zoals europese chocolade en dgl. of kaas of hesp dat is erg duur. Openbaar vervoer is goedkoop. Reizen naar Bolivia is duur omdat Bolivia niet zo toeristisch is.
Ik woon nu ruim vier jaar als immigrant in Brasil en leef van mijn Nederlandse pensioen. Vooral de laatste tijd stijgen de prijzen in Brasil heel duidelijk. Auto’s waren hier altijd al duurder dan in Nederland en dat geldt bijvoorbeeld ook voor elektronica. De aankopen in de supermarkten worden ook duurder en de prijzen van vastgoed lijken de pan uit te rijzen. Ook hotels en de betere restaurants verhogen hun prijzen, maar buiten de deur eten is hier in de regel een stuk betaalbaarder dan in Nederland.
Vliegtickets voor reizen vanuit/naar Europa zijn aan de dure kant, zeker als je de prijzen vergelijkt met reizen vanuit Europa naar Azië. Maar het hangt wel van allerlei factoren af. Gisteren zag ik dat een vliegreis vanuit het midden van Brasil naar Buenos Aires aanmerkelijk goedkoper uitpakt dan een retour naar een binnenlandse bestemming op ongeveer de helft van de afstand.
Ik heb het idee dat de Brazilianen erg optimistisch aan het worden zijn en zichzelf rijk rekenen. De tandarts is ineens van 60 reais naar 90 reais gegaan voor dezelfde gebitscontrole. Over het geheel genomen wordt het leven hier dus duidelijk duurder.
Maar ik denk dat je als toerist toch nog voor een redelijke prijs hier vakantie kunt houden, als je een beetje oplet.
Un monton reacciones pero ? lol ( Ja veel reacties maar weet er ook iemand hoe je onder de 1000 euro bijv in Lima Peru kunt komen .
De eerste keer 650 euro 2007 de laatste van de 5 keer 1180 euro dus !!!
En met meer man meer ideen want het is toch niet meer normaal wat ze vragen
En D-Reizen wist het ook al niet , daar werd ik ook al niet wijzer .
Gr Chris
Vraag eens een prijs op bij Travel Nation, een Brits bedrijf. Daar hebben wij vorig jaar een wereldticket gekocht, voor bijna de helft van wat er in NL voor gevraagd wordt. En heb je al gekeken of je met Iberia misschien goedkoop kan vliegen? Een vriendin van mij vloog via Madrid en Panama naar Costa Rica voor € 800,00. Misschien niet de allerbeste service, maar wel goedkoop ![]()
Succes!
De uitgestrekte Andes, de prachtige natuur, de sfeer, de ontmoetingen en belevenissen zijn absoluut onbetaalbaar.