Interview met Gerrit: Wild enthousiast over reizen naar de USA
Gerrit, op wereldwijzer hofme030, reist regelmatig naar Amerika. Vroeger was hij minder positief over Amerika, maar inmiddels is hij een echte Amerika fanaat. “10 jaar geleden had ik behoorlijke vooroordelen t.a.v. Amerika en Amerikanen, gelukkig weet ik nu beter” aldus Gerrit. Nu vindt hij het fantastisch om naar Amerika te gaan en het liefst gaat hij dan ook zo vaak mogelijk. Hij vertelt aan Wereldwijzer over zijn ervaringen met Amerika en Amerikanen en deelt met ons zijn plannen voor zijn volgende reis.
1. Van wanneer tot wanneer ben je in Amerika geweest?
Mijn oudste zoon woont sinds december 2002 in Los Angeles, sinds we daar kleinkinderen hebben, komen we er jaarlijks 1 tot 2 keer.
2. Met wie heb je deze reis gemaakt?
Meestal reis ik met mijn vrouw, 1 keer ben ik alleen gegaan en 1 keer met een goeie vriend.
3. Hoeveel tijd heeft het regelen van de reis geduurd?
Vanaf de eerste keer was ik wild enthousiast over de USA, dus ik lees veel reisboeken, reisliteratuur en kan uren op kaarten zitten kijken. Ik weet vaak allang wat ik wil.
4. Van wat voor een type accommodaties heb je gebruikgemaakt?
Logeren bij mijn zoon of in een motel of hotel en vanaf 2006 trekken met de eigen RV (camper).
5. Waar komt je interesse vandaan om naar dit land te gaan?
De schitterende landschappen, de woeste natuur zijn daar in 1ste instantie verantwoordelijk voor. Verder ben ik al doende steeds meer geboeid geraakt door Amerika, zijn bewoners, de cultuur en historie van het land.
*Gerrit on tour *
6. Wat is de leukste ervaring die je tijdens deze reis hebt meegemaakt?
In Texas, Fort Davis, een klein plaatsje, half “dry county, half “wet county”, dat betekent restricties op alcoholica. We stonden op een RV-park op mijn verjaardag, dus samen eten in het grill-restaurant op de camping. Toen ik een flesje wijn vroeg keek de serveerster erg moeilijk, na enige aarzeling kon ik voor $4 “temporary member” van de Fort Davis Golfclub worden. Je moet je paspoort laten zien en krijgt een tijdelijk lidmaatschap van een fake golfclub en mag dan een fles wijn bestellen.
7. Wat is de minst leuke ervaring die je hebt meegemaakt?
Het valt me op dat ik over deze vraag heel lang moet nadenken.
Eigenlijk heb ik nauwelijks negatieve ervaringen, in de USA geldt in mijn beleving, “ wie goed doet, wie goed ontmoet." Maar wat ik toch als gênant heb ervaren: Rondom de 2e Golfoorlog in 2003 maakte ik een eerste trip met een RV. Zodra Amerikanen in een ontmoeting merkten dat we Europeanen waren, waren veel reacties beschaamd. Blijkbaar zat de oorlog veel Amerikanen dwars want meerdere malen begonnen ze zich veelvuldig te excuseren over die oorlog. Ik heb meerdere malen moeten zeggen, “Please don’t worry, I do not blame You for this war.”
8. Wat zijn de grootste verschillen tussen Nederland en de VS?
De sociale cultuur is veel prettiger. Standaard zijn Amerikanen vriendelijker en hoffelijker dan Nederlanders, een verademing. Nederlanders hebben het vaak over “plastic gedrag” en “ze menen niet wat ze zeggen”. Ik ben dat na verloop van tijd anders gaan zien, de Amerikaanse sociale code verschilt enorm van de onze. Dat is aangeleerd gedrag en zegt niets over de echtheid en oprechtheid van mensen en dat wil vooral nog niet zeggen dat het foute mensen zijn.
9. Hoe ben je omgegaan met taal- en cultuurverschillen ?
Met de taal moet je voortdurend op je qui-vive zijn, wij Europeanen denken vaak dat we zo goed Engels spreken. In “ons” Engels kunnen onze bewoordingen, de zinsbouw en de uitspraak (vaak UK-Engels) makkelijk tot misverstanden leiden. Als je dan ook nog eens denkt prima engels te spreken… Ik probeer me daar voortdurend van bewust te zijn. Daarnaast is de taal- en omgangscultuur veel meer impliciet dan wij gewend zijn.
10. Wat vind je van de Amerikanen?
Naarmate ik meer ervaring krijg, begin ik Amerikanen steeds meer te waarderen. Als ik eerlijk ben voel ik me in de USA vaak meer op mijn gemak dan in Nederland.
*Links: Doheny Blues Festival, Dana Point, Ca., Rechts: Pacific, Oregon *
**11. Heb je een rondreis gemaakt door verschillende staten? **
In California kom ik jaarlijks, ik ga dan voor langere tijd. In Arizona ben ik 4 keer geweest, zo’n 5 tot 10 dagen. Ik ben 3 keer in New Mexico geweest, 2 tot 5 dagen. Ook ben ik drie weken in Texas geweest.In Colorado ben ik 2 keer 10 dagen geweest. In Utah, 3 keer, 2 tot 10 dagen. In Nevada ben ik 3 keer, 2 tot 5 dagen geweest, en ik ben 1 keer 10 dagen in Oregon geweest.
Ik hoop de komende jaren nog veel staten en gebieden te bereizen, er staat nog erg veel op mijn lijstje! Ik ben tot dusver met name in het Zuid-Westen en langs de Pacific-Coast geweest. Mijn langste trip was naar Texas (Fort Davis; Bracketville; via Austin; langs Dallas; naar Amarillo). Qua oppervlakte is Texas gigantisch.
**12. Ondervond je cultuurverschillen tussen de verschillende staten of bijvoorbeeld tussen het Heartland, het Zuiden, de Oost en West kust? **
Absoluut maar ik vind dat te verwachten. Kijk binnen Nederland eens naar Friezen, Amsterdammers, Limburgers, Zeeuwen, of binnen Europa naar Duitsers, Belgen, Fransen, Zwitsers om maar wat te noemen. California voelt heel anders dan Oregon, Arizona, Utah, Colorado, noem maar op. De mensen zijn anders, reageren anders, ik had niet anders verwacht.
13. Wat MOET je gezien hebben in het land waar je naar toe bent geweest?
De moeilijkste vraag! er komt geen eind aan mijn lijst, maar…
The Grand Canyon moet je gezien hebben!
14. Heb je nog tips voor mensen die ook naar dit land toe willen?
Bryce Canyon is betoverend, mijn mooiste trip The San Juan Skyway in Colorado (een loup van 350 km door de Rocky’s in ZW Colorado), Mesa Verde National Park, Joshua Tree National park, teveel om op te noemen.
Wat eigenlijk iedereen zegt die een keer in de USA is geweest:
a) Probeer niet in 14 dagen zoveel mogelijk topics te stoppen, je doet jezelf en het land tekort. Maak een reisschema met “lucht”.
b) Amerikanen zijn veel leuker en aardiger dan ik had gedacht.
15. Hoe heb je de beveiliging en douane op de luchthaven(s) ervaren?
Blijf vriendelijk, probeer een luchtig praatje te maken, het hoort er nu eenmaal bij.
Bereid je voor op het ritueel van het Visa Waiver Program en bedenk dat overal bureaucratie heerst. Amerikanen horen graag dat je ze zo aardig vindt en dat je hun land zo “stunning” mooi vindt.
Links: Noord Californië, Elks op de camping, Rechts: Arches, N.P., Utah
**16. Zou je nog terug willen naar dit land? **
Het liefst ieder jaar, zo vaak mogelijk.
17. Zou je jezelf wel kunnen zien wonen in de VS?
Absoluut! Ben daar veel mee bezig geweest, zou kunnen, maar ik heb ook in Nederland 2 kleinkinderen, een duivelse spagaat, als het financieel zou kunnen fifty-fifty.
**18. Heb je nog een reis in de planning staan? **
Ja, ik ga begin maart mijn kleinkinderen bezoeken. Ook ga ik dit jaar met drie vrienden van begin mei tot begin juni naar Amerika. We gaan waarschijnlijk vanaf LA naar Joshua Tree N.P., door de desert over de route 66 naar Williams Arizona, Grand Canyon, daarna door de Anza Borrego Desert naar Dana Point aan de Pacific voor het 2 daagse Doheny Blues Festival.
19. Hoe lang ben je al bezig met het plannen van deze reis?
Ik plan niet zo strak meer, ik hou graag veel ruimte, maar ik weet heel goed wat ik wil!
**Links bij dit interview: **
.