Hallo,
We willen eind november voor een periode van ruim 8 weken Argentinie, Chili en Brazilie aandoen. Aangezien het zo’n groot gebied is, zou ik willen vragen of onderstaand reisschema te doen is.
We willen starten in Buenos aires, vervolgens met de bus via Neuquen naar Bariloche, daarna verder met de bus naar El calafate en naar Puerto Natales.
Daarna willen we vliegen naar Puerto Varas, met de bus via Pucon naar Santiago,
Daarna willen we vliegen naar Salta om vervolgens weer te vliegen naar Rio de Janeiro, alwaar we nog twee weken willen blijven.
Onderwijl willen we uitstapjes maken. Is dit een logische keus, of weet iemand grote bezwaren om deze route te maken?
Alvast bedankt voor je reactie.
gr. Ewald
Met de bus van Bariloche naar El Calafate is nogal een mijl op zeven en zou ik niet aanraden. Aangezien je ook naar Puerto Varas wil is het veel handiger om bij Bariloche door te steken naar Puerto Varas en dan vanaf daar te vliegen naar het zuiden, bijvoorbeeld met SKY (goedkoper dan LAN). Van Bariloche naar Puerto Varas kan je met de reguliere bus, die vertrekt rond 08:00 en komt rond 15:00 aan in Puerto Montt (even uit het hoofd). Nog leuker, maar prijzig, is de Crucero de los Lagos, waarbij je via boten en bussen de oversteek maakt. Een prachtige dag-excursie, maar prijzig zoals gezegd.
Vliegen van Santiago naar Salta zal ook niet gaan. Of je steekt door naar Mendoza en vliegt vanaf daar met Aerolineas Argentinas rechtstreeks (op woensdag en zaterdag), of je vliegt naar Calama, pakt de Atacama-woestijn erbij (San Pedro de Atacama) en neemt een geweldige busrit van San Pedro naar Salta. Ook een echte aanrader, plus dat je het prachtige gebied in het noorden van Chili dan niet overslaat.
Naar Rio vliegen zal weer via Buenos Aires moeten, of je vliegt vanuit Salta rechtstreeks naar Puerto Iguazú (Argentijnse kant), bezoekt de immense watervallen die je sowieso eigenlijk niet mag overslaan, en vliegt vervolgens vanaf Foz do Iguacu (Braziliaanse kant) door naar Rio.
Hola Ewald,
Ik sluit me aan bij Flipsen qua logistieke kanttekeningen.
Als je dan toch 8 weken hebt (lekker lang!) dan kun je overwegen het prachtige eiland Chiloé (Chili) mee te pakken. Kan met de boot vanuit Puerto Montt. En mocht je inderdaad in het noorden van Chili belanden, in die hoek van Atacama/Jujuy/Salta, zou ik de zoutvlaktes van Bolivia ook nog doen (Uyuni).
Maak er een mooie reis van!
groet,
Jan
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties, had me niet gerealiseerd dat je vanuit Salta niet rechtstreeks naar Rio kon vliegen. Maar de optie om naar de watervallen te gaan in Foz de Iguacu en van daaruit naar rio is ook een goede optie.
Verder willen we om kosten te besparen met de bus van bariloche naar el calafate. Zouden we oversteken naar puerto montt en van daaruit naar het zuiden vliegen, dan moeten we vanuit het zuiden ook weer vliegen naar het noorden (santiago). Of hebben jullie nog een andere optie?
Wat ik verder een probleem vindt, is het feit dat je geregeld leest dat je alles al moet reserveren. Over zo’n periode vind ik het moeilijk plannen, er hoeft maar iets mis te gaan of je hele planning loopt in het honderd. Of valt het als backpacker wel mee?
Je kunt beter een goedkoop binnenlands retourtje boeken vanuit Puerto Montt naar Punta Arenas en terug. Vanuit Punta Arenas kun je prachtig pinguins gaan bekijken op Isla Magdalena en dan door naar Puerto Natales.
De busreis naar El Calafate zou ik ook afraden. Saai en lang.
Verder willen we om kosten te besparen met de bus van bariloche naar el calafate.
Die bustrip loopt via de Atlantische kust en is echt een mijl op zeven (dus een afrader qua tijd) ook is het landschap wel hééééél lang hetzelfde… ik zou dat traject toch echt vliegen, ook al is dit één van de duurste stukken. Via Puerto Montt naar het zuiden van Chili vliegen is een optie, ik ken de prijzen aldaar niet…
groet,
Jan
Hallo,
Bedankt maar weer voor de opties, zoeken nu inderdaad of we via puerto Montt via Isla de chiloe naar beneden kunnen trekken, bijv. via Cohaique. tot hoogte van calafate of nog meer naar het zuiden en via el calafate weer vliegen naar het noorden.
gr. ewald
Deze route zal je toch echt een paar dagen kosten. Ik geloof niet dat je dan nog kosten bespaart ten opzichte van vliegen.
Als je toch per bus gaat, ga dan via de route 40, deze is het snelst. Of je moet natuurlijk genoeg tijd hebben. De route die je zei is wel veel mooier.
bedankt voor je reactie, we moeten nog maar eens goed gaan plannen, voordeel van zulke grote landen is dat je veel kunt zien, nadeel is dat je daardoor niet alles kunt zien.