Volgend jaar plannen mijn vriendin en ik een reis naar Andalusië.
We voorzien een tweetal weken.
We zouden logeren in een huisje in “Coin”.
Nu mijn vraag:
Zijn de steden Cordoba, Grananda, Antequera, Ronda (eventueel Sevilla) te doen op één dag met een huurauto.
Uiteraard vroeg vertrekken en 's avonds laat thuiskomen.
En hoe is het gesteld met de verkeersattitude van de Ansalusiers daar? Rustig, gevaarlijk, …
Ik veronderstel dat je niet bedoelt te zeggen dat je op een dag die 4 (evt. 5) steden wilt bezoeken. Dat zou evt. wel kunnen, maar zou ik niet aanraden.
Ik zou aanraden:
een dag Cordoba
een dag Granada
een dag Ronda en Antequera (heen via de kustweg en dan naar het binnenland en terug helemaal via het binnenland)
een dag Sevilla.
Wat betreft de rijstijl van de Spanjaarden en Andalusiers, die is de laatste jaren wel iets verbeterd door een puntenrijbewijs dat ingevoerd is (elk stevige overtreding levert puntenverlies op; bij nul punten mag niet meer gereden worden). Ik heb het ong. 10 jaar geleden wel eens meegemaakt dat ik ergens bij Ronda ging eten en dat er toen iemand enigszins waggelend uit het restaurant kwam die een paar minuten bezig is geweest om zijn auto te openen. En die man moest vervolgens nog de kronkelweggetjes bij Ronda afrijden. Maar rijden met een glaasje op komt steeds minder voor, omdat dat een van de overtredingen is waarbij mensen max. een kwart van het totaal aantal punten kunnen verliezen. En ook veel te hard rijden - een vroegere gewoonte - levert behoorlijk puntenverlies op, dus komt ook steeds minder voor. Maar het rijden is toch wel steviger dan in Nederland.
Hebben jullie al een huis geboekt in Coin? Zo niet, mijn reisorganisatie biedt ook huizen aan in Coin. Zie: www.het-andere-spanje.nl (dat is mijn oude site: daarop staan de huizen nog met prijzen van 2008; op de nieuwe site - www.anderespanje.nl - staan de prijzen van 2009, maar staan nog niet alle huizen; die van Coin staan daar bijv. nog niet op; de prijzen in 2009 zijn in Coin overigens gelijk aan die van 2008).
Op de snelwegen heb je nergens last van, daar verschilt rijstijl met NL niet zo veel. In de steden wel:
*voorsorteren is iets wat Andalusiers nog steeds niet (willen) begrijpen, houd er rekening mee dat iemand die links rijd op een rotonde de 1ste afslag rechts kan nemen en iemand die rechts de rotonde op komt hem helemaal rond moet en dus links uitkomt.
*toeteren als het licht op groen springt is een beleefdheidsvorm om aan te geven dat je zit te slapen, niet boos worden maar hand opsteken om te bedanken.
*oranje is de kleur waar je nog net mag doorrijden…
*bij regen moet je echt op gaan letten: daar zijn we niet aan gewend hier en dan gaan we ineens allemaal op onze rem staan en een stuk langzamer rijden, bovendien gaat gelijk het mistlicht aan.
*als iemand met zijn lichten naar je knippert dan kan dat 2 dingen betekenen: 1) of je hebt overdag je lichten aan (dommie!) en dan bedank je netjes voor de tip. of 2) de Guardia Civil of de Politie staan verderop te controleren en daarvoor wordt je gewaarschuwd, dan bedank je ook voor de tip.
Dennis,
als ik goed begrijp wil jij alle steden op 1 dag afhaspelen. Onmogelijk als je goeie info zoekt over deze steden; alleen Ronda al is een dag waard vanwege de uitzichten en de filosofische uitstraling. Persoonlijk ben ik dan ook tegen het huren van een wagen want ik verken deze streek graag minsten4 weken …mét eigen vervoer en dus pak goedkoper.
Gebruik sites als www.viamichelin.com of www.mappy.com om uit te vinden wat de afstanden zijn tussen Coin en de genoemde steden en hoe lang je erover rijdt. Dan bepaal je zelf of je het haalbaar vindt of niet.
Maar als je al die steden wilt bezoeken in twee weken tijd, is het dan niet handiger om rond te reizen i.p.v. één vaste uitvalsbasis te kiezen?
:vak01: