Interview met Yana: Voor het werk naar Mexico
Yana, op Wereldwijzer beter bekend als Insider Mexico, ging in 2010 met haar man mee naar Mexico en is werkzaam in het toerisme. Hoe is het eerste jaar Yana bevallen en hoe kijkt ze naar het land Mexico en z’n bewoners? Wereldwijzer vroeg het haar.
1. Sinds wanneer woon je in Mexico?
Ik woon sinds 2010 in Playa del Carmen, Mexico.
2. Wat is de reden geweest om naar Mexico te verhuizen?
Mijn man en ik werkten beide voor 2 verschillende reisorganisaties in Turkije. Het is gebruikelijk dat je regelmatig van bestemming wisselt en mijn man kreeg een mooie positie in Mexico aangeboden en ik kon geen nee zeggen J
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Mexico te gaan wonen?
Het was nogal ingewikkeld om naar Mexico te komen. Ik kom oorspronkelijk uit Wit Rusland maar leef al vijf jaren met mijn man in het buitenland. Wit Rusland heeft helaas geen diplomatische betrekkingen met Mexico en we moesten daarom eerst de werkvergunningen voor mijn man regelen voordat ik naar Mexico kon reizen. Alles tezamen heeft het 4 maanden geduurd voordat ik de oversteek kon maken.

Yana bij de Agua Azul watervallen - Agavevelden bij Valladolid Yucatan
4. Hoe bevalt het leven in Mexico tot nu toe?
Ik ben erg tevreden hier. De levenskwaliteit is erg goed, je kunt hier goed eten ( ik ben vooral gek op guacamole en de tacos) en er is veel te doen en te zien. Om nabij de exotische stranden en de turquooise zee te leven was altijd al mijn droom. De Mexicanen zijn erg vriendelijke, beleefde en leuke mensen.
5. Wat is je leukste en/of gekste ervaring in Mexico tot nu toe geweest?
Dat was voor mij absoluut het zwemmen met de walvishaaien. Ik snorkel graag maar toen ik met een bootexcursie het water insprong en opeens naast zo´n reuzachtige walvis zwom, dat was onbeschrijfelijk.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Mexico wonen?
Een enorm verschil. Ten eerste kun je hier niet zo goed winkelen als in Nederland maar je kunt hier wel het gehele jaar in shorts, tshirt en slippers inkopen . Verder moest ik nogal wennen aan het levensritme en werkritme van de Mexicanen. Hier gaat alles in een veel rustiger tempo. De mensen hier zijn heel ontspannen en leven met het credo ‘ carpe diem’.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Playa del Carmen is nogal een smeltkroes van culturen. Er leven veel buitenlanders. Argentijnen, Italianen, Fransen, Amerikanen en ook een handjevol Nederlanders. De sfeer is erg internationaal. Ik moet wel zeggen dat als je een beetje Spaans spreekt, de mensen het hier erg waarderen.
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Het belangrijkste cultuurverschil is, dat Mexicanen erg veel van muziek, vermaak en feesten houden ! Er is geen belangrijke dag, dan de dag waarop iets te vieren valt.
Hier wordt voor alles een fooi gegeven. Ga je inkopen in de supermarkt, betaal je een kleine fooi aan diegene die de waar in de tas inpakt. Als je gaat tanken, betaal je ook een klein fooitje voor het wassen van de ramen. Parkeer je de auto ergens in een straat, is de kans groot dat als je terugkomt, iemand zegt dat ie op je auto heeft gepast. In de restaurants wordt altijd een fooi betaald. De salarissen zijn dan ook erg laag ( min. Dagloon 53 pesos/ 3 € per dag) en velen leven van de fooi.
Verder zijn de mensen erg katholiek en speelt de kerk een erg belangrijke rol in het dagelijkse leven. Eén van de belangrijkste religieuze feestdag dat na Pasen en Kerstmis wordt gevierd , is de ´Dia de los muertos´. Op 2 november worden de overleden familieleden op grootse wijze herdacht. Dit is nogal een happening hier. De Mexicanen gaan hier met een bijzondere wijze om en het is geen treurige maar erg kleurige dag.

Het prachtige Campeche - Maya-ruïnes aan het strand van Tulum
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Mexico?
Deze regio is een toeristen bestemming en hier is altijd wel werk te vinden. Ik ben eerst begonnen Spaans te leren want dat vond ik erg belangrijk. Daarna ben ik begonnen te werken voor een onroerend goed bedrijf maar daar was erg weinig werk . Ik heb toen besloten om voor mijzelf te beginnen. Omdat ik een aantal jaren in de reiswereld heb gewerkt en hier mijn ervaring heb opgedaan, heb ik gekozen om hier een reisorganisatie te beginnen en dat bevalt me erg goed.
10. Waar moeten mensen die in Mexico komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Er is een groot klimaatverschil tussen Nederland en Mexico. Vooral in dit Caribische gedeelte van Mexico is het in de zomer erg warm en vochtig maar in de winter zijn de temperaturen zoals in Nederland in de zomer. Je kunt hier als Nederlander met een toeristenvisum 6 maanden verblijven en in de tussentijd werk zoeken. Denk er vooral aan dat de salarissen hier een stuk lager liggen. Met Engels kun je je hier prima redden maar het is erg belangrijk dat je ook de Spaanse taal leert/ spreekt en last but not least is er een groot tijdsverschil en afstand met Nederland ( 7 uur vroeger en 8200 km ).
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Mexico te gaan wonen?
Integendeel. Ik ben erg blij dat ik hier woon en heb het erg naar mijn zin.
12. Wat vind je persoonlijk de mooiste plek van Mexico?
De Caribische kust is prachtig en absoluut mijn favoriet !
13. Welke Mexicaanse stad is jouw persoonlijke favoriet?
Ik vind de koloniale stad Campeche erg mooi en bijzonder.Het is een kleurige stad met veel geschiedenis, mooie historische gebouwen en koloniaal centrum en een heerlijk promenade aan de Golf van Mexico ( en overal op de promenade gratis wifi J).
14. Wat is je meest favoriete en wat is je minst favoriete Mexicaanse gerecht?
Sopa de mariscos oftewel de zeevruchtensoep. Daar kun je me ´s nachts wakker voor maken. Ik ben niet zo dol op ´mole´. Dit is een roodbruine saus met vele ingredienten zoals; chili, chocolade, knoflook, gemalen pinda´s , ui, kaneel en nog veel meer kruiden…Dit wordt over het vlees geserveerd, maar niet bij mij !

Yana genietend van haar favoriete soep
15. Hoe ben je op Wereldwijzer terecht gekomen?
Mijn man leest regelmatig verschillende artikelen van de Medelanders en vindt het een informatieve site. Ik lees hier ook de graag de bijdrages die worden gepost.
http://i32.photobucket.com/albums/d3/sjoelie3/Banner1.jpg?t=1336741928
Website van het reisbureau van Yana: www.insidermexico.nl
Voor meer foto’s: www.facebook.com/insidermexico