Is het noodzakelijk om excursies van te voren vast te leggen?

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik gaan van 30 november tot en met 25 december rondreizen in Nieuw Zeeland. We hebben onze route globaal uitgestippeld en zijn daarbij wel afhankelijk van bepaalde dagen om een excursie te doen. 25 dagen is immers niet al te lang om in Nieuw Zeeland veel te zien. Veel mensen geven aan dat december een drukke periode is. Is het noodzakelijk/slim om al een paar excursies vast te leggen, zoals dolphin cruise bay of island, Crossing tongariro national park, Helikopter hike Fox Glacier etc.?

Is het daarnaast ook zo dat het handig is om al wat hotels/hostels te reserveren via bijv. booking.com (is nog te annuleren), omdat de prijzen steeds duurder worden?

Excursies heb ik nooit meegemaakt dat het volgeboekt was. En het wordt altijd eerder afgeblazen door weer. vb: 2004 Kaikoura 25 graden strakke lucht afgelast wilde zee (alleen ochtend). 2013 mist en slecht weerbericht een dag van te voren niks afgelast en op zee en de rest van de dag :zon02:.
Ik raad ook iedereen een dag speling aan.

Hotels en hostels heb ik weinig gebruikt, maar de cabins in NZ waren 2 tot 3 dagen en vaak op de dag zelf nog te boeken. Kiwi,s gaan rond kerst en Januari met vakantie. Wat bedoel je met duurder worden. Euro- NZ dollar of inflatie. Je bent minder flexible, maar wel zekerheid.

Wij hebben ook nooit problemen gehad om ter plekke excursies te regelen, er zijn zoveel aanbieders…Ook overnachtingsplaatsen zijn over het algemeen geen probleem, zeker niet als je kampeert. Ik vond het trouwens tijdens de lokale vakantieperiode echt niet druk overkomen.De enige excursie/overnachting die we op voorhand hadden gereserveerd was een Paddke & Hike in het Abel Tasman NP met een overnachting op Aquapackers (sterke aanrader). Hier hadden we niet kunnen overnachten als we niet op voorhand hadden geboekt.

Het valt mij op (nu ik zelf tracks probeer te boeken voor de periode dec-jan) dat de Great walks, oftewel de populaire trails voor hiking, erg snel vol zitten vanaf half dec. tot half jan. Als je in die periode een Great Walk wil doen en wil slapen in lodges moet je echt een paar maanden van te voren boeken. De Milford Track is op het moment van tikken pas weer available half april 2015…

Als je een tocht met dolfijnen wilt doen, kun je deze het best wel even van tevoren boeken, die zitten vrij snel vol volgens mij.