Is een WHP te annuleren?

Hoi,
Ik weet dat je het maar 1 keer met het work holiday visa naar Canada mag, maar wat als je het working holiday visa voor 2010 wel aangevraadt en je uiteindelijk niet gaat in 2010?
Mag je dan nog een keer het Working Holiday Visa aanvragen?

Ik vond het nogal onduidelijk op de site van de ambassade, ik wil namelijk graag deze zomer een jaar gaan werken in Canada omdat mijn vriend hier zit.
Ik weet dat ik het visa dan snel moet aanvragen omdat ze snel op zijn en het nu al half februari is.

Ik zit alleen nog op school en mijn moeder vindt dat ik over 2jaar pas moet gaan als ik klaar ben. Ik ben dus bang dat ik het visa dalijk heb aangevraagt en dan toch besluit naar mijn moeder te luisteren en over 2 aar te gaan, alleen dat dit dan niet meer kan omdat ik het working holiday visa nu al heb.

Alle informatie is welkom,
Alvast bedankt!!
Femke
p.s. Hoelang duurt het hele aanvraag proces (als je nog moet beginnen en nog niets van goed gedrag etc. hebt) en kun je met de ambassade in Berlijn of Den Haag bellen?

Laat ik beginnen met de basisinfo: de registratieformulieren kun je van internet downloaden en het invullen kan in een uur gebeurd zijn. De VOG-aanvraag doe je bij het gemeentehuis en deze zul je binnen een paar dagen in huis hebben. Eenmaal alles ingestuurd naar Berlijn zal het ca. 3 weken duren voordat je je visumgoedkeuring thuisgestuurd krijgt.

Voor informatie kun je zeker bellen/mailen met de ambassade in Berlijn. De ambassade in Den Haag zou ik niet proberen, want die melden duidelijk op hun site dat ze niets doen voor Nederlanders.

Voor zover ik weet kun je de WHP niet over laten waaien en later nog eens proberen, als je eenmaal de aanvraag hebt gedaan. Zeker weten doe ik het niet helemaal, dus dat kun je het beste aan de ambassade zelf vraag.

Persoonlijk zou ik wachten met aanvraag totdat je zeker weet dat je wilt en mag gaan. De aanvraag duurt niet heel lang, dus het is nog uit te stellen.

Weet wel dat er een risico is dat het quotum voor 2010 snel is gehaald en dat je straks niets meer kan krijgen voor dit jaar. Soms zijn ze al op rond maart/april, soms pas tegen het einde van het jaar; dit verschilt sterk per jaar.

1 like

Update: de Ambassade in Berlijn heeft een nieuwe FAQ op de website staan.

Mocht je achteraf niet gebruik maken van de WHP, dan kun je het jaar erna nogmaals een aanvraag indienen. Stuur hierbij ook de vorige Lettre of Introduction mee en vertel dat je er geen gebruik van hebt gemaakt. Uiteraard moet je nogmaals het volledige bedrag betalen voor de visum.

Bron: http://www.canadainternational.gc.ca/germany-allemagne/youth-jeunesse/netherlands_faq_pays_bas.aspx?lang=eng

1 like

Ben dat ook tegengekomen dat je het visum nog eens mag aanvragen als je het niet hebt gebruikt.

Ik kan het alleen nergens meer vinden op de site, hetgeen ik erg vreemd vind.
Weet iemand waar ik dit kan vinden?
Ik zou er erg mee geholpen zijn als iemand me hier mee kon helpen (de link hierboven werkt niet meer).

groetjes,
Chris

Het zit namelijk zo, zou in 2008 samen met mijn vriendin naar Canada gaan, zij is echter ernstig ziek geworden in 2008.
zo doende hebben wij de working holiday moeten laten verkopen.
Ze is in 2010 weer gezond verklaard.
Nu willen we alsnog erg graag met een working holiday naar Canada gaan.

Gr

Chris

Momenteel staat er:

Q: I have received my Letter of Introduction. My plans have changed and I cannot use it. Can I withdraw from the Program?

A: No. You cannot cancel your application once your Letter of Introduction has been issued. Once it has been issued, you have also lost your right to participate in this category again. For example, if you applied to the Working Holiday category and received your Letter of Introduction but do not use it, you cannot re-apply to the Working Holiday category.

Maar je kunt altijd de ambassade even mailen voor duidelijkheid, zij zijn de enige mensen die een officieel antwoord kunnen geven.

Heb ik inmiddels gedaan. Goed nieuws, omdat ik er 1 heb van voor 2010 die niet gebruikt is mag ik opnieuw aanvragen.

1 like