Interview: werken voor een Nederlandse reisorganisatie in Turkije

**Interview: werken voor een Nederlandse reisorganisatie in Turkije **

Roy, Royketurkey, heeft vier maanden stage gelopen in Antalya in Turkije. Hij heeft gewerkt als host voor Corendon Vliegvakanties. Roy vond het erg leuk om met mensen te werken, om de gasten te begeleiden en vragen te beantwoorden. Wereldwijzer vroeg hem alles over zijn tijd in Turkije.

**1. In welk land heb je gewerkt en wanneer? **

Ik heb in Turkije gewerkt voor Corendon Vliegvakanties als host. Van april tot en met juli 2010.

**2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan? **

Ik ben alleen naar Antalya in Turkije gegaan. Ik vind dat je zo beter contacten kunt leggen en dat je jezelf beter kunt ontwikkelen.

**3. Wat voor een soort werk heb je gedaan? **

Ik ben als host te werk gegaan. Dus gasten inchecken op de luchthaven en naar de bus begeleiden. De transfer naar de hotels begeleiden, praatje houden in de bus en vragen van de gasten beantwoorden.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0416.jpg

**4. Wat heeft je bewogen om naar dit land te gaan? **

Het maakte me eigenlijk niet zoveel uit waar ik naar toe zou gaan. Toevallig is Turkije eruit gekomen en hier ben ik ook erg blij mee, een super gaaf land om te werken!

**5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie? **

Ik heb zelf de contacten gelegd. Ik kende de organisatie al via het reisbureau waar ik stage heb gelopen en waar ik nu ook werk.

**6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt? **

Met collega’s het Nederlandse café opzoeken om gezellig een biertje te drinken!

7. En de minst leuke ervaring?

De minst leuke ervaring is natuurlijk als je een klacht krijgt van een gast. Maar je leert hier wel heel veel van, omdat je het probleem moet gaan oplossen.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0417.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0415.jpg

**8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en het land waar je gewerkt hebt? **

Eetgewoontes. Je eet op andere tijden en natuurlijk ook het andere eten. En het maken van afspraken. Als ze zeggen dat ze om om 5 over 8 bij jou zijn, dan zijn ze er meestal pas om half 9. Dit was in het begin erg vervelend, maar je went er wel aan.

9. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?

Contacten leggen met andere mensen, het leren kennen van een andere cultuur, het werk als job host en andere talen leren spreken. Met mensen werken vind ik altijd erg leuk.

**10. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **

Misschien wel. Als de tijd, school en mijn privé leven het toelaat wel. Ik zou het niet erg vinden om nog een keer in Turkije te gaan werken. Erg vriendelijke en behulpzame mensen!

**11. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in dit land? **

Stel jezelf op het ergste in, dan valt het reuze mee! Je gaat je familie, vrienden, vriend of vriendin wel missen, maar het is wel een super leuke en gave tijd!

Links bij dit interview:

.

2 likes

Er zit wel wat in wat je verteld. Maar in 2002 was Corendon vele malen slechter als organisatie als nu. Ik vond het leuk om er te werken, en als host weet je dat je ook 's nachts je bed uit moet en op vertragende vliegtuigen moet wachten, en klachten aan moet horen. ( niet horen maar er iets mee doen).

Ik weet natuurlijk jou ervaring in 2002 niet, maar de mijne was leuk!