Ik ben een Peru reis aan het samenstellen met op de terugweg vertrek vanuit Juliaca via Lima naar Nederland.
Nu zie ik dat Lan dagelijks, vertrek om 13:00 een vlucht aanbiedt naar Lima.
Het lijkt mij dat er niet dagelijks genoeg mensen zijn om deze vlucht door te laten gaan.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Hoe betrouwbaar is het doorgaan van de dagelijkse vlucht Juliaca naar Lima?
LAN heeft dagelijks 5 vluchten van Juliaca naar Lima, waarvan er 2 met tussenstop (1 in Arequipa en 1 in Cuzco). Dat aanbod is ongetwijfeld afgestemd op de vraag. Juliaca is een grote (en tevens zeer onaantrekkelijke) stad en het vliegveld is commercieel erg belangrijk voor de regio Puno. Het niet doorgaan van vluchten zal vooral een weerskwestie zijn.
Ik zit nu in Arequipa waar in de regentijd soms middagvluchten gecancelled worden omdat het te gevaarlijk is om op te stijgen (terwijl het nauwelijks regent, maar de dichte bewolking in combinatie met de opstijgroute langs de bergen schijnt gevaarlijk te zijn). 4 kennissen van mij hebben vorige week zo hun vlucht naar Europa gemist (die je dan opnieuw kunt betalen…). Buiten de regentijd lijkt met het geen probleem. Zelfs bij grote vertraging ben je nog ruim op tijd in Lima.
Juliaca ligt midden op de Altiplano dus het zou ook goed kunnen dat er zelfs in de regentijd zelden vluchten gecancelled worden. Maar het blijft Peru, dus er is altijd een klein risico dat een vlucht om onduidelijke redenen niet door gaat…
1 like
Dank je Sander… ik ben ergens 15 jaar geleden eens in Juliaca geweest en inderdaad niet veel te beleven.
Toevallig waren we daar net die dag wel getuigen van een bruiloft (waar de mensen in het geheel niet vrolijk bij keken).
De reis die ik nu samenstel is bedoeld voor juni dus dat zal dan wel goed gaan.
Nog veel plezier met je tijd in Arequipa en Peru!