Interview met Bruno: In Amerika kom je niet aan lezen toe

Interview met Bruno: In Amerika kom je niet aan lezen toe

Bruno, op Wereldwijzer Bpannelissen, genoot van het rijden door de States en de beleefdheid en behulpzaamheid van de Amerikanen. Hij verbleef ook een tijdje bij een vriendin die in “the middle of nowhere” woont wat hem wel goed beviel. Hij had ’s avonds zo veel om over te kletsen met zijn vrouw dat ze aan lezen niet meer toekwamen. Er staat ook al weer een nieuwe reis in de planning. Nu deelt hij de verhalen over zijn afgelopen reis en de plannen voor zijn volgende reis met Wereldwijzer.

1. Van wanneer tot wanneer ben je in Amerika geweest?

Van 29 mei t/m 15 juni 2009.

**2. Met wie heb je deze reis gemaakt? **

Samen met mijn vrouw.

3. Hoeveel tijd heeft het regelen van de reis geduurd?

Bij het reisbureau een middag en daarna stop je toch wel vele middagen erin om zoveel mogelijk info te vergaren van alle plaatsen waar je naar toe gaat.

4. Van wat voor een type accommodaties heb je gebruikgemaakt?

Heel uiteenlopend,van een prachtig hotel in Canada tot een gewoon motel in Jackson en zelfs een nacht in een trailer bij een vriendin die in Amerika woont. Maar ik durf gerust te stellen dat het overal netjes was en ook vriendelijk personeel.

5.Waar komt je interesse vandaan om naar dit land te gaan?

De “grootsheid” van het land de werkelijk adembenemende natuur en we hadden al enige tijd een leuk contact met een vriendin die er woont en die we graag wilden ontmoeten.

Bruno

**6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens deze reis hebt meegemaakt? **

Elke dag was eigenlijk een aparte ervaring,we hadden bv boeken meegenomen voor in de avonduren, dachten we,maar je lag elke avond de dag door te nemen zodat we geen letter gelezen hebben. Voor ons persoonlijk de ontmoeting met die vriendin was wel heel speciaal en dan vooral de plek waar zij woont,werkelijk in de “middle of nowhere”.

7. Wat is de minst leuke ervaring die je hebt meegemaakt?

Hier moet ik echt het antwoord schuldig blijven…

8. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de VS?

Ik ga hier niet zeggen de grootte van het land want het is werkelijk allemaal “HUGE”…maar vooral het respect wat de mensen er hebben voor elkaar,de beleefdheid in omgang. Waar ik een beetje tegenop keek was het rijden omdat je toch in enorme grote steden terecht kwam,maar dat bleek een echte verademing. Ik heb nog nooit zo ontspannen gereden,je krijgt van iedereen de ruimte. Geen bumper kleven of gejakker zoals hier. Het “first come first go” op een kruising zou je hier nooit klaar krijgen maar daar werkt het wel. Zelfs in steden als Seattle en Vancouver reed je rond met de vinger in de neus. Ook in restaurants en winkels werd je heel beleefd en vriendelijk geholpen en als ze hoorden dat je uit Europa kwam dan waren ze heel geïnteresseerd waar je vandaan kwam. Ik vind vooral dat er zo’n relaxte sfeer is zowel buiten als in de steden.

**9. Hoe ben je omgegaan met taal- en cultuurverschillen ? **

Taal is eigenlijk geen probleem en zulke enorme cultuurverschillen zijn er eigenlijk niet. Waar we ons bvb echt aan moesten “aanpassen” is het ontbijt,dat is werkelijk enorm.

10. Wat vind je van de Amerikanen?

Hier vind je nog het echte respect voor elkaar zowel op straat als in het verkeer,mensen waren er erg beleefd en behulpzaam. Een Amerikaan wordt hier misschien wel gezien als arrogant en schreeuwerig maar onze ervaring is helemaal anders. Die vorm van omgang met elkaar is hier al heel lang
uitgestorven.

Links: Twin Falls, Rechts: Ghost Town, Garnet, MT

**11. Heb je een rondreis gemaakt door verschillende staten? **

We zijn onze reis begonnen in Seattle en van daar naar Vancouver gegaan waar we vijf dagen in Canada verbleven in British Columbia en van daar weer naar de States. In Amerika zijn we in vier staten geweest: Washington,Montana,Wyoming, en Idaho.
In Canada, British Columbia zijn we 5 dagen geweest,in Montana 3 dagen,in Wyoming 2 dagen,in Idaho 3 dagen en in Washington 4 dagen.

**12. Ondervond je cultuurverschillen tussen de verschillende staten of bijvoorbeeld tussen het Heartland, het Zuiden, de Oost en West kust? **

Montana ,Idaho en Wyoming zijn echte “cowboystates” en je hebt hier heel veel invloed op cultureel vlak van de Indianen, terwijl je in Vancouver vooral hele grote oosterse invloed hebt omdat een groot gedeelte van de bewoners oosters is. Overigens hadden we wel het idee dat de indiaanse bevolking niet echt gewaardeerd werd onder de rest van de bevolking. Montana is bv een echt conservatieve staat volgens onze vriendin en men wil dat vooral zo houden,dus een president als Obama word daar door de grote meerderheid niet zo gewaardeerd. Overigens is onze vriendin wel weer een fan van Obama.

**13. Wat MOET je gezien hebben in het land waar je naar toe bent geweest? **

Moeilijk want bij een rondreis moet je vooral keuzes maken omdat het land zo groot is. Maar wat je vooral in de Canadese Rockies niet mag missen is “the Icefields Parkway”,een natuurweg van Jasper naar het zuiden en hier zie je werkelijk adembenemende natuur. En natuurlijk Yellowstone Park
was ook schitterend. Maar nogmaals het is moeilijk om hier op te antwoorden want overal waar je komt zijn de verschillen in de natuur zo groot,je rijd het ene moment in de bergen en dan weer op een verlaten highway in de prairie.

14. Heb je nog tips voor mensen die ook naar dit land toe willen?

Als je een rondreis maakt veel water meenemen in de auto,bij supermarkten kun je voor een paar dollars een koeltas kopen en ijs vind je overal in Amerika,in hotels of bij het benzinestation. En natuurlijk je voorzien van een credit card want die is onmisbaar in de States. Ook uitkijken bij de verhuurfirma’s van je auto,ze proberen je van alles extra aan te smeren. We zijn er de eerste keer ook in getrapt,gewoon beleefd weigeren.

**15. Hoe heb je de beveiliging en douane op de luchthaven(s) ervaren? **

Je merkt hun aanwezigheid maar over het algemeen genomen waren ze gewoon vriendelijk,de controle ging vrij vlot,je moet je uiteraard aan hun richtlijnen houden.

*Links: Downtown Seattle, Rechts: Jackson Wyoming *

**16. Heb je tijdens je bezoek aan Amerika ook andere landen aangedaan (bijvoorbeeld Mexico of Canada)? **

We zijn dus vanuit Seattle naar Canada gereden om daar enkele dagen door de Rockies te rijden.

Als je naar Vancouver rijdt kom je bij een heel grote grensovergang waarin je geduldig in de rij aanschuift en eenmaal bij het loket je papieren laten zien en wat standaardvragen beantwoorden en je bent weer on the road, douane was dus geen probleem.

17. Zou je nog terug willen naar dit land?

Absoluut

18. Zou je jezelf wel kunnen zien wonen in de VS?

Ik wel mijn vrouw minder.

**19. Heb je nog een reis in de planning staan? **

Ja, met mijn vrouw. We gaan van 9 mei t/m 31 mei Southwest,we beginnen in LA en gaan via Vegas landinwaarts om te eindigen in San Francisco. We zijn al een paar maanden bezig met plannen maar we weten nu het reisschema en wat we precies gaan doen.

**Links bij dit interview: **

.

Wat grappig, in alle berichten van Amerika-reizigers komt zonder uitzondering de vriendelijkheid en hoffelijkheid van Amerikanen aan de orde.
Zeker met de alsmaar botter wordende omgangskultuur in Nederland is het inderdaad een verademing daar te zijn. Nog grappiger is het om deze ervaringen met Amerikanen te delen, ze snappen er niets van, want “Nederlanders zijn toch juist zo vriendelijk een tolerant”.

:USA:

Bruno, veel plezier je komende reis, ik ben er ook weer in mei.

Hoi,

Inderdaad een verademing na het “gejakker en asogedrag hier”…en mij hoor je niet zeggen dat er in Amerika ook geen aso-figuren zullen rondlopen maar het valt je echt op zoals men daar nog respect voor je toont.
Veel plezier in mei in de US of A…>>>

Hello Bruno,

Wat een leuk en goed verslag; voor ons ook een stimulans om de door jullie bezochte gebieden ook eens te gaan zien.
De steden en gebieden die je voor je volgende reis hebt gepland zijn zeker even interessant, afwisselend en mooi. Wij hebben in die streken al een aantal vakanties doorgebracht. Soms langere vakanties van zo’n 3 à 4 weken; soms een (privé) verlenging van een zakenreis.
Las Vegas is leuk, mooie kitsch en het is wonderbaarlijk wat ze daar allemaal gebouwd hebben en nog steeds breidt het uit.
Als je in Las Vegas een aantal dagen wilt verblijven kun je het beste daarheen gaan als er geen belangrijke “exhibition” is; de hotels zijn dan vol of goed bezet en peperduur. In andere perioden zijn zelfs de goede hotels aan de Strip zeer betaalbaar.
Ook als je niet wilt gokken is er genoeg te zien en te beleven. Tot diep in de nacht is het op straat druk dus… 's avonds nog een boek lezen…?

San Francisco is geweldig; mooi, leuk, gezellig. Vergeet Fisherman’s Warf en Chinatown daar niet.
Afin je zult je ongetwijfeld al verdiept hebben in allerlei documentatie en bekend zijn met de “highligts” betr. de tocht die je wilt maken.
Uit je verhaal maken wij op dat jullie een auto huren en lekker vrij en blij zelf alles verder regelen. Zo doen wij dat ook altijd. Stoppen en/of overnachten waar het leuk en mooi is, soms een paar dagen blijven en als het niet echt interessant is verder gaan.

Wat betreft de Amerikanen, je hebt groot gelijk. Ze zijn over het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam. Op een bepaalde manier ook nieuwsgierig.
Hier zou je niet zo snel aan iemand vragen wat hij verdient maar daar durven ze dat wel. Vinden wij juist wel leuk, die openheid.
Wij kennen inmiddels veel Amerikanen, zowel privé als zakelijk en hebben nooit nare ervaringen gehad.
Hier ergeren we ons dikwijls als er iets vervelends gebeurt ofzo en dat men dan gaat roepen over “Amerikaanse toestanden”. Domme opmerkingen van mensen die er meestal zelf nooit geweest zijn.

Goede (volgende) reis en sorry voor het lange bericht,

fam. Moerland

Inderdaad, in de USA kom je niet aan lezen toe. Wij, mijn vrouw en ik zijn gisteren terug gekomen van een 16 daagse tour vanaf Kansas-City langs de border door Kansas, Oklahoma, klein stukje Texas, klein stukje Louisiana, Arkansas en Missouri terug naar Kansas-City. Het is opvallend dat je hier bijna geen europeanen tegen komt, dan alleen voor zaken, terwijl de natuur geweldig mooi is. Vooral de Ozarks is een aanrader in de herfst met die kleuren van de bomen.Aan beide zijden van de border tref je vele battlefields en historic sites aan, waar men graag uitleg geeft over hoe de civil war is gevoerd. Fort Smith is een aanrader met de rechtzaal van rechter Parker die nog intact is. En dan de hartelijkheid van de mensen en de bereidheid tot uitleg. Geweldig wat een service. En de beleefdheid op de weg. We kunnen er niet over uit.

Vriendelijke groet
Fam. Vos.