Interview met Mark: Een Avontuurlijke Road Trip door Noord Amerika

Interview met Mark: Een Avontuurlijke Road Trip door Noord Amerika

Mark, op Wereldwijzer mc86, heeft een reis van drie maanden door Amerika gemaakt met een auto die hij kocht in New York. Onderweg reisde hij met verschillende mensen uit verschillende landen, en sprak hij locals die hem verzekerde van het bestaan van Aliens. Tijdens zijn reis besloot hij ook nog spontaan even over de Canadese en Mexicaanse grens te hoppen. Wereldwijzer vroeg hem naar zijn avonturen.

**1. Van wanneer tot wanneer ben je in Amerika geweest? **

In 2008 ben ik van half april tot half juli in Amerika geweest, in totaal dus 3 maanden. Daarnaast ben ik in 2010 ook nog eens 3,5 week aan de Westkust geweest.

2.Met wie heb je deze reis gemaakt?

Alleen, een paar weken heb ik wel met andere mensen samen gereisd. Ongeveer 3 weken met een Nederlands meisje en een Deense jongen en meisje en daarvoor een week of 2 met een Australiër en Koreaan. De 2e keer was met mijn vriendin en haar familie.

**3.Hoeveel tijd heeft het regelen van de reis geduurd? **

Wat ik iedereen aan kan raden is er ruim de tijd voor nemen. Niet alleen kun je dan alles lekker rustig voorbereiden, maar het regelen zelf is ook al hartstikke leuk! Een maand of 6 à 7 van tevoren ontstond het idee om een reis door de VS te maken en vanaf toen ben ik van alles uit gaan zoeken. De ene week wat meer dan de ander, maar zeker voor vliegtickets is het slim om op tijd te beginnen.

4. Van wat voor een type accommodaties heb je gebruikgemaakt?

Omdat ik een beperkt budget had, heb ik voornamelijk in hostels geslapen. Aangezien ik alleen reisde, was het soms ook wel gezellig om met een paar man op de kamer te liggen. Onderweg, bijvoorbeeld op doorreis naar de volgende stad, heb ik ook vaak in motels verbleven. Alleen één keer in New Orleans heb ik in een hotel geslapen.

**5. Waar komt je interesse vandaan om naar dit land te gaan? **

De interesse voor de Verenigde Staten was er altijd al, misschien door films, het nieuws of het feit dat het land alles heeft.

*Mark in Key West *

6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens deze reis hebt meegemaakt?

Heel moeilijk, omdat ik heel veel leuke dingen heb meegemaakt. Om er toch één uit te pakken; Op weg naar Yosemite National Park raakte mijn auto weer eens oververhit en moest ik langs de kant weg stoppen om hem te laten afkoelen. Toevallig was ik net bij een oude autostop, waar nog oldtimers geparkeerd stonden bij een vervallen schuur dat dienst had gedaan als restaurant. Buiten zaten twee oude mannen en ik mocht erbij komen zitten tijdens het wachten. Uiteindelijk heb ik er drie uur gezeten en geluisterd naar geweldige anekdotes en hun meningen over de Amerikaanse staat, de wereld, het bestaan van aliens en hoe de Amerikaanse regering daar een rol in speelt.

7. Wat is de minst leuke ervaring die je hebt meegemaakt?

Op het begin van mijn reis heb ik in Peekskill bij New York een auto gekocht. Dit was een Mercury Topaz uit ’89 en gedurende de reis van 3 maanden heb ik er 4x mee naar de garage gemoeten. Achteraf zijn het wel weer leuke ervaringen, maar op het moment dat je weer langs de weg staat met een oververhitte motor is het wel balen!

8. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de VS?

Sowieso de ongelooflijke grootte van het land. In het begin heb ik me gruwelijk verkeken op de afstanden daar, aangezien een klein stukje op de kaart meteen 3 uur rijden bleek. Dan ben je in Nederland van het noorden naar het zuiden gereden.

Verder werkt het principe van kruisingen perfect! Wie het eerst op een kruising aankomt mag eerst en iedereen is daar ook heel netjes in.

**9. Hoe ben je omgegaan met taal- en cultuurverschillen ? **

Ik vond de verschillen nogal meevallen. Gelukkig heb ik geen moeite met Engels, dus daar heb ik geen problemen in ondervonden. Je moet even nadenken bij het fooi geven, want 10 % fooi geven is echt het minimum. Verder betekent “Hi how are you?” ongeveer hetzelfde als hallo hier en men verwacht dan ook niet dat je een heel verhaal gaat ophangen.

10. Wat vind je van de Amerikanen?

Van tevoren had ik meer een beeld van de Amerikanen als een beetje arrogante en weinig behulpzame personen die denken dat ze de beste zijn. Maar na mijn reizen naar de Verenigde Staten ben ik erachter komen dat het juist hele vriendelijke en open mensen zijn. Dat ze zichzelf de beste vinden klopt nog wel enigszins, aangezien ze op hun Independence Day op 4 juli nog wel omroepen of iedereen bij het volkslied wil gaan staan voor het beste land van de wereld… Maar ongeveer iedereen die ik ben tegengekomen of heb gesproken was altijd vriendelijk en geïnteresseerd.

*Links: Mark en zijn vriendin, Rechts: Monument Valley *

11. Heb je een rondreis gemaakt door verschillende staten? Zo ja:

Op mijn rondreis ben ik 3 maanden weggeweest en ben met name aan de Oost- en Westkust geweest. Door het Heartland ben ik eigenlijk alleen maar heen gereden. In totaal ben ik door 22 staten gekomen en wel de volgende: New York, New Jersey, Pennsylvania, Maryland (en Washington D.C.), Virginia, Tennessee, Georgia, Florida, Alabama, Mississipi, Louisiana, Texas, New Mexico, Arizona, Nevada, Utah, Wyoming, Montana, Idaho, Washington, Oregon en Californië. Daarnaast dan nog in Vancouver (Canada) en Tijuana (Mexico).

Vaak verbleef ik maar een paar dagen in een staat of zoals eerder gezegd ben ik er zelfs alleen maar doorheen gereden. Het langste ben ik gebleven in de staten Florida en Californië, niet alleen omdat deze erg groot zijn, maar ook vanwege het mooie weer en het feit dat er ook veel te beleven was. Gemiddeld denk ik een dag of 3 à 4 per staat, met dan uitschieters in Florida en Californië.

Toen ik voor de tweede keer ging zijn we in Californië, Arizona, Nevada, Utah en Oregon geweest.

12. Ondervond je cultuurverschillen tussen de verschillende staten?

Moeilijk om te zeggen of er echte cultuurverschillen zijn tussen de verschillende staten. In New York gebeurt alles wel in een versnelling hoger dan bijvoorbeeld Miami of LA. In de zuidelijke staten denken de mensen nog wel wat conservatiever heb ik het idee, wat waarschijnlijk nog deels van vroeger afkomt.

**13. Wat MOET je gezien hebben in Amerika? **

Op mijn reizen door de VS heb ik denk ik toch best veel gezien en het is daarom moeilijk aan te geven wat je echt gezien MOET hebben. Om er toch een paar te noemen, zou ik zeggen New York City en de Grand Canyon. Dat zijn toch twee sights die het meeste indruk hebben gemaakt.

14. Hoe heb je de beveiliging en douane op de luchthaven(s) ervaren?

De eerste keer dat ik ging had ik een tussenstop op Londen en werden we daar goed gecontroleerd. Schoenen moesten ook uit en werd onder je voeten gekeken. Bij aankomst in de VS had ik gehoord dat je lang moest wachten, maar ik had denk ik geluk want er was geen rij toen mijn vlucht aankwam. Wel moest je van al je vingers een scan laten maken en er werd ook een foto gemaakt. Verder vroegen ze wat ik kwam doen in Amerika. In het vliegtuig zelf moest ik ook een wit en groen formulier invullen met vragen als: “kom je hier een aanslag plegen” etc. Dat is inmiddels niet meer en vervangen door het ESTA-visum dat je nu voordat je gaat online moet invullen en aanvragen ( en betalen!).

De tweede keer dat ik ben geweest verliep ongeveer hetzelfde al had ik het idee dat het allemaal iets minder streng was en wat soepeler doorging. Nu hadden we een rechtstreekse vlucht en ging het ook wat sneller door de douane.

15. Heb je tijdens je bezoek aan Amerika ook andere landen aangedaan (bijvoorbeeld Mexico of Canada)?

Toevallig heb ik tijdens mijn rondreis van drie maanden inderdaad ook Canada en Mexico aangedaan. Dit idee ontstond pas later tijdens mijn reis, omdat ik nog wat tijd over had en het me leuk leek om hier ook een keer te gaan kijken. Dit viel goed te combineren en ik ben ook met de auto de Canadese grens over gegaan naar Vancouver. Hier ben ik een aantal dagen verbleven en het is echt een hele mooie en leuke stad!

Naar Mexico werd het afgeraden om met de eigen auto te gaan en het was ook veel makkelijker om met een groep uit het hostel mee te gaan. We parkeerden het busje net voor de grens en zijn Mexico ingelopen. Hier ben ik een dagje in Tijuana geweest, niet heel mooi, wel goed voor een feestje! Al zou ik hier wel goed opletten en alleen gaan als er iemand bij is die de weg etc kent.

*Links: Grand Canyon, Rechts: Bryce Canyon *

**16. Zou je nog terug willen naar dit land? **

Zeker weten! En deze zomer staat het alweer op de planning! Er zijn nog veel dingen die ik zou willen zien in de VS en ik zou het ook niet erg vinden om andere steden of natuurgebieden nog eens te bezoeken!

**17. Zou je jezelf wel kunnen zien wonen in de VS? **

De keren dat ik er ben geweest is het me zeer goed bevallen en was het erg positief. Ik zou mezelf er ook wel kunnen zien wonen, al lijkt het me niet zo makkelijk om er te mogen werken en een baan te vinden.

18. Heb je nog een reis in de planning staan?

Deze zomer staat weer een trip naar de Verenigde Staten gepland! Nu ga ik eerst 2 weken met mijn vriendin en aansluitend een week met mijn ouders en broertje en zijn vriendin.

De eerste 2 weken gaan we rondreizen door Florida en de derde week gaan we een week naar New York met de familie.

Op 11 juli vertrekken we naar Miami vanaf Düsseldorf en op 26 juli komt de rest van de familie naar New York. Mijn vriendin en ik pakken dan een binnenlandse vlucht naar NYC. Op 1 augustus vliegen we met z’n allen terug naar Nederland.

19. Hoe lang ben je al bezig met het plannen van deze reis?

In november ontstond het idee om weer naar de USA te gaan. Sindsdien zijn we langs reisbureaus geweest om de reis te boeken, maar dit viel nogal tegen. Aangezien ik 3 jaar geleden ook de hele reis zelf heb geregeld, hebben we het nu ook zelf gedaan. Het hoeft niet altijd goedkoper te zijn, in ons geval nu gelukkig wel, maar persoonlijk vind ik het ook leuker om het zelf te regelen en uit te zoeken. Begin januari hebben we tickets en de hotels geboekt en momenteel zijn we aan het kijken naar Broadwayshows en bezig met het reisprogramma op te stellen!

20. Heb je nog tips voor mensen die ook naar Amerika willen?

De belangrijkste tips die ik heb zijn: Begin op tijd met voorbereiden en uitzoeken waar je heen wil, wat je wil zien, vliegtickets etc. Deze “voorpret” is ook een heel erg leuk onderdeel van de trip en het kan flink in de kosten schelen. Verder moet je opletten met het inschatten van de afstanden, want voor een Amerikaan is 3 uur rijden heel normaal. Zorg er ook voor dat je niet teveel wil zien in de periode dat je gaat. Neem de tijd om iets te bekijken of te doen, want het is zonde om het af te raffelen en er zijn toch teveel dingen te zien dan dat je er tijd voor hebt. Dus keuzes maken!

**Links bij dit interview: **

.