Is het waard om maanden in Australië te spenderen?

Heyhoi!

Na volgend jaar neem ik een sabbatjaartje tussen m’n bachelor en master door om te reizen. Nu ben ik vanplan om Thailand - Indonesië - Filipijnen te bezoeken, zo’n 4 maanden lang. Stel dat ik daarna niet echt de drang heb om even naar huis te gaan, zou ik graag doorreizen tot Australië, en dan daar werken met een working holiday visum. Maar dan moet ik daar dus zeker zo’n maand of 6 spenderen. Is het het waard om al die tijd dan in Australië door te brengen? Of is Australië een beetje overrated? Zeker wetende dat ik het geld niet heb om een auto te kopen… Is het dan wel de moeite? Ik wil gewoon overwegen of het geen beter idee is om 6 maanden een ander continent te ontdekken, of dat Australië echt zo fantastisch is als iedereen beweerd? :slight_smile:

Ik neem aan dat je meer reacties krijgt. Maar wij spendeerden er zes jaar en hebben er nog niet genoeg van. Je wilt toch tussendoor nog werken ook? Maar zes maanden Azië, Amerika en Canada, Zuid-Amerika kan natuurlijk ook. En is ook heel mooi.

Wij hebben 2 jaar geleden 4 maanden rondgereisd door Australië. Supermooi land, superleuke mensen, dus wat ons betreft absoluut een aanrader!

Ja, het plan is idd om te werken ook! Anders heb ik niet genoeg geld meer :slight_smile: Dus zou hopelijk wel een maand of 2/3 werken ook :slight_smile:

Australië overrated? Hoewel je dat zelf (achteraf) moet bepalen natuurlijk, kan ik alleen zeggen dat de werkelijkheid voor mij de verhalen vooraf eerder nog overtrof. Ik ben twee keer een maand lang geweest en wil nog zeker een keer terug. Ruwweg was de eerste reis het oosten, tweede reis zuiden en center, dus graag gaan we nog een keer naar WA. We hebben toen flink moeten puzzelen om alles er in te krijgen. En wij hebben non stop gereisd dus niet gewerkt.

in het werken gaat meer tijd zitten dan je denkt. Je komt vaak op heerlijke plekken terecht, ontmoet leuke mensen en voor je het weet blijf je te lang op een plek. Het werken is (met en beetje mazzel). Namelijk ook een belevenis . Er zijn zat mensen die een jaar rondreizen en dan aan het einde als een zotte door het land moeten om hun Bucket lijstje alsnog vol te maken.

dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker een half jaartje lekker gaan, j zult je geen moment vervelen!

Ben blij om zo’n bericht te lezen!! Misschien dat ik mijn sabbatjaar dan toch gewoon volledig toeleg op Zuidoost Azië (4 maanden) en Australië (de rest) :slight_smile: Er zijn nog genoeg vakanties om voor een maandje ergens anders heen te gaan :slight_smile:

Heb zelf 2 maanden NZ en 3 maanden Australie gedaan in een sabbaticaljaar. Misschien omdat we in NZ ook al veel mooie dingen gezien hadden en je er daar niet zo ver voor hoeft te reizen, hadden we Australie na 3 maanden echt wel gehad. Vond de cultuur niet zo extreem verschillend als bijv in NL (ja uiteraard in de backpackplaatsen Cairns, Sydney voel je je relaxed en is er een chille vibe, maar dat is denk ik overal waar je als backpackers relaxed je leventje leidt). Als je echt mooie natuur wilt zien en veel wildlife dan zou ik zeker naar Tasmanie gaan. In de rest van Australie zie je niet extreem veel (vrijlevend) wildlife, savonds wel wat meer maar het is niet dat er overal Kangaroos rondspringen. In Tasmanie is dit wel echt zo! En ook veel andere gave beesten en echt de mooiste kustlijnen. Als je natuurlijk 3 maanden werkt en dan waarschijnlijk op 1 plaats blijft, zijn de overige 3 maanden wel een mooie tijd om te zien wat je wilt zien denk ik. En t is ver weg, om die reden zijn wij ook 5 maanden naar Australie + NZ gegaan. Bijvoorbeeld Laos, Cambodja, Vietnam hebben we overgeslagen, omdat je dit ook makkelijker nog eens in een gewone vakantie doet…wij hadden onze tickets ook vantevoren niet vastgelegd (achteraf was dit ook goedkoper dan een ticket around the world, omdat je zelf een goedkope dag kan kiezen om te vliegen! Bijv Cairns naar Japan voor 150€) en dan blijf je dus ook flexibel hoe lang je in ieder land blijft. Is wel ultieme vrijheid en als t ergens leuk is blijf je langer en hoef je geen planning van een jaar af te werken!

Ik vraag me af waar je in die drie maanden allemaal bent geweest en hoe je hebt gereisd.

We hebben een stationwagen gekocht en zijn van Sydney naar Melbourne gereden en daar met de Ferry heen en weer naar tasmanie gegaan (auto mee) sliepen ook in de auto. Vanuit Melbourne weer via adelaide de outback in gereden naar Coober Pedy, Uluru, Alice Springs en erna terug naar Sydney (vanwege mensen die op bezoek kwamen, logischer anders om richting noorden te gaan) en via de oostkust geëindigd in Cairns (wel nog naar regenwouden o.a. Cape Tribulation gebied gereden) en daar auto weer verkocht.

Westkust en Noorden kan ik niks over zeggen, misschien dat dat nog wat meer wildlife heeft en puurder is? (Die twee dingen spraken mij extreem aan in Tasmanie namelijk)

Ik ben al ruim een jaar in Australië met een working holliday visum. Op Melbourne gevlogen, Adelaide, Alice Springs, Uluru, terug naar het zuiden en zo de hele westkust afgereisd naar het noorden toe. Onderweg op verschillende boerderijen gewerkt, national parks bezocht, wildgekampeerd… het houdt niet op. Australië is niet overrated, het is een enorm land waar je alles kunt krijgen wat je wilt. Als je tussen de backpackers wilt zitten en ‘goon’ wilt zuipen op het strand, kan ook. Maar dan raad ik je aan om in Indonesië (Bali) te blijven :slight_smile: In 4 maanden Thailand, Indonesie en de Filipijnen bezoeken is trouwens behoorlijk ambitieus. Tenzij je enkel alleen de highlights wilt zien en op hoog tempo wilt reizen. Tussendoor terug naar NL gaan zou absoluut niet in mijn planning zitten, maar dat is persoonlijk. Tijd- en geldverspilling. Zoals Willem269 zegt in dat halfjaar ook nog Canada, Zuid Amerika en Azie te doen zou ik absoluut afraden. Wil je een land echt zien, neem dan de tijd. Er is zoveel meer moois dan de bekende highlights, daar begint het meestal pas. Of Australië het waard is, zul je inderdaad zelf moeten bepalen. Het is een enorm land en je kunt onmogelijk alles zien in zo’n korte tijd. Bepaal voor jezelf wat je wilt zien en stem daar je reis op af. Kies voor oost of west. Wil je een auto kopen of niet? Zo ja, denk dan na over een 4x4. De mooiste delen van Australië bereik je via de onverharde weg. Heb je geld voor interland vluchten? Hoe lang wil je werken? Wat voor werk wil je doen? (Fruit plukken, farm work, hulp bij schapen scheren, achter de bar). Wil je ‘backpacken’ met backpackers, of wil je reizen? Wil je off the beaten track, of wil je de toeristenroute? Slechts een paar vragen die je wellicht de juiste keuze helpen maken :slight_smile:

1 like