Interview: Op naar een nieuw avontuur in Indonesië
Els, lavatera10, is van plan om naar Indonesië te gaan. Na een aantal keer in Thailand te zijn geweest, gaat ze nu op avontuur naar een nieuw, en voor haar onbekend land. De prachtige natuur, wandelmogelijkheden, de vele bijzondere plaatsen en de rituelen van de bewoners zijn maar enkele voorbeelden van de verwachtingen van Els. Wereldwijzer vroeg haar er alles over.
1. Naar welk land of welke landen ben je van plan om te gaan rondreizen?
Deze winter wordt het Indonesië, met als uitvalsbasis Bali.
2. Hoe ben je op het idee gekomen om deze reis te gaan maken?
Na een aantal winters in Thailand, wil ik nu een nieuw land gaan ontdekken.
3. Met wie ga je deze reis maken?
Ik reis alleen, maar vind ter plekke ongetwijfeld wel weer mede-reizigers om ervaringen mee uit te wisselen!
4. Wanneer vertrek je en hoe lang gaat de reis duren?
Ik vertrek op 1 december en kom terug op 26 februari.
5. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen voordat je kan vertrekken?
Ik heb alleen een visum nodig. Dit blijkt nog lastiger te zijn dan voor Thailand, als je voor drie maanden er wilt verblijven.
6. Waarom heb je specifiek voor deze landen gekozen?
Eerste reden: het moest een ‘goedkoop’ land zijn, anders kan ik me dat niet veroorloven met mijn pensioentje. Tweede reden: het moest in Azië zijn, zal wel een soort verslaving aan het worden zijn. Derde reden: Indonesië maakt deel uit van mijn vaderlandse geschiedenis, ik wil het nu zelf allemaal eens zien.
7. Wat verwacht je allemaal te zien in deze landen?
In Indonesië verwacht ik in de eerste plaats een prachtige natuur, wandelmogelijkheden, veel bijzondere plaatsen, rituelen, enz. Ik kan hier moeilijk alle highlights van het land gaan opnoemen, maar een aantal ervan zal ik zeker willen bezoeken. Daarnaast ga ik ook heel graag naast de ‘gebaande paden’, maar dat wijst zich vanzelf als ik er eenmaal ben. En dat worden dan waarschijnlijk weer de mooiste ervaringen.
8. Zijn er dingen in deze landen die jij sowieso gaat proberen te vermijden?
Wat ik vermijden wil en zal: Kuta! Kuta is een stad in het zuiden van Bali, Indonesië. Het is een voormalig vissersdorp. Het was een van de eerste steden op Bali met enige toeristenindustrie en als badplaats is het een van de belangrijke toeristische bestemmingen in Indonesië.
9. Wat is de grootste aantrekkingskracht van deze landen voor jou?
Azië: de cultuur (Hindoeïsme, Boeddhisme), de aard van de mensen, de mogelijkheid om vrij gemakkelijk contacten te maken met de lokale bevolking, de gastvrijheid en niet te vergeten de zalige temperatuur. Laat ze hier allemaal maar bibberen!
10. Heb je jezelf voorbereid op cultuurverschillen en eventuele communicatieproblemen?
Ja, ik bereid elke reis zoveel mogelijk voor, lees er veel over, zoek veel op via internet. De eerste keer Thailand (dat was tevens mijn eerste keer in Azië) was een openbaring, heb er zoveel gezien en geleerd. Het ‘cultuurverschil’ is er natuurlijk nog steeds, maar het voelt nu minder als ‘verschil’, ik begin me er meer en meer thuis te voelen. Communicatie: nooit problemen mee gehad, desnoods handen- en voeten werk, en een woordenboek in de hand, het lukt altijd weer om elkaar te begrijpen.
11. Wat is de beste tip die je tot nu toe van andere reizigers hebt gekregen?
De beste tip, dat zijn er vele, maar als ik alleen al naar vandaag terugkijk dan zou ik zeggen: de link naar bijvoorbeeld www.columbusmagazine.nl/azie_en_midden-oosten/indonesie/bali/reisreporter. Geweldig, wat een informatie daar uit komt, ook veel zaken die niet in de reisgidsen vermeld staan.
Links bij dit interview: