Interview met Marieke: haar vertrek naar de ontspannen leefsfeer in Ghana

Interview met Marieke: haar vertrek naar de ontspannen leefsfeer in Ghana

Marieke, op wereldwijzer Marieke1954, gaat in 2012/2013 emigreren naar Ghana. Wat haar aanspreekt aan Ghana zijn de hartelijke Ghanezen en hun positieve instelling. Zij wil in Ghana genieten van de ontspannen leefsfeer en de aangename temperatuur. Wat moet Marieke nog allemaal regelen voor haar emigratie en wat zijn haar verwachtingen? Wereldwijzer vroeg haar alles over haar plannen.

1. Naar welk land ben je van plan om te gaan emigreren?

Ik wil/ga naar Ghana emigreren in medio 2012/2013.

2. Wanneer zijn deze plannen ontstaan?

In de loop van de maanden nadat ik daar afgelopen jaar een maand ben geweest.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0542.jpg

3. Wanneer ga je definitief naar Ghana emigreren?

Als het allemaal lukt en goed geregeld kan worden hoop ik dat het eind 2012 rond is en ik definitief kan vertrekken. Eerder zou mooi zijn maar eind 2012 is mijn streefperiode.

**4. Wie zijn je mede-emigranten? Of ga je alleen? **

Ik ga alleen.

5. Welke formaliteiten heb je en/of moet je nog regelen om in Ghana te kunnen gaan wonen?

Ik heb een verblijfsvergunning nodig en wat verder verplicht nodig is ben ik aan het uitzoeken, dus heb nog een weggetje te gaan.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0544.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0545.jpg

6. Wat is je motivatie om naar Ghana te verhuizen?

De mentaleit/hartelijkheid van de Ghanezen en ondanks alles hun positiviteit en vrolijke/opgewekte geaardheid. De temperatuur en de hele leefsfeer( die ik nu DAGELIJKS mis).

7. Wat zijn je verwachtingen ten aanzien van het emigreren?

Dat het nog de nodige voetjes in aarde zal hebben voor alles geregeld is, maar dat het mij uiteindelijk met alle hulp die ik hier en in ghana krijg zeker gaat lukken.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0541.jpg

8. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Ghana voor jou?

De warme hartelijkheid van de bewoners en de ontspannen leefsfeer.

9. Hoe denk je om te gaan met de cultuurverschillen?

Ik kom in hun land wonen dus zal me daar zo veel mogelijk aan aanpassen en hun cultuur zeker respecteren. Verder kun je over en weer van elkaar leren en je horizon ermee verbreden. Maar ik zal me vooral aanpassen aan hun levensstijl, welke mij ook zeer aantrekt.

**10. Heb je jezelf al voorbereid op de taalverschillen? **

Het merendeel van de Ghanezen spreekt enigszins Engels en ik zal daar geholpen worden met wat dialecten. Ook heb ik inmiddels een “cursus” Twi “langs zien komen” dus zal me daar ook zeker in verdiepen. Maar het meeste zal al gaande het daar wonen moeten komen/geleerd gaan worden.

http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0543.jpg

11. Wat zijn je plannen om de integratie met de plaatselijke bevolking soepel te laten verlopen?

In ieder geval veel met ze omgaan en naar hun levensstijl “kijken”. Ik zal me veel laten vertellen, vooral over het hoe en waarom van hun gebruiken en gewoonten. Ik heb inmiddels ervaren dat je daar heel wat mee bereikt en men dat ook als erg prettig ervaart. Ook wil ik mee doen/gaan in hun manier van leven/eten/drinken etc.

**12. Heb je al een huis en baan in Ghana gevonden? **

Nee, daar ben ik me nu in aan het verdiepen. Voor zover ik nu denk en weet ga ik er een stukje grond kopen en dan iets ( laten) bouwen. Dan heb ik “niets van doen” met huiseigenaren (landlords etc.) en het risico dat ik er op een gegeven moment toch weer uit moet.

13. Denk je dat je ooit nog van plan bent om terug te keren naar Nederland?

Zoals ik nu denk en voel niet. Wel voor vakantie maar niet om weer in Nederland te gaan wonen.

**Links bij dit interview: **

.

Wow respect dat je dit gaat doen! En dan helemaal alleen.
Ga je nog een keer terug voor langere tijd voordat je definitief gaat emigreren?
West-Afrika trekt mij ook heel erg. Ben ook in Ghana geweest. Maar Kameroen heeft mijn hart verovert. Heel veel succes!

Van de mensen die ik ken en weet heb zijn er maar weinigen die nooit meer terugkeren naar west afrika. Naar mijn mening is het in de eerste plaats het weer en zeer zeker de vrolijkheid waarmede deze bevolkingsgroepen dagelijks mee geconfronteerd worden en toch optimistisch zijn…en vooral veel lachen wat wij hier verleerd zijn.

perfect weer iemand die zolals ikzelf haar hart verloren heeft aan ghana, weet je al waar je naar grond gaat kijken als je hulp nodig hebt laat het weten ik weet heel betrouwbare personen daar die je met van alles zouden kunnen bijstaan…inzaken vergunningen eigendoms overdracht en werklui om te bouwen…
zelf denk ik ook naar dar af te reizen in 2012/2013/
ghanezen zijn gewoon hele lieven en sociale mensen…
veel succes.
quappo

Beste Mariek, Wat goed yess… doen. Heerlijk altijd prettig te weten dat er nog meer mensen zijn die, risico’s durven nemen, gewoon doen waar hun hart naar uit gaat. Ook ik heb de beslissing genomen om te vertrekken. Vanaf augustus vertrek ik, nog geen idee waar ik terecht kom. Wat ik wel weet is dat ik met passie wil leven. Heel veel succes. Ik ben 2 x in Ghana geweest, ja… het is een prachtig land. Liefs, van Oni.

Hey Oni en Marieke, (ete sein)

Graag zou ik in contact komen met jullie.
Ook ik ben al langere tijd van plan om naar Ghana te gaan verhuizen.
Ben er nu 2 keer geweest en het valt me steeds moeilijker om weer in Nederland te leven.
Ik zou graag van jullie willen weten wat er allemaal nodig is om dit te kunnen verwezenlijken.

Hoop dat ik een reaktie terug krijg. (Medaase alvast)

Lieve groetjes Mariama

Join the club:)

Ik hoop dit jaar te verhuizen, mijn vrouw woont al 8 maanden in Ghana waar ze bezig is met het vergunningen circus voor ons en het mogen runnen van een guesthouse. Veel succes allemaal en wie weet tot ziens in Ghana.

Groet

Wout