Is het wel slim?

Hey mensen,

Ik ben Kamiel, een 16 jarige (dan 17) jongen uit Tilburg (NB) en ik was aan het denken om mijn zomervakantie op te offeren om vrijwillegerswerk te gaan doen. Alleen had ik wat vragen.

Allereerst, is het als 17 jarige, of voor zo’n korte periode, wel nuttig om vrijwillegerswerk te doen?
Ik bedoel, natuurlijk, je doet iets goed voor de bevolking. Maar ik zit pas in het eerste jaar van een zorg opleiding en heb op dat moment mijn eerte jaar afgerond dus ik heb niet heel veel skills en drills/papieren. Dus zal ik mogelijk want minder moeilijk werk gaan doen, waarvan ik het idee heb dat het beter zou zijn voor de plaatselijke economie als ik dat aan hun overliet? Daarentegen weet ik hier eigenlijk weinig van af, maar dit is wat ik heb gelezen.

Ten tweede waar zou ik nou eigenlijk het beste heen kunnen gaan om mijzelf zo nuttig mogelijk te maken?

Voor een kleine beetje beeldvorming; ik doe de opleiding VeVa (Veiligheid en vakmanschap) verpleegkundige niveau 4 MBO. Het is een vooropleiding van defensie, maar we moeten precies hetzelfde behalen en uitoefenen als de civiele opleiding, alleen doen we extra sport. Verder zit ik op rugby, en ben fysiek fit. Ik hou van sporten, kan redelijk les geven, ben een harde werker en spreek vloeiend Engels.

Hoi Kamiel,
wat had je precies in gedachten?
welk land spreekt je bijvoorbeeld aan en welke activiteiten zou je willen uitvoeren.
Als je fysiek fit bent, goed engels spreekt en het nodige van de zorg weet zou ik in eerste instantie zeggen dat je ẻnorm nuttig kan zijn, alleen aangezien je nog geen 18 bent en ik je niet persoonlijk ken durf ik niet te zeggen of je het aan zou kunnen om een poos ver van huis te zijn en zelfstandig te zijn.

Momenteel ben ik vrijwilliger bij een project in Vietnam en als ik je vaardigheden zie weet ik zeker dat je van waarde zou kunnen zijn.
Bij eventuele interesse kan je ook je mail achterlaten.

Succes met de keuze in ieder geval!

Misschien kan je wat betekenen voor Socofas in Kenia (zuidkust). Ik woon er vlakbij en weet dat ze vaak vrijwilligers hebben die ze helpen bij de medische controle van de schoolkindjes (luizen, ringworm, wondjes verzorgen, jiggers verwijderen, enz.) weet niet hoe ze ten opzichte van je leeftijd staan, maar dat zou je ze natuurlijk altijd in een email kunnen vragen. Kijk anders eens even op hun website: www.socofas.be

Succes!

Via Wereldwijzer app

Hoi Kamiel,

We hebben leuke zomerprogrammas die vrijwilligerswerk 7 reizen combineert. (www.summer4change.nl). Dit is zeer geschikt voor jonge mensen die eens kennis willen maken met virjwilligerswerk en een ontwikkelingsland. Daarnaast is het natuurlijk ook erg gezellig en leer je veel mensen kennen.

Ben je wat avontuurlijker hebben we outreach programma’s waar je aan kan deelnemen. Je gaat dan bijvoorbeeld sport & spel doen op verschillende basisscholen of helpen bij een wondverzorginsproject.

Wil je meer weten?
kijk eens op: www.travel4change.nl
mail naar henk@travel4change
of bel: 0343 445989

Groeten Henk

Hallo Kamiel,

17 jaar is inderdaad erg jong om al als vrijwilliger aan de slag te gaan op een lokaal project in een ontwikkelingsland. Je krijgt vaak toch veel verantwoordelijkheid op je bord. PURE! Volunteer biedt vrijwilligerswerkmogelijkheden voor iedereen vanaf 18 jaar. Voor 15 t/m 18 jarigen organiseren wij te gekke jongerenexpedities naar Cambodja, Thailand, Sri Lanka en Indonesië. Dit is een 16-daagse rondreis in de zomervakantie van 2015 met leeftijdsgenoten waarbij je kennis gaat maken met ontwikkelingswerk en vrijwilligerswerk. In een begeleide omgeving ga je ook voor een aantal dagen aan de slag op een lokaal project. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het organiseren van een sportdag voor leeftijdsgenoten op een lokale school op Bali.

De reis staat verder in het teken van bewustwording en zelfontplooïng. Na een expeditiereis heb je wellicht de nodige kennis opgedaan om daarna als 18-jarige een waardevolle bijdrage te kunnen leveren als vrijwilliger op een lokaal project waar je dan voor langere tijd aan de slag gaat.

Informatie over onze expeditiereizen vind je hier: www.pureexpedition.nl
Volg ons ook op Facebook: PURE! Expedition

Hoi Kamiel,

De ene 17-jarige is de andere 17-jarige niet. Wij hebben goede ervaringen met 17-jarige vrijwilligers voor onze projecten in Cambodja en letten vooral op persoonlijkheid en motivatie. Bovendien bieden wij een goede voorbereiding en begeleiding. Omdat je vloeiend Engels spreekt is ondersteuning bieden bij het geven van Engelse les in de sloppenwijken van Phnom Penh misschien een mogelijkheid. Informatie over deze projecten vind je www.voluntoura.nl