Interview met Sander: Wonen en Werken in Amerika

Interview met Sander: Wonen en Werken in Amerika

Sander Vessies ging voor zijn bedrijf Symbaloo.com twee keer drie maanden naar Amerika. Tevens werkt hij voor Latravia.com, een website over emigreren en een huis kopen in het buitenland. Zijn ervaringen in Amerika hebben zijn kennis flink verrijkt. Sander is inmiddels helemaal op de hoogte van wonen en werken in Amerika, en deelt graag zijn ervaringen. Wereldwijzer vroeg hem het hemd van zijn lijf.

1. Wanneer ben je naar Amerika gegaan, waar ben je naar toe gegaan, en hoelang ben je daar uiteindelijk geweest?

Ik ben twee keer voor drie maanden naar Amerika geweest om ons internetbedrijf daar in de markt te zetten. Ons kantoor zit in Orange County, het gebied onder Los Angeles – California. De eerste keer dat ik vertrok was in augustus 2009, de tweede keer was juli 2010, vlak na de WK finale!

2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?

Ik ben er beide keren in mijn eentje heen gegaan, al woonde onze Nederlandse CEO daar al wel een poosje. De eerste paar dagen sliep ik bij hem thuis, daarna even in een hotel en uiteindelijk ben ik in een Condominium terecht gekomen. Dat is een appartementen complex met allerlei gedeelde faciliteiten zoals een zwembad, gym, tennisbaan, clubhuis en barbecueplaats.

3. Wat voor een soort bedrijf ben je gestart, en wat voor een soort werkzaamheden heb je uitgevoerd tijdens je verblijf in Amerika?

Ik ben een van de mensen achter het bedrijf Symbaloo.com; een startpagina die je naar eigen voorkeur kunt inrichten. Ik heb onze werknemers aldaar getraind en samen met de CEO de strategie uitgezet. Naast Symbaloo ben ik een van de oprichters van Latravia.com. Op die website kun je een boel informatie vinden over emigreren of een huis kopen in het buitenland. Voor Latravia.com heb ik in Amerika niet heel veel gedaan, behalve dat mijn ervaring mijn kennis flink heeft verrijkt, wat van pas kan komen bij toekomstige klanten.

4. Waarom juist in Amerika een bedrijf starten?

Amerika is na China het land met de meeste internetters. Bovendien komen alle online innovaties uit Amerika (denk aan Twitter, Facebook, Groupon, Apple). Als je het daar maakt sta je direct op de wereldkaart.

*Sander bij de Golden Gate Bridge *

5. Hoe heb je vergunningen, visa, en huisvesting geregeld?

Het fijne was dat ik dankzij Latravia al goed wist wat ik allemaal moest regelen. Vooraf hadden we al besloten dat ik 3 maanden zou gaan, maar als het nodig was zou ik langer kunnen blijven. Drie maanden vallen namelijk binnen het toeristenvisum, als ik langer zou blijven hadden we dat ter plekke geregeld. Verder had ik geen vergunningen nodig, maar natuurlijk wel huisvesting. Dat was een kwestie van veel op Craigslist kijken (de Amerikaanse Marktplaats) en overal naartoe bellen en mailen. Ik wilde als Nederlander voor een dubbeltje op de eerste rang zitten: drie maanden luxe en goedkoop wonen. Dat is na wat moeite wel gelukt. Ik had een erg mooi verblijf voor iets meer dan 1000 euro per maand dat ik particulier huurde van iemand.

Wat wel tegenviel waren de kosten voor de huurauto. De kosten voor de huurauto zelf vielen mee, maar de verzekering kostte zo’n 25 euro per dag. Dat tikt aan als je 3 maanden huurt… We hebben werkelijk alles geprobeerd om dit goedkoper te krijgen maar dat is niet gelukt.

Mijn telefoonabonnement was een tijdelijke extra simkaart die op het familieabonnement bij AT&T van de baas bijgeschreven kon worden. Gewoon voor 3 maanden, daarna kon het weer worden opgezegd. Ideaal!

6. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?

Alles geheel zelfstandig, maar ik moet zeggen dat het zonder de baas met zijn Social Security number allemaal een stuk lastiger was geworden.

7. Wat is de leukste ervaring die je tijdens de reis hebt meegemaakt?

Toen mijn vriendin 2,5 week op bezoek kwam hebben we fantastische dingen ondernomen. Venice Beach, San Francisco, San Diego, Universal Studios waren te gek, maar het weekend in Las Vegas was denk ik het leukste van alles.

8. En de minst leuke ervaring?

Het missen van mijn vriendin. Maar ik vond het in het gebied waar ik zat uiteindelijk lastig om te socializen. Die Amerikanen maken snel een social talk, maar echt diepgaand wordt het niet. Toen ik een keer met een collega en haar vriend een hapje ging eten, gingen ze na het toetje direct naar huis. Niet omdat het niet gezellig was, maar ze moesten nog dingen doen. Iedereen is bezig met zijn eigen “goals”. Ik heb ook een jaar in Barcelona gewoond en als ik daar uit eten ging met collega’s was ik nooit voor 01.00 u thuis.

*Links: Sander en zijn vriendin in Vegas, Rechts: Condominium *

9. Wat zijn de grootste (bedrijfscultuur) verschillen tussen Nederland en Amerika?

Er zijn heel veel verschillen. Maar de grootste twee verschillen zijn volgens mij onze directheid VS de indirectheid van de Amerikanen, en het verschil in hiërarchie. De werknemers verwachten dat jij ze “vertelt” wat ze moeten doen. Meedenken doen ze maar weinig, tenzij ze goed begrepen hebben dat dit echt van ze verwacht wordt. Ze werken keihard, en starten ook als ze nog niet weten wat precies de bedoeling is. Wat dan verkeerd is gegaan herstellen ze zonder morren.

Verder zorgt het soepele ontslagrecht voor een andere sfeer. Iedereen wil vriendjes zijn met de manager en gaat liever voor persoonlijk succes. Kennis en kwaliteiten worden daarom niet altijd gedeeld.

Tot slot wil ik nog noemen dat Amerikanen graag voor snel succes gaan. Liever vandaag 100 dollar verdienen, dan 1.000 dollar volgende week. Op netwerk events praat iedereen met elkaar, maar lopen ze binnen een minuut weer weg als je niet veel voor elkaar kunt betekenen.

10. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?

Ik heb 6 maanden heel nauw samengewerkt met de CEO. Daar zaten zo enorm veel leermomenten in op professioneel vlak, daar zou ik een klein boek over kunnen schrijven! Maar als het gaat om de ervaring in Amerika denk ik dat de ervaring met de Amerikaanse cultuur mijn wereldse besef flink heeft verruimd. Amerika en Europa verschillen echt veel meer van elkaar dan ik vooraf had gedacht.

11. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land?

Ik wil heel graag weer naar het buitenland. Onder andere omdat ik slecht tegen de lange Nederlandse winters kan, en ervan houd om in andere culturen te functioneren. Mijn voorkeur gaat dan echter wel uit naar een land binnen Europa, bijvoorbeeld Spanje. Dat is dichter bij huis en de levensinstelling van de Spanjaarden spreekt mij veel meer aan.

Omdat mijn vriendin emigreren niet ziet zitten, maar wel houdt van reizen willen we ooit een tweede huis kopen in Spanje en daarnaast veel van de wereld zien. Mijn vriendin werkt voor KLM dus dat maakt het vliegen een stuk voordeliger en daardoor toegankelijker.

*ontspannen bij het zwembad na een dag werken *

12. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om te gaan werken in Amerika?

Ik heb gemerkt dat er veel dromers zijn. Mensen die denken dat emigreren naar Amerika of wonen en werken in Amerika helemaal het einde is. Daarbij onderschatten ze hoeveel moeite het kost om in Amerika te kunnen wonen.

Ik zou een ieder aanraden om gewoon eens drie maanden op dezelfde plek in Amerika te gaan wonen, en “ervaren” hoe het leven daar bevalt. Dat kan al met je toeristenvisum. Dit geldt trouwens voor elk land waar je heen zou willen emigreren. Wonen in het buitenland is te gek, maar je moet wel je draai vinden en integreren.

Al met al was mijn tijd in Amerika een fantastische ervaring, en had ik die voor geen goud willen missen!

**Links bij dit interview: **

.

Mooi verhaal. :slight_smile:

Een condominium is alleen maar een naam voor een koopappartement, de meeste condo’s hebben namelijk lang niet zoveel gedeelde faciliteiten. :wink:

Sander,

Je zegt: “Drie maanden vallen namelijk binnen het toeristenvisum, als ik langer zou blijven hadden we dat ter plekke geregeld.” Bedoel je dat je op het Visa Waiver Program de USA binnenkwam? Maximaal verblijf is dan 90 dagen (bijna 3 maanden) maar verlengen kan niet voor zo ver ik weet, als dat wel mogelijk is zou ik dat graag willen weten. Wij bezitten namelijk sinds 2008 een condo in Orlando, FL, waar wij 2x per jaar voor 90 maanden naar toe gaan, ik ben gepensioneerd, vandaar. Meestal is dat lang genoeg maar soms zou je wat langer willen blijven.

Ik denk er al wel ns aan een B2 visum aan te vragen (toeristenvisum geldig voor een half jaar) maar ik zie er tegen op naar de US ambassade te moeten met alle onzekerheid vandien. Een green card zouden we alleen kunnen krijgen met de green card lottery maar tot nu toe hebben we daar geen geluk mee gehad.

Hartelijke groeten,

Harry

sander,
tja,wij gaan ook weg uit europa,dit omdat de we nieuwschierig zijn hoe het er ergens anders aan toe gaat,maar amerika?
florida trekt me wel,maar ben uiteindelijk in de caribbians terecht gekomen.
een heel andere [aantrekkeijke] wereld.
ik heb er dc trading&repair opgericht,en op een buureiland psv zit de ex adviseur van jorge bush die een heel eiland heeft gekocht,aardige vent.
ook zou ik graag mijn vliegbrevet hen in florida om dit te gebruiken in de caribbians,zodat heen en weer naar verschillende eilanden makkelijker word,want je moet of een boot of ander transport hebben.
je vermeld dat je in real esate doet in amerika,nou is het zo dat ik dat ook doe op de eilanden in de caribbians,mischien kunnen we wat voor elkaar betekenen.
ook is er door mijn goede vriend grenadine,s coating gestart,[kijk op google naar kartonnen boot,dat spul is het], en gaan we quads en scooters verhuren aan toeristen,want het grote vliegveld op st vincent is in 2013 klaar,ook gaat men starten in november met 2x per dag een vlucht vanaf parijs naar martinique en kan men vandaaruit weer naar de andere eilanden met een klein lijn vliegtuigje van svg of een andere maatschapij.
het is werkelijk geweldig en er is nog erg veel te bereiken daar.
sommige eilanden zijn engels en andere weer frans georienteerd.
voor meer info kan men me bereiken op: [EMAIL=“trabiman@hotmail.com”]trabiman@hotmail.com
stuur eens wat meer info als je wilt en wie weet waar het toe zal lijden.
ik weet dat er 165000 mensen willen emigreren per jaar volgens de emigratiebeurs,en ik denk dat er vast wel mensen bij zijn die dus buiten europa willen wonen. [st vincent&the grenadine,s] mischien?
tevens lever ik zeer luxe speedboten [mahony] met een of twee maal een inboord v10 van viper dodge.
mischien kun je er wat mee, benzine is 16 cent en belasting tja weinig of helemaal niet.
let wel andere dingen zijn weer wat duurder,omdat alles aangevoerd moet worden vanaf het vaste land.
hoop op reactie,
met vriendelijke zonnige groeten evert.:zon02: