Is Zuid Afrika duur ?

Is Zuid Afrika duur wat betreft het uit eten gaan en de supermarkt enzo

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je duur noemt… Op restaurant gaan, cafébezoeken,… zijn - in vergelijking met hier - veel goedkoper. Voedsel en dergelijke kopen in een grootwarenhuis, is daarentegen niet goedkoper. Daar zal je ongeveer dezelfde prijs betalen als wat je hier betaalt voor de meeste producten. Sommige etenswaren zijn echter wel duurder zoals kaas,…

Ik heb de ervaring dat óók de boodschappen in de supermarkt veel goedkoper zijn dan hier in Nederland… En inderdaad uit eten gaan, de bios etc. is allemaal erg goedkoop. Een nachtje in een backpacker kost in Kaapstad meestal zo rond de 7 euro per nacht, maar hoe dat in andere steden is weet ik niet. Een auto huren is ook goed te doen meestal. Ik betaalde zo’n 18 euro per dag voor m’n auto.

Succes…

Hoi, waar kun je het beste een auto huren… Ter plaatse in Kaapstad of vanuit Nederland en wat is de goedkoopste verhuurder?!

je kunt makkelijk ter plekke regelen, helemaal als ze bij je accomodatie je kunnen helpen, als het voor langere tijd is kun je ook veel beter ter plekke gaan zoeken.

greez kristian

Hallo,
Ik vond Zuid-Afrika ook niet duur, vooral het uit eten niet. Het is wel weer een paar jaartjes geleden dat we er geweest zijn dus weet niet of dat is veranderd.
Wij hebben gewoon in Kaapstad zelf een auto gehuurd, dus ook ter plekke bekeken wat de beste aanbieding was.

Ik heb een auto gehuurd in Kaapstad. "Aroundabout CarHire". Die werd door meerdere mensen daar aanbevolen. Ik had een heel fijn autootje. Ze kunnen je auto bij je brengen en halen. Het schijnt een van de goedkoopste te zijn maar ze hebben wel goede verzekeringen enzo, i.t.t. sommige andere aanbieders… AroundAbout zit in een zijstraat van Longstreet. Als je er eenmaal bent kun je het gemakkelijk vinden (Of vraag het op Longstreet aan iemand). Succes!

Die is idd prima, daar heb ik ook gehuurd… en het is idd de goedkoopste!

Weet iemand toevallig iets van campings in Afrika af? Is het veilig om door de landen te reizen met de auto?

Prijsniveau:
Huidige mazzel is sterke euro versus zwakkere rand (koers: 11,nogwat). Dat betekent dat je vaak uit eten kunt gaan voor nog geen 10 euro de man. Boodschappen e.d. zijn vaak wel iets goedkoper dan in Europa maar ligt er wel aan waar het om gaat.
Electronica, foto-apparatuur e.d. is weer duurder dan in Europa / NL.

Autohuur:
Ik heb zojuist gekeken naar autohuur vanuit Johannesburg voor eind dit jaar en kwam uiteindelijk toch uit bij een Nederlandse verhuurder www.holidaycars.nl Zij geven je online direct meerdere prijzen van (internationale) verhuurders zodat je kunt vergelijken. Prijzen zijn volgens mij prima én ze zijn all inclusive dus incl. alle verzekeringen en ook ongelimiteerd aantal km’s per dag. Soms is het nogal eens puzzelen om uit te vinden wat er nu precies wel is inbegrepen bij een huurbedrag en wat niet…

O ja, geef wel bij verhuurder aan of de auto ook nog naar andere landen gaat (= toeslag en je moet extra papieren bij de auto meekrijgen anders sta je bij de douane te kijken).

Veiligheid:
Op zich prima om hier door Zuid-Afrika of zuidelijk Afrika te reizen met een huurauto. De huurauto’s hier hebben geen grote stickers van de verhuurder op de wagens dus je rijdt redelijk anoniem door het land. De auto schreeuwt dus niet dat er een toerist (met waarschijnlijk al zijn bagage) in die auto zit…
Je moet hier je ogen en oren goed open houden, met name in en rond de grote steden en je gezond verstand gebruiken. Verder is het echter een prima land om lekker in je eigen tempo te ontdekken. Wegennet is prima, veel asfalt en ook de onverharde wegen zijn goed. Let wel op wegen in Lesotho, Swaziland, Mozambique of bijv. Botswana. Als het daar regent, zijn de wegen (overwegend onverhard) wel snel erg modderig en heb je al gauw een 4x4 nodig.

Campings;
Heb ik zelf (te) weinig ervaring mee. Weet wel dat je in Kruger Park diverse ‘kampen’ hebt waar ook campings bij zitten. Daar zijn de voorzieningen in elk geval erg netjes. Via website www.sanparks.org kun je kampeerplaatsen reserveren. Vaak - vooral tijdens Afrikaanse schoolvakanties, weekenden - ook echt nodig om vooraf te boeken!

Alvast heel veel plezier allemaal met jullie plannen om naar dit prachtige land te komen.
Zoek je meer (algemene) info, dan kun je ons ook gerust rechtstreeks mailen.

Groetjes,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com