Irkoetsk tips? Ulan Bataar tips (Nadaam Festival)

Hallo.

Mijn parter en ik gaan in juni de TSE doen.
Treinticket is geregeld evenals de overnachtingen in St. Petersburg, Moskou, de eerste nacht in Irkoetsk en de eerste week in Ulaan Bataar.
Maar ik heb wat vragen.

1. in Irkoetsk verblijven we in totaal 9 nachten, waar van de eerste en de laatste zijn geregeld. Er blijven voor ons nog 7 nachten over die we nog niet hebben ingevuld. Ik heb begrepen dat we ons in ieder geval moet registeren. Heeft iemand daar ervaring mee?
    En wie heeft er tips voor een leuk invulling voor de resterende 7 dagen? Wellicht een trekking rond het meer?

2. in Ulan Bataar komen we een dag of 5 voor het Nadaam festival aan. Het lijkt ons leuk om dit mee te maken.
    Het hostel (Khongor) tot en met het festival zijn geregeld. Daarna hebben we ongeveer 11 dagen om het een en ander van Mongolie mee te krijgen. Ik heb gezien dat het hostel ook het een en ander organiseerd. Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Oja, enig idee hoe het weer is in de buurt van Irkoetsk en Ulan Bataar rond begin juli?

ik hoor graag jullie ervaringen en tips!
Alvast bedankt.
Groeten Linda

@ linda, wow 9 dg in irkutsk? ik heb 1,5 dag doorgebracht in de omgeving van litsvijanka en dat was cker mooi, maar er was weinig te beleven. ben niet rond het meer gegaan natuurlijk, maar ik geloof dat je je er helemaal ongangs kan wandelen. over het meer varen, er is een center voor de dieren van het meer.

in ulaanbaatar zijn genoeg "toeristen’burootjes die je aan een toer door mongolie kunnen helpen. geen enkel probleem. vergelijk wel goed waar je slaapt, met wie je nog meer gaat ( prive of met 40 man) en reken erop dat die toers redelijk aan de prijs zijn. ik kan me voorstellen dat de prijzen ook flink omhoog gaan rond het nadaam festival.

wij hebben een 7 daagse gobi tour gedaan. eerst richting het oosten, kleine gobi en toen helemaal naar het zuiden richting de adelaarsvallei. toen weer via het westen omhoog, langs karakhorum en het kamp voor de preswalski paarden naar UB.
ik heb ook gehoord dat met name het noord-westen ook erg mooi is met veel geisers, groen en meren.

igg heel veel plezier!!

Bloem, bedankt voor je reactie. Daar kunnen we wel wat mee.
Voor wat betreft de overnachtingen in Ulan Bataar, die zijn voor tijdens het festival geregeld en redelijk goedkoop volgens mij ($12 per nacht voor een 2pers. kamer). Na het festival willen we dus de rest van Mongolie bekijken. Welke kant op weet ik nog niet… maar dat zien we wel. En 40 man zie ik ook niet zo zitten.:wink: Maar ik heb er wel vertrouwen in…

Tja, en Irkoetsk… wij hebben begrepen dat het rond het meer enorm mooi moet zijn en dat je daar nog wel het een en ander kan regelen… Maar daar begin ik, gelet op jouw reactie nu wel wat aan te twijfelen:so: mhh…
Iemand anders wellicht andere ervaringen??

nogmaals bedankt.

tja, na een hele dag werken wil ik soms dingen de eerste keer niet helemaal goed lezen.:o Is ook lastig…
Ik zie Irkoetsk wel zitten. Wandelen en varen lijkt me een mooie besteding van de overgebleven dagen…

ja absoluut
als je van de natuur houdt dan is dit zeker aan te raden. gewoon ter plekke kijken wat je aanstaat.
mbt registreren heb ik geen ervaring, want ik was overal maar 1 a 2 dagen (heb er overigens nog nooit van gehoord tot een week geleden…)

Mijn schoonmoeder komt uit Ulan Ude. Daar staat een mooi boeddhistisch klooster dat volgens haar wel het aanraden waard is. Verder bestaat er volgens mij ook de mogelijkheid om een dag met de inheemse bevolking op te trekken. Ik heb een vriendin die daar 6 maanden heeft gestudeerd en die heeft ook zoiets gedaan. Compleet met rendieren mennen etc.

Liubi, bedankt voor je reactie.
Een dag je met de inheemse bevolking optrekken dat spreekt ons wel aan. Weet jij of het ver is van Irkoetsk naar Ulan Ude? Op de kaart lijkt het alsof je het meer over kan steken. Dat zou ook wel leuk zijn. Genoeg dingentjes om nog even uit te proberen.

Ik hoor vandaag overigens ook een tip om in Mongolie via Ger te Ger project het een en ander te regelen. Zie gertoger.org. Hiervan gaat een groot gedeelte van het betaalde bedrag naar de inheemsebevolking en verblijf je ook bij de mensen thuis.

gr. Linda

1 like

@ linda, hardstikke leuk, moet je doen, maareuhmmmm… pas op je gezondheid… en ik kan het weten!!

Bloem, wat bedoel je precies met het opletten?
Ben wel benieuwd en alle tips over gezondheid zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Gr. Linda

nou ja
ik let altijd heel erg goed op mn gezondheid…
wij sliepen bij de locale bevolking en we kregen thee.
dan neem ik toch aan: die is gekookt… maar omdat ze zo weinig middelen hebben, denken ze: als t kookt dan kookt het… maar als het water uit een bergstroompje komt, is het allicht verstandig om het water dus wat langer door te koken…
de soep wordt met dit water gemaakt, de thee… zelfs mn instantnoodles heb ik met dit water aangemaakt… gevolg: ziek ziek ziek ziek ziek… zo ziek ben ik nog nooit geweest.

dat bedoel ik met opletten. in het tweede kamp, heeft onze gids gezegd… beter doorkoken dat water…

Ik had in Mongolie het omgekeerde probleem… Omdat mijn ‘dieet’ voor een paar weken uit gekookte aardappels, wortels en uien bestond (niet veel vezels), kreeg ik ontzettende last van obstipatie. Geloof me, bijna twee weken niet naar het toilet kunnen is pijnlijk! Ik kan je aanraden vezeltabletten mee te nemen :nod:

Verder is Mongolie geweldig! Een prachtig land, en de mensen zijn heel aardig. Ik heb een aantal nachten in gers geslapen (leuk!), een aantal nachten in een tentje (de stilte is overweldigend) en ik heb vrijwilligerswerk in een weeshuis gedaan.

Ben je er van bewust dat het rondom het Naadaam festival redelijk druk ik (voor Mongoolse begrippen) en dat je er dus goed aan doet je accomodatie in UB vooraf te bespreken.

En ben voorzichtig met zakkenrollers!!!