invulling route swakopmund- etosha 5n

Hallo,
Wij gaan in juni/ juli (15 nachten) naar Namibie ( en daarvoor 5 nachten Mauritius).
We zijn van plan een 4wd te huren.
Ik ben de route aan het uitstippelen. Tot nu toe:

Windhoek avant garde lodge 1n
Sesriem Desert quiver camp 2n
Solitaire guest farm 1n
Swakopmund 1n ( acc nog uitzoeken)
?? 5 nachten tussen Swakop en Etosha
Etosha Okaukuejo 2n
Etosha Halali 1n
tussen etosha en waterberg? 1n (nog boeken…khorab lodge?)
omg. waterberg 1n (onderweg evt. stop bij kambaku safari lodge voor een paardrij safari - iemand dit eerder gedaan daar? ervaringen? - lodge zelf is erg duur dus willen daar niet overnachten)
windhoek game camp 1n

Heeft iemand tips, m.n. de 5 nachten tussen Swakopmund en Etosha?
Bijvoorbeeld:
White lady lodge of Brandberg rest camp 1n
Kamanjab bv. Toko Lodge 1n
Opuwo 2n - Abba guestfarm ( klein en simpel maar wel goedkoop - iemand hier geweest? naast een school) of opuwo country lodge?
1n tussen Opuwo en Etosha Okaukuejo ( omg. Kamanjab/ Toko lodge of andere accomodatie)

Naar Opuwo is het heen en terug nog best een eind rijden, vandaar dat ik twijfel of we dat moeten doen. We willen graag een Himba village bezoeken ( in Tanzania b.v. ook met een georganiseerde 6 daagse safari een dag naar de Bosjesmannen geweest, ver van de bewoonde wereld, erg interessant… een plek waar amper toeristen komen). Iemand die richting opuwo is geweest en advies kan geven om dit beter wel of niet in te plannen?
Bij Kamanjab zit ook een Himba village maar dit lijkt me erg commercieel en een plek waar dagelijks toeristen komen. Waarschijnlijk is een himba village in omg. Opuwo veel authentieker en komen er veel minder toeristen…
Of is er zuidelijker dan Opuwo nog een andere plek waar we een Himba village kunnen bezoeken met een gids/ of via een lodge? Ik heb gezien dat dit via Grootberg lodge ook kan, echter deze lodge is weer erg prijzig… In Zuid Afrika, waar we jaren geleden een rondreis hebben gedaan was er veel meer keus m.b.t. lodges, ook erg mooie lodges die nog betaalbaar zijn. In Namibie zijn de lodges met iets meer luxe ( of soms nog niet eens, maar op een goede locatie)meteen al erg duur…
Als we niet naar Opuwo gaan en er is een niet toeristische Himba village te bezoeken in omgeving Damaraland kunnen we op 1 of 2 plekken twee nachten blijven en iets rustiger aan doen… Iemand tips? Opuwo wel meenemen in de reis of toch niet…?

Iemand toevallig eerder ook eens eind juni in de regio Opuwo/ Etosha geweest? Wij zouden daar dan de laatste week van juni zijn. Van nov t/m juni worden in die regio malariatabletten aanbevolen. Aangezien het de laatste week is van juni heb ik geen idee of dit noodzakelijk is ( winterseizoen - en een paar dagen later, juli, wordt het al niet meer aanbevolen…)

Iemand evt. nog tips voor de acc. tussen Etosha en Windhoek ( 2n) met als optie tussen de 2 overnachtingsplekken de paardrij safari te kunnen doen bij de Kambaku safari lodge?

Beste Jolly, tussen Swakop en Etosha heb je zat mogelijkheden: Brandberg idd, Spitzkoppe, Epupa Falls (als je het aandurft), Cheeta project, eventueel de Caprivi strip en de kleine parken in die buurt …

Bedankt voor de reactie…
Maar Epupa falls is voor ons in ieder geval te ver aangezien we maar 5 nachten hebben tussen swakopmund en etosha…en ligt ook in de regio waar je het hele jaar malariatabletten moet slikken. Dus dat valt af voor ons. Dit geldt ook voor de Caprivi strip; te ver/ te weinig tijd voor en voor die plek moet je zeker aan de malariatabletten… Opuwo en Etosha t/m juni maar omdat we de laatste dagen van juni gaan is het de vraag of we dat wel moeten doen…

Iemand tips m.b.t. wel of niet naar Opuwo ( bezoek Himba village)? En route/ keuze accomodaties zie hierboven…

De Himba village in Kamanjab is inderdaad commercieler, maar op zich maakt het niet zoveel uit. Het idee van het bezoek aan een Himba dorp is uiteindelijk om te weten hoe ze leven, waarom, en wat hun gewoontes zijn. De Himbas in Kamanjab zijn gewoon aan toeristen en tonen daarom ook heel goed wat je als buitenstaander wil weten over hun cultuur.
Ok, op het einde van het bezoek bieden ze wat zelfgemaakte spulletjes te koop aan, maar daar kan je leuke souveniers tussen vinden. Dus om enkel naar Opuwo te rijden om de Himba’s te zien zou ik zeggen dat je dan evengoed naar Kamanjab kan gaan.
Als je ook voor de omgeving en de landschappen meer naar het noorden wil gaan dan kan je ervan profiteren om daar een Himba dorpje te bezoeken.

Ik heb een post geschreven over de Himba’s met fotos van het dorp in Kamanjab (dan kan je al voorgenieten :slight_smile: ) The Himba people of Namibia - The Travelling Chilli

Nog bedankt voor je reactie. Een mooie blog heb je gemaakt…
We gaan het nog maar even bekijken of we dan nog wel naar Opuwo gaan. Iemand anders nog tips m.b.t. wel of niet richting Opuwo i.v.m. omgeving & himba’ s?

Het is in ieder geval al lastig om tussen Brandberg en Opuwo nog een betaalbare lodge te vinden en ipv 1 nacht Opuwo kunnen we idd misschien beter wat zuidelijker blijven en het Himba dorp in Kamanjab bezoeken. Vanaf Brandberg/ Uis naar Opuwo is bijna 7 uur rijden, teveel voor 1 dag.
Iemand tips m.b.t. accomodaties en invulling dagen tussen Swakopmund en Etosha ( dacht dat het 5 nachten waren maar het zijn er maar 4 na vertrek uit Swakopmund en voor we in Etosha zijn).
1 nacht Brandberg white lady lodge of Brandberg rest camp ( iemand bekend met deze 2, welke het beste kiezen, white lady lodge lijkt een mooiere plek met leuk zwembad, klopt dat)?
1 nacht ?? ( extra nacht bij White lady of BB rest camp of toch 2 ipv 1 nacht in Swakopmund of tips voor een andere lodge).
2 nachten Kamanjab

Ik vroeg me nog af of het in de maand juni warm genoeg is om bij de lodges ( die een zwembad hebben) te gaan zwemmen, ik begreep dat er weinig verwarmde zwembaden zijn in Namibie maar het is ’ s nachts natuurlijk erg koud… dus ik vraag me af of je dan eigenlijk wel gebruik maakt van de zwembaden bij de lodges omdat het water waarschijnilijk erg koud is… Iemand die hier uit ervaring iets over kan zeggen? Ik weet niet of het eind van de middag al snel afkoelt ( al zal dit in omg. Kamanjab wel anders zijn dan in Sossusvlei/ Swakopmund waarschijnlijk).

In de omgeving van Kamanjab kan je een Himba dorp bezoeken. Ook Twyfelfontein, versteende woud enz… zijn bezienswaardigheden alhoewel het niet veel voorsteld. Als je echter bedenkt hoeveel tijd er overheen is gegaan en dat je dit nu nog altijd kan bekijken is dit natuurlijk wel het meenemen waard. Palmwag is gelegen in een heel mooi gebied. Om daar te overnachten dien je wel voordien te boeken. Palmwag Lodge S 19.885547 - E 13.937101, + 264 (0)64 404 459, www.palmwag.com.na Je kan er ook excursies boeken om de woestijn olifanten te zien en er lopen daar meer neushoorns rond dan in het Etosha National Park.
Vanaf Swakopmund kan je langs de kust via Cape Cross naar Palmwag (trek daar maar 2 overnachtingen uit om de excursie te kunnen doen). Het is daar een geweldig mooi gebied. Van Palmwag kan je dan naar Kamanjab.
Je kan ook via Henties Bay en dan via de C35 naar Uis, White Lady (Brandberg), Verbrande berg, Twyfelfontein, Damara Living Museum en versteende woud () naar Khorixas, en Kamanjab.
(
) overnachting kan Mowani Mountain Camp, S 20° 30’ 36.1" - E 14° 25’ 46,4", +234 (0)61 232 009, mowani@visionsofafrica.com.na, www.mowani.com

Je hoeft helemaal niet naar Opuwo te rijden. Het Himba living museum in de omgeving van Kamanjab toont je meer dan voldoende van hun levenswijze. Indien je toch naar Opuwo zou rijden, weet dan dat het via Palmwag en Warmquelle moeilijk rijden is. Hou er rekening mee dat de Joubertpas op de C43 tussen sesfontein en Opuwo onderbroken is en dat de omleggingsweg (begint 25 km vóór Sesfontein) het eerste gedeelte (+/- 45 km) rotslecht is zelfs de naam karrespoor niet waardig. Enkel dikke stenen, keien en uitgespoelde beekbeddingen. Je hebt voor dat gedeelte best de beschikking over een 4x4 voertuig.

Grtjs

1 like

Een kamer bij Palmwag lodge hebben we al geboekt, net als petras gastehaus in uis ( white lady lodge was niet meer beschikbaar voor onze datum). Op internet had ik gelezen dat de route van Swakopmund via Uis/ Brandberg richting Palmwag mooier zou zijn i.p.v. langs de kust dus hebben we hiervoor gekozen ( en nog een stop bij Cape Cross). Helaas hebben we daar maar 1 nacht ( ivm de tijd) maar de lodge daar is ook erg duur en zeker voor 2 nachten… Volgens hen was het goed te doen als we de game drive ’ s middags doen als we vanaf Uis komen… ’ s ochtends op tijd weg… Zelf het Palmwag concessiegebied in rijden was ook een optie maar ik betwijfel of je dan wel zoveel ziet als met een georganiseerde drive…Hebben jullie de game drive gedaan?
Die weg klinkt wel heel beroerd idd… zie mijn andere post; had inmiddels begrepen van een medewerker van Khowarib lodge en opuwo lodge dat de C43/ joubertpass inmiddels weer open is…hopelijk blijft dit gewoon zo en kunnen we er in juni gewoon langs… In juni is wel de droge periode i.i.g.
De mowani mountain lodge ziet er overigens erg mooi uit maar 260 euro voor een nachtje vinden wij te duur…
Waar hebben jullie de himba village geboekt ( volgens mij zijn er minimaal 2 in Kamanjab)?

Heb vroeger een tijdje in Namibië gewerkt, (Zuid West Afrika). Heb toen voldoende Himba’s gezien en ontmoet, daarom hebben we dit vorig jaar niet bezocht. Wel hebben we van andere vakantiegangers vernomen dat ze heel tevreden waren over het(een) himba dorp in de omgeving van Kamanjab.

Mowani mountain lodge is niet ver verwijderd van Twyfelfontein. Tegenwoordig kan je daar ook overnachten. Hierbij een weblink naar Twyfelfontein Lodge (+/- € 75) als ik het goed heb gezien. Je vindt in heel Namibië goedkope maar ook heel dure overnachtingsmogelijkheden.