Ik ga dit jaar backpacken onder andere in Australië en ben, zoals het er nu uit ziet, een paar weken in Cairns. Ik zou graag nog naar Alice Springs gaan maar omdat ik geen auto/camper huur of koop moet ik hierheen vliegen of met de trein. Ik zie dat alleen Qantas vliegt op Alice Spings en deze vluchten zijn best wel duur! Een retourtje vanaf Cairns is ongeveer € 600,- in augustus.
Nu is mijn vraag dus, is Alice Springs een bezoek waard? Is het echt een toevoeging op mijn reis langs de oostkust tot het zuiden bij Adelaide en Nieuw-Zeeland?
Zoja, hoeveel dagen moet ik hiervoor uittrekken? Ik wil in ieder geval zo’n 3 daagse tour vanaf Alice Springs doen naar Ayers Rock enz. (Weet iemand hoe veel dit ongeveer kost) Ik dacht zelf aan 1 week? Woensdag heen vliegen, woensdag week later terug. Zijn er naast die 3 daagse tour nog andere leuke dingen te doen in Alice Springs? Zo nee, dan kan ik net zo goed 5 dagen gaan.
dat is natuurlijk een moeilijke vraag. Alice Springs is maar een woestijnstad en op zichzelf niet echt speciaal maar de McDonnell Ranges zijn wel mooi en vlakbij. Natuurlijk gaat jou vraag over Uluru-Kata Tjuta, dit is natuurlijk “het” symbool van de Outback en echt wel de moeite.
Zijn je vluchten al geboekt? Als je je vlucht naar Australië ineens naar Alice Springs neemt zal dit een heel pak goedkoper zijn. Misschien kan je je reis van daaruit starten en dan naar Cairns gaan.
Mijn vlucht is al geboekt naar Cairns inderdaad. Ik zie dat Virgin wel wat goedkopere vluchten heeft vanaf Cairns maar dan op Ayers Rock Airport (Uluru)(ongeveer €400,- retour in aug). Is het handig om hierheen te vliegen? Zijn hierook genoeg hostels en mogelijkheden om tours te boeken? Of is het toch handiger om op Alice springs te vliegen?
Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind Alice Springs niet zo heel bijzonder. Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon vond ik mooi om een keer te zien, maar ik geloof niet dat is er heen-en-weer naar toe zou vliegen (ik kwam er als het ware langs tijdens mijn rondreis). Dan vind ik het veel geld voor een stukje outback en een grote, rode rots. Het is natuurlijk een prachtig symbool en ze hebben het toeristisch enorm weten uit te buiten, maar het is ook erg druk en toeristisch.
Ik geloof dat ik voor dat geld liever een mooie rondreis ten noorden van Cairns zou maken…maar ja, zo persoonlijk! En echt erover oordelen kan ik niet omdat ik het natuurlijk al heb gezien.
Ik zit ook te denken om niet naar AS te gaan maar een trip ten noorden van Cairns te maken. 3 weken is misschien toch vrij lang… Ik hoorde dat de natuur bij Darwin ook super mooi is. Misschien kan ik hierheen gaan per bus/lift/vlucht en later een keer als ik in adelaide ben de trein naar AS pakken. Lijkt me ook een leuke ervaring. En met een student of youth pas krijg je veel korting op de trein las ik.
Is het de moeite om van Cairns naar Darwin te gaan of is de natuur boven Cairns net zo mooi?
Ik denk dat als je een paar weken ten noorden van Cairns moet doorbrengen dat wat lang is. Wil je dan naar Cape York zonder eigen vervoer, dan wordt dat redelijk duur (reken vanaf circa 2000 dollar via www.oztours.com.au). Cairns, het rif, Kuranda, Mosman en Daintree is natuurlijk wel een week waard. Maar als ik het moest doen, reisde ik niet naar Alice Springs maar naar Darwin. Voor Litchfield en Kakadu en als de gelegenheid zich voordoet, Katherine Gorge. Probeer wat te combineren. Er worden zat dagtours vanuit Darwin aangeboden maar dat is een kwestie van vroeg weg, laat thuis en veel en hard rijden. En als je moet kiezen tussen Litchfield en Kakadu, laat ‘kakadon’t’ zoals de Australiërs zeggen, dan schieten. Maar het heeft ook alles te maken met de regen. Je zegt dat je ‘dit jaar’ gaat. Wanneer meer precies? Want na november moet je eigenlijk niet meer ‘Up North’ gaan want dan zeggen ze: 'The wet is building up’hetgeen betekent dat het meer gaat regenen en onweren en dat de luchtvochtigheid stijgt.
Kijk maar eens hier:
Ik ben van 6 t/m 25 augustus is Cairns. Ik denk dat ik ruim een week naar Darwin ga (vlucht enkeltje is ongeveer 190 euro, dus vergeleken met vlucht naar AS valt dat mee) de overige tijd verblijf ik dan in en boven Cairns.
Ik ben 2 jaar geleden in Australie en Alice Springs geweest. Ik vond het persoonlijk geen leuke stad en het is beste gevaarlijk. Locals raden je ook aan al vanaf dat het donker wordt een taxi te nemen. Maar wij gingen er ook alleen maar heen om vanuit Alice Springs naar The Red Centre te gaan
Ik hoef ook niet heel lang in Alice Springs te blijven maar is zo’n tour naar de redcenter - Uluru enz de moeite waard? Als je er speciaal voor heen moet gaan, met trein of vliegtuig?
Het is wel leuk om gezien te hebben vermoed ik maar of het een vlucht van €600,- waard is?
Oef €600,- ?!
Dat is idd wel heel erg veel. Maar goed, het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je leuk vindt en of je dat geld het zelf waard lijkt
Ik vond het erg mooi maar zelf hou ik meer van eilanden, snorkelen, ook zeker wel natuur maar meer oerwouden, jungles enz en dieren en The Red Center is toch vooral gebergte en droogte ( wel erg mooi, maar het is maar net waar je van houdt! )
Als je al zou gaan, neem dan de vlucht van Cairns naar Ayers Rock. Waarom zou je vrijwel net zo veel betalen bij Jetstar/Qantas om in Alice Springs te komen om vervolgens een tour te boeken naar Ayers Rock. Maar vanochtend waren er voor bij voorbeeld een vlucht Cairns-Ayers Rock met Virgin Blue op 16 augustus, nog 3 stoelen vrij voor het Saver tarief van 297 dollar en daarna betaal je 558 dollar, enkele reis wel te verstaan. Binnenlandse vluchten moet je echt zo vroeg mogelijk boeken. Virgin Blue vliegt trouwens via Sydney, dus je bent een kleine 6 uur kwijt om er te komen en tot acht uur voor de terugvlucht. Half zeven tot een uur heen, van twee tot half elf terug. Na Sydney donker, dus weinig te zien.
Qantas is er binnen 3 uur. Half acht weg, kwart voor tien in Ayers Rock. Terugvlucht één of twee dagen later om half vier, half zeven weer in Cairns. terug nog lange tijd licht, mooi voor het uitzicht.
Vergeet in Ayers Rock vooral Kata Tjuta (de Olga’s) niet. En sterkte met het nemen van een beslissing.
Ik denk dat wij die met z’n allen niet voor je kunnen nemen