Wij gaan volgende week naar Bolivia, beetje de standaard route, Santa Cruz, Samaipata, Sucre, Potosi, Uyuni, LP, Rurre, LP, Cuzco en naar huis.
Nu is Rurre een malaria risico gebied, en al uitrekenend kom ik 1 of 2 tabletjes te kort.
Kan ik Lariam in Bolivia off the counter aanschaffen ? Scheelt in NL weer gedoe met GGZ/Tropenarts oid en apotheek bezoek, die het ook weer moet bestellen.
Het zal ongetwijfeld verkrijgbaar zijn, maar of dat makkelijk gaat betwijfel ik. Ik denk dat in het tropisch laagland niemand van de Bolivianen pillen neemt tegen malaria. De kans op malaria is zeer klein (de kans op een busongeluk is statistisch gezien veel groter), zeker als normale maatregelen treft tegen muggen (deet, lichte kleding en slapen in een klamboe). Wellicht dat je van een andere reiziger een paar pilletjes kan overnemen?
De GGD zal altijd het advies geven malariapillen te nemen, ook als het risico verwaarsloosbaar klein is. De lariamfabrikant moet ook blijven draaien natuurlijk…
Toen ik naar Bolivia ging ben ik naar het Tropisch Instituut geweest, en daar heeft de dokter tegen mij gezegd dat als je de risicogebieden enkel voor een paar dagen op het einde van je reis doet, dat je even goed niks kan pakken. Uiteraard(!) moet je heel zorgvuldig de andere standaardvoorzorgen nemen, en als je ergens in het eerste half jaar bij thuiskomst koorts krijgt moet je als de bliksem naar een instituut/ziekenhuis waar ze malaria makkelijk kunnen bevestigen. Maar het is, hier in de Westerse wereld, dus blijkbaar wel per-fect te behandelen. Zolang je alert blijft en er op tijd bij bent hé.
Nu, als je langere tijd in Rurre blijft zou ik inderdaad wel slikken, en in La Paz zoeken naar wat exra pillen (ook andere reizigers die net van Rurre terugkomen kunnen daar handig bij zijn!)
En als je echt zeker wilt zijn: toch maar even naar de dokter. De echte dokter dan, niet dokter Internet.
Ik zou altijd even op de site van de WHO kijken, die laten de besmettingen per land per jaar per gebied zien. In Nederland zijn ze altijd zeer makkelijk met het voorschrijven van malariamedicatie en in Bolivia is de kans echt verwaarloosbaar klein in de meeste gebieden!
Verder zou ik me wel twee keer bedenken voor ik Lariam zou gaan slikken en dan gewoon geld neerleggen voor Malarone!
Allen bedankt voor je reactie.
Ondertussen een pil van een collega kunnen overnemen dus ik zit gebakken.
De keuze om malaria profylaxe te nemen en welk type hoeft niet op een forum besproken te worden.