Ik ga deze zomer 6 weken backpacken in Australie waarvan ik de laatste week bij een vriendin in Perth verblijf… Ik heb dus maar een kleine 5 weken voor de oostkust (ik reis van Sydney naar Cairns per bus) en ik vlieg 4 augustus vanuit Darwin naar Perth… Nu is mijn plan om Darwin te doen en tevens wil ik heel graag naar Ayer Rocks (3-daagse excursie)…
Omdat ik graag van te voren mijn binnenlandse vluchten geboekt wil hebben, wil ik graag het volgende weten:
Ik moet eindigen in Darwin omdat ik vanuit daar verder vlieg… Wat is het meest logische wat ik kan doen als ik vanuit Cairns nog Darwin en Ayer Rocks wil doen?? Kan ik dan het beste vanuit Cairns naar Ayer Rocks vliegen en daar ter plekke een 3daagse excursie boeken?? Of moet ik naar Alice Springs vliegen en daar die excursie boeken?? Heeft iemand een tip voor een (betaalbaar) reisbureau waar ik deze trip mss nu al kan boeken?? En kan ik vervolgens het beste van Ayer Rocks naar Darwin vliegen??
Kortom; ik kan me niet zo goed een voorstelling maken van Ayer Rocks… Ik begrijp dat je daar kunt kamperen, wat ik heel graag ga doen maar ik wil gewoon op een 3daagse georganiseerd trip (dat betekent dat ik er inclusief aankomst en vertrek 5 dagen moet uittrekken).
The Rock Tour –> 3-daagse tour naar Uluru, Kings Canyon en Kata Tjuta… is een tour die ik zelf heb gedaan en het was een van de beste die ik in AUstralie heb gedaan. Vanuit een van de hostels in Alice SPrings wordt je 's ochtends vroeg op dag 1 opgehaald, en op dag 3 eind van de middag weer afgezet. Kleine groepjes van max 12 personen geloof ik. Erg leuk, je slaapt in een swag, gezien de tijd dat je gaat kan het echter wel koud zijn snachts! Maar goed, dat mag de pret niet drukken.
Zou je dus aanraden op Alice Springs te vliegen, in 1 van de hostels te gaan, en vanuit daar die tour te doen. Vanuit Alice kun je misschien met de trein (The Ghan) naar Darwin? Weet wel dat vluchten van en naar ALice springs redelijk prijzig zijn, omdat ik geloof alleen qantas hierop vliegt.
Ik ben erg aan het twijfelen… Ik wil het heel erg graag maar die trein is ook heel erg duur (duurder nog dan vliegen, en kost meer tijd) maar alles bij elkaar wordt vliegen (idd alleen via Qantas) ook te duur…
Ik vraag me af of ik misschien dat geld niet beter kan sparen om 3 dagen Kakadu-national park in Darwin te doen en vanuit Darwin ook nog een tour te doen naar Katherine Gorge?? Is dat ook de moeite waard??
Wat betreft de oostkust; is het verstandig om een kilometre pass aan te schaffen v.d. Greyhound?? Lijkt me veel voordeliger. Mijn plan is om een 5000 kilometer pas te nemen van Sydney naar Perth (via Cairns).
Ik heb het idee dat er vanuit Alice meer mogelijkheden tot tours zijn dan vanaf vliegveld Uluru, maar ik kan me vergissen. Vliegveld Uluru is in elk geval erg prijzig. De tours zijn vrijwel allemaal driedaags en bij velen slaap je inderdaad in swags onder de blote hemel. Altijd een mooie ervaring, natuurlijk.
Kijk bij de treinen even goed naar mogelijke kortingen: studenten (soms nemen ze ook wel buitenlandse studentenpassen), maar ook YHA, VIP of NOMAD-kaarten. Dit zijn kaarten die je kortingen kunnen geven op hostels, maar ook op Greyhound (ong. 10%) en op de treinen rond de 50%. Maar dan moet je even goed kijken, want ik weet natuurlijk niet of er weer van alles is veranderd.
Ik zou inderdaad een kilometer pas aanschaffen bij Greyhound. Maar waarom Sydney-Perth? Ik begrijp uit je verhaal dat je vanaf Darwin weer vliegt en dan nog een week hebt in Perth bij een vriendin. Dan maak je echt nooit 5000 km op! Neem voor Sydney-Cairns max een 2000km pas. Vaak liever iets minder, omdat je soms wel eens een stuk meereist met iemand. Liever iets bijkopen dan overhouden.
Als het in je tijdschema past zou ik zeker (zeker!!) een tour naar Kakadu NP boeken. Ik vind het een van de mooiste plekken van Australie. Katherine Gorge is ook mooi, maar ik zou volgens mij eerder kiezen voor een langere tocht langs Litchfield NP en Kakadu dan ook naar Katherine. Vooral omdat het toch vrij ver is. Je zou ook kunnen kijken naar tours vanaf Alice naar Darwin incl Katherine en Kakadu (volgens mij zijn die er wel). Let dan wel op dat je minstens (liever meer!) twee dagen in Kakadu kunt rondkijken.
Jaa klopt, ik bedoel ook een buspas van Sydney naar Darwin!!
Maar heb besloten maar van een buspas van Sydney naar Cairns te nemen en vanuit daar te vliegen… Heb laten uitrekenen dat de afstand dan bijna 3000 kilometer is (door Killroy)… Als ik dan een pas van 2000 kilometer neem, en heb uiteindelijk 3000 nodig, betaal je dan niet veel te veel om los bij te kopen?? Want begreep ook dat je de overige km kunt ‘besteden’. Enig idee hoe dat zit??
Thanks voor je tips wc kakadu en Katherine… Wil idd zoiets doen, gewoon een uitgebreide tour…
Je kunt ook gewoon een traject kaart kopen,bijvoorbeeld van sydney naar cairns, en dan heb je een bepaald aantal stops wat je mag maken. Ik weet niet hoe oud je bent en of je in hostels wilt verblijven onderweg? Maar daar ontmoet je ook altijd mensen die mede reizigers zoeken en zo de kosten willen delen bijvoorbeeld. dat kun je dan ook nog eens doen. Volgens mij zijn die kilometer passen van greyhound namelijk een stuk duurder dan de traject passen, en dan zou het zonde zijn als je je gekochte kilometers niet gebruikt… Ik zou in ieder geval niet zo’n km pas halen, met anderen reizen in een auto of campervan vond ik veel leuker dan met greyhound…heb je ook meer vrijheid!
Ik word 24 jaar in Oz En blijf idd voornamelijk in hostels… Dorms…
Die trajectkaart is dan bijv ook v.d. greyhound? En dan bijv van Sydney naar Cairns??
Ik ben sowieso van plan deze eventuele buspas ter plekke te regelen als ik aankom in Sydney… Lijkt me goedkoper en handiger dan via internet te boeken…
En idd… Mensen die met auto/camper reizen is ook super om mee te gaan! Ik zie het daar wel denk ik…
Ja dat is ook gewoon van greyhound, ik ben ermee van brisbane naar cairns gegaan, met tussenstops in rainbow beach, agnes water en airlie beach (whitsundays). Ik zou dit inderdaad daar regelen!!
Als je nog meer vragen hebt, feel free to ask!
Nadeel van een trajectpas is echter dat het een vast traject is. Als je tijdelijk met mensen meereist, heb je dus al voor het traject betaald. Dat vind ik zelf een nadeel tov een km-pas. Daarnaast kun je niet van het traject af. Als je dus besluit even het binnenland in te reizen en vervolgens met een omweg weer naar het traject gaat; moet je apart betalen voor die omweg, tewijl je óók hebt betaald voor het rechtstreekse traject.
Maar als je zeker weet dat je een bepaalde route gaat volgen. En als je beperkt de tijd hebt, kan een trajectpas juist heel handig zijn omdat je helemaal geen tijd hebt om van de route af te gaan of lang op een plek te blijven om voldoende kennis te maken met mensen om samen te reizen.
Ik heb een keer met een km-pas gereisd en met een andere reis steeds gekeken wat handig uitkwam. Zo reisde ik inderdaad met andere reizigers of stukken met andere bussen (soms goedkoper dan greyhound, maar dat moet je ter plaatse bekijken).
Kijk in elk geval even goed naar kortingspassen, want dit kan je flink geld schelen.
In augustus wil ik vanaf Cairns een retourtje boeken naar AS om vanaf daar een 3 daagse tour te doen naar Uluru en slapen in een swag enz. Eerste vraag is, is het snachts niet de koud om buiten te slapen in augustus?
Ik heb gezien dat een retour vlucht met Qantas ongeveer € 600,- is en een retour met Virgin ongeveer € 400,-. Virgin vliegt alleen niet op AS maar op Uluru. Wat raden jullie aan? Kan je vanaf Uluru ook zo’n 3 daagse tocht o.i.d. maken?
Tickets van en naar alice zijn idd duur! Maarja,je wilt wat haha! Ik heb zelf The rocktour gedaan,3daagse…en toen pikten we ook mensen op bij uluru.denk dat je dat dus best aan kunt geven als je wilt boeken
Zelf heb ik de tour begin september gedaan,was snachts 4 graden,wel koud maar je merkt het niet echt als je in je swag ligt met een lekkere warme slaapzak! En overdag is het dan een aangename temperatuur!
Hallo, in de link hieronder zie je de temperaturen in Alice Springs het haar rond. En weetw el, tussen begin augustus en eind september scheelt het heel wat.
Wat de binnenlandse vluchten betreft nog een keer mijn algemene opmerking: boek ze zo vroeg mogelijk Er zijn nu nog zogeheten Red E-Deals en zelfs op dezelfde dag lopen de prijzen gigantisch uit elkaar, lees: op.